• flowerLowa

trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?

hej!
    jag har haft 2 mf och är så rädd för att även nästa graviditet ska sluta i mf.. jag har läst mycket om trombyl här på FL och är nu nyfiken på detta. Om jag förstått rätt så ska det motverka att det bildas proppar i moderkakan... någon som har erfarenhet av att ha fått detta utskrivet av läkare.. kan man få det fastän man bara haft 2 mf, eller är de hårda på at man ska ha haft 3 mf innan man får hjälp??

har även läst i en tråd att barnalbyl innehåller samma ämne som trombyl, och att det finns receptfritt på apoteket.. någon som har "medicinerat" sig själv med detta, och som vill dela med sig av erfarenheter?

Kramar!

• Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?
  • flowerLowa

var på apoteket hittar man barnalbyl?

~~Bebisfabrik sedan december 2006~~
  • flowerLowa
    ludicrous skrev 2008-05-01 22:17:36 följande:
    "Graviditet Intag av Trombyl skall undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination."- fassfinns inget sökresultat på barnalbyl
    lustigt att det då skrivs ut av läkare till kvinnor som har haft upprepade missfall......
  • flowerLowa
    ludicrous skrev 2008-05-01 22:17:36 följande:
    "Graviditet Intag av Trombyl skall undvikas av kvinnor som försöker bli gravida eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten skall endast ske efter läkares ordination."- fassfinns inget sökresultat på barnalbyl
    har redan hittat albylen, och på den står det samma som du hittat på trombylen... men om det finns risk för hjärnblödning tycker jag inte det är ett lämpligt läkemedel att ge små barn.. så jag tror inte det är farligt av vuxna att äta 1/3 tablett...
  • flowerLowa

nää, albyl minor heter det nuförtiden.. samma verksamma ämne iaf.. nån syra jag inte kan uttala...

• flowerLowa

det är ju därför jag frågar efter folk som har erfarenhet, för att jag inte tänker göra något oreflekterat! 

• flowerLowa
    Vickan I skrev 2008-05-01 22:32:10 följande:
    Där ägget ska fästa så bildas det nästan som ett sår. En del kvinnor har problem med att kroppen reagerar som på ett sår och försöker då att läka "såret", dvs bilda nästan som en sårskorpa där så att ägget inte kan fästa. Trombylen ska då motverka att kroppen kan läka "såret" så att ägget fastnar.Läkare har väldigt olika rön om detta. Vet att vissa skriver ut det, medan läkarna på FC där jag går och gör ICSI inte "tror" på detta riktigt och inte använder det. Men väldigt olika det där.
    aha, det visste jag inte... tack för infon!!

är det någon som har negativa aspekter av trombyl/albyl?? jag vill verkligen veta mera om risker och allt!
  • flowerLowa

å tack, nej den hade jag faktiskt inte sett... tack för länken!!!

• flowerLowa

ja, jag vet inte hur jag ska göra!! är på bim-dagen idag.. om mensen inte kommer och jag är gravid, kan jag börja äta albyl nu då? eller ska det ätas innan?? hjälp? nån här som självmedicinerat??

• flowerLowa

å tack finessan!!! ja jag håler med,.. nätr man startar en allvarlig tråd så vill man ju ha svar från personer med erfarenhet och kunskap inom ämnet! annars kan det liksom vara!!! tack så mycket för länkarna, ska kila in och lusläsa med direkten!! kram

• flowerLowa
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-05-02 12:39:43 följande:
    Jag gör nu mitt andra IVF och bad om att få Trombyl utskrivet. Det var inga problem, tydligen bara att be om det. Har inga mf i bagaget, men hade proppar i moderkakan när min dotter föddes. Samband?
    okej, man kanske ska ringa till barnmorskan och höra lite om hon kan skriva ut.. eller är det bara läkare som skriver ut?? jag har ingen vidare koll tyvärr....
  • flowerLowa

jag vet inte hur jag ska göra... min mens har inte dykt upp än, är på mib idag.. vet inte om man kan göra så mycket då... får väl invänta ett 3:e mf och sen ta tag i utredning...

• flowerLowa

tack för alla svar.. det är mycket givande att läsa om era erfarenheter! jag har varit på apoteket idag och köpt albyl minor.. 250mg/tablett tror jag det är.. hur mycket ska jag ta?? nån som har koll?? kramar!

• flowerLowa
    Finessan skrev 2008-05-02 17:39:51 följande:
    Trombyl är mycket svagare än de receptfria medlen som magnecyl och albyl. En hel tablett av de ovanstående skall absolut inte tas, då blir det för mycket. Jag och många är rekommenderade 150 mg, alltså två tabletter. Annars är bruklig dos 75 mg. Det blir till att dela albylen.
    ja jag vet att jag inte kan äta en hel, men hur mycket ska jag dela den.. en halv eller en tredjedel...? tack för svar förresten!!
  • flowerLowa

hej alla undrbara! har nu ätit min första halva albyl! misstänker att jag är gravid tillochmed.. =) hoppas på en bebis i januari.. kramar!

• flowerLowa

JAG ÄR GRAVID!!! fick en fiiint  med CB imorse.. inte morgonurin, men det behövdes ju inte!! bim+1.. hoppas slippa ett 3:e mf!!

jag fortsätter äta en halv albyl varje dag nu..
    kramar!

• flowerLowa

tack ska du ha!!! ja jag hoppas verkligen jag slipper gå igenom helvetet igen... tack tack!

• flowerLowa

hej! är fortfarande gravid.. testade med CB digital och i rutan stod det GRAVID!! underbart! äter som sagt en halv albyl om dagen, men jag vet inte riktigt hur länge jag ska äta det??? vågar man sluta, finns det inte risk för att det bildas proppar då? ska man äta te förlossning? nån med svar? hur brukar de kvinnor som får trombyl utskrivet göra? vad säger läkarna?

kramar!

• flowerLowa

aha... tack! men jag får väl kanske berätta för BM när vi träffas sen att jag äter albyl.. tror ni hon blir arg på mej för att jag självmedicinerar? vad tycker de om de?? men men... min kropp... kramar!

Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?