• Twinkiie

Igångsättning på "beställning?"

Någon som vet om man kan få bli ingångsatt utan att ha fött barn tidigare eller haft speciella grav. komplikationer?
    Är vettskrämd över allt omkring förlossningen. Vill helst inte va ensam hemma, känns som om man väntar på dommedagen fast de e egentligen är tvärtom. Så rädd att inte få tag på sambon eller mamma när det är dags och att inte hinna hit eller dit, min dröm vore att få en tid för igångsättning så jag kan förbereda mig och dom kan berätta vad som händer och varför.. Får panik när jag får ont och lyssnar inte, bra start på en förlossning?. I vilket fall, går det??
    Har pratat mycket med min BM om min rädsla men de enda hon typ frågar är om jag vill bada eller ha akupunktur tex, hon ignorerar liksom hela grejen när jag frågar. Mår skit dåligt o kan inte sova på nätterna längre.. Hon verkar tro att jag är stålkvinnan eller något. Har aldrig ringt dit o frågat något under hela graviditeten osv, men sen när jag väl frågar, vad får man - jo hon byter samtalsämne.. Och då undrar jag ju ännu mera...  Är det en extra kostnad för sjukhuset? Omständigt? Sämre för bebisen? Eller vad är det frågan om? Någon som blivit igångsatt eller ska bli, varför fick ni det? Måste man ha komplikationer??

//Frågetecknet

• Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"
  • Twinkiie
    MammaHela skrev 2008-05-16 14:54:37 följande:
    jag  har fött 2 barn som startat av sig själva och den sista blev igångsättning.För min del var den med igångsättning den lättaste och den som gjorde minst ont och som gick fortast =)Det är spec MVC som bestämmer om du ska få igångsättning, och specMVc finns bara på sjukhusen. För att få komma dit så krävs en remiss från din BM =(
     Attans.. Måste jag lipa och h¨ålla på där inne då för att få min vilja igenom?? pinsamt ju :D Fast ändå sitter ja ju o lipar hemma men jag KAN inte de där :P
  • Momme72

Trist med två tveksamma Bm på samma ställe och oturligt för dig. hoppas att det ordnar sig med allt!

• Twinkiie
    Momme72 skrev 2008-05-16 14:58:16 följande:
    Trist med två tveksamma Bm på samma ställe och oturligt för dig. hoppas att det ordnar sig med allt!
     Jaa.. Kom på att de finns en till men hon ska sj ha barn om tre veckor så hon går nog hem vilken dag som helst typ.. tr nog inte emot några nya iaf.. o känns dumt o behöva byta bara för den här saken skull nu... de där me tillskotten o de e ju ändå bakom en..
  • Cecese

