• flowerLowa

trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?

hej!
    jag har haft 2 mf och är så rädd för att även nästa graviditet ska sluta i mf.. jag har läst mycket om trombyl här på FL och är nu nyfiken på detta. Om jag förstått rätt så ska det motverka att det bildas proppar i moderkakan... någon som har erfarenhet av att ha fått detta utskrivet av läkare.. kan man få det fastän man bara haft 2 mf, eller är de hårda på at man ska ha haft 3 mf innan man får hjälp??

har även läst i en tråd att barnalbyl innehåller samma ämne som trombyl, och att det finns receptfritt på apoteket.. någon som har "medicinerat" sig själv med detta, och som vill dela med sig av erfarenheter?

Kramar!

• Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?
  • Vickan I

Där ägget ska fästa så bildas det nästan som ett sår. En del kvinnor har problem med att kroppen reagerar som på ett sår och försöker då att läka "såret", dvs bilda nästan som en sårskorpa där så att ägget inte kan fästa. Trombylen ska då motverka att kroppen kan läka "såret" så att ägget fastnar.

Läkare har väldigt olika rön om detta. Vet att vissa skriver ut det, medan läkarna på FC där jag går och gör ICSI inte "tror" på detta riktigt och inte använder det. Men väldigt olika det där.

google it goddammit!!!!
  • flowerLowa
    Vickan I skrev 2008-05-01 22:32:10 följande:
    Där ägget ska fästa så bildas det nästan som ett sår. En del kvinnor har problem med att kroppen reagerar som på ett sår och försöker då att läka "såret", dvs bilda nästan som en sårskorpa där så att ägget inte kan fästa. Trombylen ska då motverka att kroppen kan läka "såret" så att ägget fastnar.Läkare har väldigt olika rön om detta. Vet att vissa skriver ut det, medan läkarna på FC där jag går och gör ICSI inte "tror" på detta riktigt och inte använder det. Men väldigt olika det där.
    aha, det visste jag inte... tack för infon!!

är det någon som har negativa aspekter av trombyl/albyl?? jag vill verkligen veta mera om risker och allt!
    ~~Bebisfabrik sedan december 2006~~
  • Vickan I

Ja det finns säkert olika anlednigar till att man äter trombyl, beroende på om man får missfall tidigt eller sent.

Men är man gravid får man inte äta trombyl utan då måste man ta fragminsprutor istället. Så finns risk för propp vid konstaterad grav då är det inte trombyl man ska ta.

Jag har haft en propp tidigare och måste ta fragminsprutor hela graviditeten..om jag bara lyckas bli gravid ngn gång...

Söker du på inlägg om trombyl så finns det flera ts om detta!

google it goddammit!!!!
  • flowerLowa

å tack, nej den hade jag faktiskt inte sett... tack för länken!!!

• Lycka1012

Intressant fråga, undrar samma sak själv! Läste den gamla tråden och ska nog köpa albyl redan imorgon. När ska man börja äta dem tror ni? På en gång eller samma dag som insättning? Hur gör ni som äter trombyl?

• flowerLowa

ja, jag vet inte hur jag ska göra!! är på bim-dagen idag.. om mensen inte kommer och jag är gravid, kan jag börja äta albyl nu då? eller ska det ätas innan?? hjälp? nån här som självmedicinerat??

• Finessan
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m31629607-1.html

www.familjeliv.se/Forum-7-138/m30504856.html

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m31226031.html

Läs igenom dessa trådar. Det står massor om Trombyl/Albyl i dem och du hittar många som tagit det. Dels som ordination från läkare och på eget bevåg.
    ludicrous skrev 2008-05-01 22:14:09 följande:
    oj.. om man äter blodtunnande kommer massa andra risker.. typ hjärnblödning..
    Dumt svar. Blodförtunnande är mycket vanligt vis exempelvis upprepade missfall. Dessutom använder sig Falun IVF-klinik utav Trombyl och ger alla sina pat det vid återföring av ägg. Kan vara bra att läsa in sig lite innan man svarar.
    Än har den feta damen inte sjungit
  • flowerLowa

å tack finessan!!! ja jag håler med,.. nätr man startar en allvarlig tråd så vill man ju ha svar från personer med erfarenhet och kunskap inom ämnet! annars kan det liksom vara!!! tack så mycket för länkarna, ska kila in och lusläsa med direkten!! kram

• Mamma till viljestark dotter

Jag gör nu mitt andra IVF och bad om att få Trombyl utskrivet. Det var inga problem, tydligen bara att be om det. Har inga mf i bagaget, men hade proppar i moderkakan när min dotter föddes. Samband?

Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?