äggdonator OCH spermadonator - skulle ni berätta för barnet ......
och när och om iså fall??? om INTE varför???
Någon med erfarenhet?????
tacksam för svar
mvh Anita
och när och om iså fall??? om INTE varför???
Någon med erfarenhet?????
tacksam för svar
mvh Anita
...finns det någon som har en åsikt om detta??
Tja, ni måste väl berätta för barnet någon gång? eller fins det inga såna regler? Som vid tex adoption?
Annars så vet jag inte... Gör man det till något naturligt ifrån början så blir det väl det i förlängningen också?
allt sker anonymt. Så det går inte att spåra donatorerna
Leta om det finns någon bra barnbok om sperma/äggdonation så har du ju hjälp på vägen om du vill introducera barnet i det. Finns det inte det så borde det göras!
Du får väl gå till dig själv då. Skulle du vilja veta?
Måste man förresten inte få veta litegrann om donatorerna? Som släktsjukdomar etc? Annars så kan det ju bli fel när man får såna frågor vid tex läkarbesök.
Nej man får inget veta om donatorn, inte i sverige iaf. De enda vi vet om våran sperma donator är att han har mörkt hår, är lång, blå ögon och har "gjort" flera barn.
Konstigt!I en annan tråd stäger vissa att det är lag på att barnet ska få leta upp donatorn .Jag fick tom "skäll" pga att jag inte visste det som överväger att donera senare.
Tycker heller inte man kan jämföra adoption och donation.Mannan och pappan föder ju fram barnet.Adoptivföräldrar hämter ett färdigt barn.Stor skilland.
detta sker isf utomlands. sveriges lagar vet jag inget om.
detta sker isf utomlands. sveriges lagar vet jag inget om.
Carmen - De är lag på i sverige att barnet kan ta reda på om han/hon vill veta vem donatorn är vid mogen ålder. däremot så får jag och min partner inte veta vem han är eller ta reda på det. Bara barnet har den lagliga rättigheten.
När det gäller ett donerat ägg OCH donerad säd så får man inte gör det i sverige pga av att en av föräldrarna måste vara biologisk. Utomlans kan man dock "adoptera" ett embryo.