• flowerLowa

trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?

hej!
    jag har haft 2 mf och är så rädd för att även nästa graviditet ska sluta i mf.. jag har läst mycket om trombyl här på FL och är nu nyfiken på detta. Om jag förstått rätt så ska det motverka att det bildas proppar i moderkakan... någon som har erfarenhet av att ha fått detta utskrivet av läkare.. kan man få det fastän man bara haft 2 mf, eller är de hårda på at man ska ha haft 3 mf innan man får hjälp??

har även läst i en tråd att barnalbyl innehåller samma ämne som trombyl, och att det finns receptfritt på apoteket.. någon som har "medicinerat" sig själv med detta, och som vill dela med sig av erfarenheter?

Kramar!

• Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?
  • Jojjann

Finessan,

Jag kommer ihåg att det var någon antikropp som man brukar testa för, men kom inte ihåg för vilken man rekommenderade Heparin. Den läkare som sa till mig att de rutinmässigt inte vill ge Heparin bl a pga av risker för benbrott, sa dock också att om man har haft missfall som kan konstateras vara relaterade till antikroppar så är de ökade biverkningsriskerna acceptabl, eftersom som du säger medicineringen har klar effekt i det fallet. Har för mig att skådisen Courtney Cox - om nån nu kommer ihåg Friends - har det.

Sol78, jag har för mig att anledningen till att jag fick börja med barnaspirinen under sprutperiodeon var att äggutvecklingen också antas gynnas av bättre blodgenomströmning. Kan inte svara på det där med exakt dos. Här är det vanligt med lågdostabletter eftersom det bl a rekommenderas till äldre med hjärtproblem, så då blev det enkelt att ta en tablett om dagen. Fick inga andra rekommendationer om när tabletten skulle tas.

• Raspberry81

Satt och klurade på idag varför man blir ordinerad fragmin, har du svaret kanske

Vilka mängder antikroppar ska man ha för att det ska behövas?

Ser man även det i TNF-alfa testet?

Finessan skrev 2008-05-02 17:46:03 följande:
    Riskerna med Heparin är att blodet kan bli för tunnt, i övrigt är det relativt riskfritt och mycket vanligt det också. Det kan vara bra att lämna kontinuerliga koagulationsprover för att ha koll på blodet, men vid låga doser är det inte så vanligt eftersom riskerna är så små. Jag har själv gått på höga doser Fragmin (lågmolekylärt heparin).I USA har forskning visat att det är ganska vanligt med antifosfolipida antikroppar hos kvinnor med upprepade missfall. Detta behandlas med både aspirin (trombyl) och heparin och resultaten är gott.
  • flowerLowa

hej alla undrbara! har nu ätit min första halva albyl! misstänker att jag är gravid tillochmed.. =) hoppas på en bebis i januari.. kramar!

~~Bebisfabrik sedan december 2006~~
  • Lycka1012

Då gör jag som du, flowerLowa, tar en halv tablett dvs 125 mg! Bebis, here we come

KRAM

• flowerLowa

JAG ÄR GRAVID!!! fick en fiiint  med CB imorse.. inte morgonurin, men det behövdes ju inte!! bim+1.. hoppas slippa ett 3:e mf!!

jag fortsätter äta en halv albyl varje dag nu..
    kramar!

• Mamma till viljestark dotter

flowerLowa - jättegrattis!!! Hoppas nu att albylen hjälper dig att klara dig undan ett mf till Jag håller tummarna att pyret får stanna kvar i magen läääänge till

• flowerLowa

tack ska du ha!!! ja jag hoppas verkligen jag slipper gå igenom helvetet igen... tack tack!

• Ankan217

flowerLova: grattis, lycka till. Hoppas det funkar!!!

• flowerLowa

hej! är fortfarande gravid.. testade med CB digital och i rutan stod det GRAVID!! underbart! äter som sagt en halv albyl om dagen, men jag vet inte riktigt hur länge jag ska äta det??? vågar man sluta, finns det inte risk för att det bildas proppar då? ska man äta te förlossning? nån med svar? hur brukar de kvinnor som får trombyl utskrivet göra? vad säger läkarna?

kramar!

• flowerLowa

aha... tack! men jag får väl kanske berätta för BM när vi träffas sen att jag äter albyl.. tror ni hon blir arg på mej för att jag självmedicinerar? vad tycker de om de?? men men... min kropp... kramar!

Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?