fia sthlm skrev 2008-05-15 21:43:13 följande:
Det är ju stor skillnad på att kommit till via ivf där både mamman och pappans ägg/spermier varit
med.Vi kommer berätta för våran dotter att hon kommit till via ivf, inte för att det har någon betydelse men det kan ju vara roligt för henne att veta?
Det har du rätt i =)
snöstjärna71 skrev 2008-05-15 21:55:42 följande:
Men varför skulle det vara ointressant för barnet att veta vem som är ens mor rent genetiskt om det nu är intressant att veta vem som är ens pappa rent genetiskt vid spermiedonation? I så fall skulle det väl alltid vara ointressant att veta vem ens pappa är eftersom han inte fött en? Att veta vem pappan är är intressant därför att hälften av ens genetiska material kommer från honom. Att veta att man kommit till genom äggdonation och vem äggdonatorn är är intressant därför att hälften av ens genetiska material kommer från henne. Det är ju exakt samma sak. Om du tänker donera ägg i framtiden är det ju viktigt att du är införstådd i att de barn som kommer till med hjälp av dina ägg har precis lika mycket Carmen80 i sig som de barn du och din man får tillsammans.
Ser man det så tror jag det är svårt att donera om du förstår vad jag
menar.De ägg jag donerar , donerar jag till mamamn och jag kan inte se det som mitt eget barn.Det är ju en förutsättning för att donationer ska fungera.
Har inga problem med att barnet som kommer till via mina ägg får veta att det är jag som donerat ägget, men anser at den som bär barnet och den som föder det är bio mamman.
Via spermadonation har ju inte mannen alls någon bio.anknytning till barnet, vilket mamman har, även om äggen är donerade.
Det är bara av ren nyfikenhet jag undrar för jag tycker väl annorlunda.