• fia sthlm

äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......

Carmen80

"Förstår med speramdonation och adoption, men äggdonation så växer ju barnet i dens livmoder som fått ägget donerat."

Exakt vari ligger skillnaden med sperma som donerats i motsatts till ägg som donerats?
    Varför ska man berätta att man kommit till genom spermadonator men inte genom äggdonation??

• fia sthlm
    Carmen80 skrev 2008-05-15 21:08:18 följande:
    Jo, jag framhäver det, för då kommer ju barnet ut ifrån mamman och undrar då betydelsen i barnets liv att veta om ägget kommer från en annan, när maman har fött fram det.Rent moraliskt alltså.Visst kan det vara spännande för barnet att veta om de blivit till via ivf, det kan jag tänka mig berätta, men ser det inte som en nödvändighet.
    Det är ju stor skillnad på att kommit till via ivf där både mamman och pappans ägg/spermier varit med.
    Vi kommer berätta för våran dotter att hon kommit till via ivf, inte för att det har någon betydelse men det kan ju vara roligt för henne att veta?
  • fia sthlm
    Carmen80 skrev 2008-05-15 22:06:50 följande:
    för att ägget som befruktats växer ju i mamman oavsett om ägget komer från någon annan.Med spermadonation har ju fader eg ingen bio-anknytning till barnet, vilket jag anser att mamman har även om det skett med donerade ägg.
    Jag håller inte med i ditt resonemang
    Mamman får ju en anknytning till barnet i magen oavsett om det är hennes eller någon annans befruktade ägg hon bär på?
    Men det gör ju inte henne till biologisk mamma att hon "bär" barnet i magen lika lite som det gör pappan till biologisk pappa när det inte är hans spermier som varit med och "skapat" barnet?

Hur som, personligen skulle jag känna att jag lurade mitt barn om jag inte berättade om att det kommit till genom en donation.
  • fia sthlm
    Sen knyter barnet förstås an känslomässigt till den kvinna som fött det eftersom det växer upp tillsammans med henne. Det är ju hon som blir mamma till barnet. Men det kan mkt väl vara så att barnet är nyfiket på sitt ursprung ändå. Jag tror det skulle vara precis lika upprörande för en person att i vuxen älder av misstag få veta att man kommit till genom äggdonation som det skulle vara att i vuxen ålder av misstag få veta att man kommit till genom spermiedonation.

Fast barnet knyter ju precis lika mycket ann till den pappa det växer upp med, oavsett om han inte är biologiskt pappa eller ej.
    Våran dotter har tex knytit ann precis lika mycket till oss båda, och hon skulle ju inte knytit ann mindre till någon av oss bara för att vi inte var hennes "riktiga" förälder.
    Bara för att en kvinna har fött och burit på ett barn betyder ju inte det att hon är mer barnets förälder än pappan som inte "burit" på barnet.
  • fia sthlm
    geten skrev 2008-05-16 15:51:12 följande:
    Skulle vilja fråga en sak som ni kanske kan svara på......om man har jätte bra värden på ägglossningstestet brukar då äggblåsorna kunna vara tomma???
    Så vitt jag vet kan man omöjligen veta hur äggkvaliten är om man inte gör ivf och där ser att äggen inte kan befruktas.
    Ett ägglossningstest kan ju till och med ge utslag på att man har ägglossning fast man inte släpper några ägg.
  • fia sthlm
    geten skrev 2008-05-16 16:32:18 följande:
    Jag har varit och tagit blodprov och fick reultatet 48 de vill att det ska ligga över 30 för att det ska vara bra......då borde jag väl haft äl???Blir så nojigg att alla min blåsor ska vara tomma???
    Då tror jag inte det är någon fara om du tagit blodprov.
    Vad jag menade var att vanlig ägltest som man gör hemma kan ge utslag på falska ägglossningar.
Svar på tråden äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......