• snobben76

äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......

och när och om iså fall??? om INTE varför???

Någon med erfarenhet?????

tacksam för svar

mvh Anita

• Svar på tråden äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......
  • miss maple

Som jag har skrivit i andra trådar så tycker jag att man ska berätta.

Det är skillnad på genetisk "mamma och biologisk mamma.
    Jag har fått barn genom ÄD och jag är den biologiska mamman. Den som donerar är genetisk "mamma"
    Märker att detta blandas ihop ofta.

• Carmen80
    snöstjärna71 skrev 2008-05-15 22:25:53 följande:
    Självklart blir inte barnet ditt om det föds av en annan kvinna men kommit till genom dina ägg. Där håller jag med. Men rent biologiskt är barnet faktiskt halvsyskon till de barn du får med din man. Det är det jag tycker att man måste vara medveten om när man donerar. Du tycker att hon som föder är barnets enda biomamma, men oavsett vad du tycker har du faktiskt faktamässigt fel. Biologiskt är barnet släkt med dig, inte med kvinnan som fött det.
    Rätt och fel.Jag är övertygad om att donation hade funnits i mycket mindre utsträckning idag om donatorerna resonerat och tänkt som du, att det är ett halvsyskon.Det är inte en jäkel som hade kunnat donera sina ägg om man tänkt nu ger jag bort ett syskon.

fia Sthlim, visst jag kan förstå nu varför man ska berätta det.Men jag håller inte med er om att den som donerat är biomamma.Det barnet hade inte blivit till om det inte fått växa i en annan  kvinnas mage, då hade ägget inte blivit befruktat och vad saäger man då?
    nu lät jag vårt barnen halvsyskon inte få leva?
    Hoppas ni förstår att man inte kan se donerade ägg som halvsyskon.
    miss maple skrev 2008-05-16 00:29:29 följande:
    Som jag har skrivit i andra trådar så tycker jag att man ska berätta. Det är skillnad på genetisk "mamma och biologisk mamma.Jag har fått barn genom ÄD och jag är den biologiska mamman. Den som donerar är genetisk "mamma"Märker att detta blandas ihop ofta.
    Precis, du är bio-mamman.Men jag tycker inte man ska kalla donatorerna för mammar.De söker inte genetsika mammor, de söker donatorer och det heter så av en anledning.
  • snöstjärna71

Men Carmen80, detta handlar inte om hur man ser på saker och ting, det är ett faktum att barn som kommer till med hjälp av de ägg du donerar genetiskt ÄR halvsyskon till de barn du och din man får tillsammans. På samma sätt är de barn som kommer till med hjälp av spermiedonation genetiskt halvsyskon till de barn donatorn och hans fru får tillsammans. Men sen är det ju självklart som så att de inte är halvsyskon i _praktisk_ mening.

När man får barn på "det vanliga sättet" är det ju ganska enkelt. Barnen är syskon, man ligger i magen på den kvinna vars gener man bär och man växer upp med den man och den kvinna och de syskon man delar gener med. När man blandar in ägg- eller spermiedonation eller adoption blir det lite mer komplext men inte "sämre" på något sätt. Barn som kommit till genom donation är ju syskon till de andra barnen i sin familj, adoptivbarn som har olika bioföräldrar men adopterats till samma familj är syskon trots att genetiskt sett inte är släkt osv. Och donerar man ägg eller spermier räknar man inte de barn som kommit till med hjälp av de ägg eller spermier man donerat som sina barn.