Det är nog svårt att få garanterat en igångsättning. Det du kanske kan få är tid för en bedömning och om du är mogen kan du kanske få en igångsättning. Om du inte är mogen tvivlar jag på att dom ens försöker sätta igång dej för då är risken väldigt stor att det blir en förlossning som kan ta flera dygn och det är inte helt ovanligt att det slutar i akutsnitt om man inte är tillräckligt mogen. Det är också svårare att sätta igång en förstföderska än en som redan fött barn och genomgått ett förlossningsarbete. Det absolut bästa för både dej och bebisen är att det startar på egen hand. På något sätt måste det ju gå att lösa så att du kan få tag på pappan iaf.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Twinkiie
    Cecese skrev 2008-05-16 15:00:20 följande:
    Det är nog svårt att få garanterat en igångsättning. Det du kanske kan få är tid för en bedömning och om du är mogen kan du kanske få en igångsättning. Om du inte är mogen tvivlar jag på att dom ens försöker sätta igång dej för då är risken väldigt stor att det blir en förlossning som kan ta flera dygn och det är inte helt ovanligt att det slutar i akutsnitt om man inte är tillräckligt mogen. Det är också svårare att sätta igång en förstföderska än en som redan fött barn och genomgått ett förlossningsarbete. Det absolut bästa för både dej och bebisen är att det startar på egen hand. På något sätt måste det ju gå att lösa så att du kan få tag på pappan iaf.
     OKej. Sånt här jag ville höra från BM, både ros o ris liksom.. disskutera saken... Jo men att få tag på honom e ju bara en del av paniken.. mest e väl mitt kontrollbehov o att ja så lätt får panik.. svårt o förklara känslan...
  • Cecese
    Twinkiie skrev 2008-05-16 15:02:59 följande:
     OKej. Sånt här jag ville höra från BM, både ros o ris liksom.. disskutera saken... Jo men att få tag på honom e ju bara en del av paniken.. mest e väl mitt kontrollbehov o att ja så lätt får panik.. svårt o förklara känslan...
    Men kan du inte själv ta kontakt med förlossningen och fråga vart du ska vända dej? Dom borde ju veta vem du ska prata med. En tid för bedömning tycker jag nog att du ska kunna få och sen kan dom utgå från vad den undersökningen visar. Har du ingen vän som du kan ringa ifall du inte får tag på pappan eller din mamma som iaf kan vara med tills du får tag i dom?
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • Twinkiie
    Cecese skrev 2008-05-16 15:05:26 följande:
    Men kan du inte själv ta kontakt med förlossningen och fråga vart du ska vända dej? Dom borde ju veta vem du ska prata med. En tid för bedömning tycker jag nog att du ska kunna få och sen kan dom utgå från vad den undersökningen visar. Har du ingen vän som du kan ringa ifall du inte får tag på pappan eller din mamma som iaf kan vara med tills du får tag i dom?
     Har inte de här.. har inte bott här så länge o närmaste vännerna e ca 15 mil ifrån..
     Joo jag ska nog ta o kolla upp de.. Ringa som samma frågetecken som här o kanske få en tid att bara disskutera saken?? för kanske är inte de bästa igångsättning för mig tillslut ändå, kanske får jag info o blir lugnare eller nåt.. nått måste hända iaf :P pratar ju glatt om de nu men tycker alltihop e jättehemskt egentligen :S
  • Twinkiie

däremot frågade BM mig om jag ville ha en runda på BB asså åka dit o titta o så... men kände att de spelar ju ingen ´roll.. vet ju hur de ser ut där osv... o tycker d e taskigt för dem som går där i korridorerna o har ont osv.. komma på sightseeing liksom .. onödigt när jag ändå kännre att de inte skulle göra någon skillnad..

• Emmi08

mej satte dom igång utan problem (pga preeklampsi) och jag var förstföderska,var bara öppen 1 cm 1,5-2 cm kvar på tappen så dom valde bardkateter metoden..gick hur bra som helst..tog 13 timmar från första värken tills hon föddes...hur bar fölossning som helst=) trots igångsättning..och många säger att det är så stor risk att det blir komplikationer vid igångsättningar av föstisar men det stämmer inte riktigt...visst risken finns men oftast går det bra speciell om man är ung oxå =P kaketer metod är en "snällare" variant av igångsättninge eftersom man slipper att "stressa" kroppen med hormoner..katetern tvingar livmoderhalsen att öppna sej till 3-4 cm sen rammlar katetern ut och när man är så pass öppen stickre dom hål på fosterhinnorna och när vattnet går frigör livmodertappen själv en massa hormoner så att värkarn akommer igång gör dom inte det inom två timmar efter vattenavgång får man ett värkstimulerande dropp. lycka till!

• Twinkiie
    Emmi08 skrev 2008-05-16 15:42:19 följande:
    mej satte dom igång utan problem (pga preeklampsi) och jag var förstföderska,var bara öppen 1 cm 1,5-2 cm kvar på tappen så dom valde bardkateter metoden..gick hur bra som helst..tog 13 timmar från första värken tills hon föddes...hur bar fölossning som helst=) trots igångsättning..och många säger att det är så stor risk att det blir komplikationer vid igångsättningar av föstisar men det stämmer inte riktigt...visst risken finns men oftast går det bra speciell om man är ung oxå =P kaketer metod är en "snällare" variant av igångsättninge eftersom man slipper att "stressa" kroppen med hormoner..katetern tvingar livmoderhalsen att öppna sej till 3-4 cm sen rammlar katetern ut och när man är så pass öppen stickre dom hål på fosterhinnorna och när vattnet går frigör livmodertappen själv en massa hormoner så att värkarn akommer igång gör dom inte det inom två timmar efter vattenavgång får man ett värkstimulerande dropp. lycka till!
     De låter ju ´helt prima... VILL HA!!!!! Vad är preeklmampsi?? Det vill jag nog inte ha :P Men resten lät ju bra.. =D
Svar på tråden Igångsättning på "beställning?"