• flowerLowa

trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?

hej!
    jag har haft 2 mf och är så rädd för att även nästa graviditet ska sluta i mf.. jag har läst mycket om trombyl här på FL och är nu nyfiken på detta. Om jag förstått rätt så ska det motverka att det bildas proppar i moderkakan... någon som har erfarenhet av att ha fått detta utskrivet av läkare.. kan man få det fastän man bara haft 2 mf, eller är de hårda på at man ska ha haft 3 mf innan man får hjälp??

har även läst i en tråd att barnalbyl innehåller samma ämne som trombyl, och att det finns receptfritt på apoteket.. någon som har "medicinerat" sig själv med detta, och som vill dela med sig av erfarenheter?

Kramar!

• Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?
  • flowerLowa
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-05-02 12:39:43 följande:
    Jag gör nu mitt andra IVF och bad om att få Trombyl utskrivet. Det var inga problem, tydligen bara att be om det. Har inga mf i bagaget, men hade proppar i moderkakan när min dotter föddes. Samband?
    okej, man kanske ska ringa till barnmorskan och höra lite om hon kan skriva ut.. eller är det bara läkare som skriver ut?? jag har ingen vidare koll tyvärr....
    ~~Bebisfabrik sedan december 2006~~
  • Lycka1012

Tack finessan!

Mina läkare tror inte på trombyl, så jag får inget utskrivet, därför funderade jag på albyl istället. Vet nån hur mycket man ska ta? Har hört både en halv och 3/4. Vet nån varför man inte ska ta en hel?

Hur tänkte du göra flowerLowa?

Många frågor trots att jag hängt här snart 3 år...

• flowerLowa

jag vet inte hur jag ska göra... min mens har inte dykt upp än, är på mib idag.. vet inte om man kan göra så mycket då... får väl invänta ett 3:e mf och sen ta tag i utredning...

• Jojjann

På min första IVF-klinik ingick "baby aspirin (motsvarar 88 mcg aspirin om jag minns rätt, vilken är 1/4 av en vanlig tablett)" i protokollet dagligen ifrån sprutstart tror jag och om man blev gravid två veckor efter +. Fick iofs mf efter första försöket (sen 3 - och tillslut tvillingar), men embryot hade iallafall fäst och växte helt enkelt inte.

Har nu gått på en ny klinik pga flytt och där tror de inte riktigt på att det har någon betydelse, men när jag sa att jag ville göra allt så likt som vid mina tidigare försök sa de att det kunde iallafall inte skada att ta en så låg dos av aspirin så det har jag gjort och har nu BF i slutet på maj.

Om man skall ta blodförtunnande eller inte och vad man skall ta verkar vara ett debatterat ämne. I USA får man Heparin på en del kliniker om blodtest visat att man haft vissa immunförsvarsfaktorer och även om man får upprepade missfall pga vissa antikroppar (ANAs tror jag), men när jag frågade om det fick jag till svar att Heparin har klara biverkningar och den risken bör man bara ta om man kan konstatera att man tillhör de fall där det kan hjälpa.

Vet inte hur starkt/svagt Trombyl är, men om det bara är receptbelagt så är det kanske relativt starkt?

• Raspberry81

Jag har tagit ett test som heter TNF-alfa som påvisar om man behöver trombyl eller inte. Jag hade 9.0 och man ska ligga under 4.0 Därav blev jag ordinerad 150mg trombyl varje dag.

• flowerLowa

tack för alla svar.. det är mycket givande att läsa om era erfarenheter! jag har varit på apoteket idag och köpt albyl minor.. 250mg/tablett tror jag det är.. hur mycket ska jag ta?? nån som har koll?? kramar!

• Finessan

Trombyl är mycket svagare än de receptfria medlen som magnecyl och albyl.

En hel tablett av de ovanstående skall absolut inte tas, då blir det för mycket. Jag och många är rekommenderade 150 mg, alltså två tabletter. Annars är bruklig dos 75 mg. Det blir till att dela albylen.

Än har den feta damen inte sjungit
  • Finessan

Riskerna med Heparin är att blodet kan bli för tunnt, i övrigt är det relativt riskfritt och mycket vanligt det också. Det kan vara bra att lämna kontinuerliga koagulationsprover för att ha koll på blodet, men vid låga doser är det inte så vanligt eftersom riskerna är så små. Jag har själv gått på höga doser Fragmin (lågmolekylärt heparin).

I USA har forskning visat att det är ganska vanligt med antifosfolipida antikroppar hos kvinnor med upprepade missfall. Detta behandlas med både aspirin (trombyl) och heparin och resultaten är gott.

Än har den feta damen inte sjungit
  • flowerLowa
    Finessan skrev 2008-05-02 17:39:51 följande:
    Trombyl är mycket svagare än de receptfria medlen som magnecyl och albyl. En hel tablett av de ovanstående skall absolut inte tas, då blir det för mycket. Jag och många är rekommenderade 150 mg, alltså två tabletter. Annars är bruklig dos 75 mg. Det blir till att dela albylen.
    ja jag vet att jag inte kan äta en hel, men hur mycket ska jag dela den.. en halv eller en tredjedel...? tack för svar förresten!!
  • Lycka1012

Här är en till som köpt albyl minor idag! Så varje tablett är 250 mg och om man ska ta 150mg så blir det 60% av tabletten. 75mg blir 30%. Om man gör det lite lättare för sig och delar den på mitten blir det 125 mg. Tror ni experter att det är ok? Eller är det just 75 el.150 som man ska hålla sig till?

Eftersom Jojjan fick börja vid sprutstart så sätter jag nog igång med knaprandet imorogn. Är det något annat jag bör tänka på? Tid man ska ta den? Annat man inte ska äta tillsammans med den?

Tack tjejer, ni är helt ovärdeliga!

KRAM

Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?