• Carmen80
    snöstjärna71 skrev 2008-05-16 09:15:17 följande:
    Men Carmen80, detta handlar inte om hur man ser på saker och ting, det är ett faktum att barn som kommer till med hjälp av de ägg du donerar genetiskt ÄR halvsyskon till de barn du och din man får tillsammans. På samma sätt är de barn som kommer till med hjälp av spermiedonation genetiskt halvsyskon till de barn donatorn och hans fru får tillsammans. Men sen är det ju självklart som så att de inte är halvsyskon i _praktisk_ mening. När man får barn på "det vanliga sättet" är det ju ganska enkelt. Barnen är syskon, man ligger i magen på den kvinna vars gener man bär och man växer upp med den man och den kvinna och de syskon man delar gener med. När man blandar in ägg- eller spermiedonation eller adoption blir det lite mer komplext men inte "sämre" på något sätt. Barn som kommit till genom donation är ju syskon till de andra barnen i sin familj, adoptivbarn som har olika bioföräldrar men adopterats till samma familj är syskon trots att genetiskt sett inte är släkt osv. Och donerar man ägg eller spermier räknar man inte de barn som kommit till med hjälp av de ägg eller spermier man donerat som sina barn.
    Men man ser dem inte som syskon, det fattade du väl att jag menade.Jag vet att ägget kommer från samma och att de KUNDE HA BLIVIT ett syskon, men man ser det inte så.
  • miss maple
    Carmen80 skrev 2008-05-16 08:26:54 följande:
    Precis, du är bio-mamman.Men jag tycker inte man ska kalla donatorerna för mammar.De söker inte genetsika mammor, de söker donatorer och det heter så av en anledning.
    Javisst är det så att donatorn inte är mamma, därav att jag skrev det inom parantes. Tänkte det blev mer lättbegripligt om jag skrev så.
  • Carmen80
    miss maple skrev 2008-05-16 14:12:35 följande:
    Javisst är det så att donatorn inte är mamma, därav att jag skrev det inom parantes. Tänkte det blev mer lättbegripligt om jag skrev så.
    Känner att det är viktigt att man inte använder ordet mamma, syskon osv när det gäller detta.För när jag donerar är jag inte mamma till detta barn på något vis.Jag är donatorn som gör det möjligt för en annan kvinna att bli mamma.

Mina ägg är heller inte syskon till de som jag donerar.
    Enkelt och lätt, man är donator och JA, barnet ska visst få veta att den kommit till via en donator, men inte är jag mamma till den.
  • miss maple
    Carmen80 skrev 2008-05-16 14:34:07 följande:
    Känner att det är viktigt att man inte använder ordet mamma, syskon osv när det gäller detta.För när jag donerar är jag inte mamma till detta barn på något vis.Jag är donatorn som gör det möjligt för en annan kvinna att bli mamma.Mina ägg är heller inte syskon till de som jag donerar.Enkelt och lätt, man är donator och JA, barnet ska visst få veta att den kommit till via en donator, men inte är jag mamma till den.
    Jag vet, jag brukar eg inte använda den termen själv. Man ska inte skriva nåt när man är trött tror jag
    Insåg försent att det jag skrev är just en anledning till att så få donerar. Jag anser också att dom har fel i sak, men att känslorna tar över och dom är oftast inte rationella.

Jag är mamma till min dotter på alla vis. Blodet som flyter i hennes ådror är mitt. Hon kommer att få egenskaper ifrån mig.
  • Squirl
    Carmen80 skrev 2008-05-15 22:16:29 följande:
    Kanske bör läsa innan du skriver!
    Ledsen, blandade ihop dig med ts. Förlåt!
    du är toppen som funderar på att donera!

I övrigt är mina åsikter desamma.
  • geten

Skulle vilja fråga en sak som ni kanske kan svara på...
    ...om man har jätte bra värden på ägglossningstestet brukar då äggblåsorna kunna vara tomma???

• snöstjärna71
    Carmen80 skrev 2008-05-16 12:59:33 följande:
    Men man ser dem inte som syskon, det fattade du väl att jag menade.Jag vet att ägget kommer från samma och att de KUNDE HA BLIVIT ett syskon, men man ser det inte så.
    Näe, det kunde jag ju inte fatta för det var inte det du skrev. Men bra, då verkar vi vara inne på samma linje; genetiskt sett syskon, i praktisk mening inte syskon.
Svar på tråden äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......