äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......
och när och om iså fall??? om INTE varför???
Någon med erfarenhet?????
tacksam för svar
mvh Anita
och när och om iså fall??? om INTE varför???
Någon med erfarenhet?????
tacksam för svar
mvh Anita
Som jag har skrivit i andra trådar så tycker jag att man ska berätta.
Det är skillnad på genetisk "mamma och biologisk mamma.
Jag har fått barn genom ÄD och jag är den biologiska mamman. Den som donerar är genetisk "mamma"
Märker att detta blandas ihop ofta.
Men Carmen80, detta handlar inte om hur man ser på saker och ting, det är ett faktum att barn som kommer till med hjälp av de ägg du donerar genetiskt ÄR halvsyskon till de barn du och din man får tillsammans. På samma sätt är de barn som kommer till med hjälp av spermiedonation genetiskt halvsyskon till de barn donatorn och hans fru får tillsammans. Men sen är det ju självklart som så att de inte är halvsyskon i _praktisk_ mening.
När man får barn på "det vanliga sättet" är det ju ganska enkelt. Barnen är syskon, man ligger i magen på den kvinna vars gener man bär och man växer upp med den man och den kvinna och de syskon man delar gener med. När man blandar in ägg- eller spermiedonation eller adoption blir det lite mer komplext men inte "sämre" på något sätt. Barn som kommit till genom donation är ju syskon till de andra barnen i sin familj, adoptivbarn som har olika bioföräldrar men adopterats till samma familj är syskon trots att genetiskt sett inte är släkt osv. Och donerar man ägg eller spermier räknar man inte de barn som kommit till med hjälp av de ägg eller spermier man donerat som sina barn.
Skulle vilja fråga en sak som ni kanske kan svara på...
...om man har jätte bra värden på ägglossningstestet brukar då äggblåsorna kunna vara tomma???