• Jojjann

trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?

På min första IVF-klinik ingick "baby aspirin (motsvarar 88 mcg aspirin om jag minns rätt, vilken är 1/4 av en vanlig tablett)" i protokollet dagligen ifrån sprutstart tror jag och om man blev gravid två veckor efter +. Fick iofs mf efter första försöket (sen 3 - och tillslut tvillingar), men embryot hade iallafall fäst och växte helt enkelt inte.

Har nu gått på en ny klinik pga flytt och där tror de inte riktigt på att det har någon betydelse, men när jag sa att jag ville göra allt så likt som vid mina tidigare försök sa de att det kunde iallafall inte skada att ta en så låg dos av aspirin så det har jag gjort och har nu BF i slutet på maj.

Om man skall ta blodförtunnande eller inte och vad man skall ta verkar vara ett debatterat ämne. I USA får man Heparin på en del kliniker om blodtest visat att man haft vissa immunförsvarsfaktorer och även om man får upprepade missfall pga vissa antikroppar (ANAs tror jag), men när jag frågade om det fick jag till svar att Heparin har klara biverkningar och den risken bör man bara ta om man kan konstatera att man tillhör de fall där det kan hjälpa.

Vet inte hur starkt/svagt Trombyl är, men om det bara är receptbelagt så är det kanske relativt starkt?

• Jojjann

Finessan,

Jag kommer ihåg att det var någon antikropp som man brukar testa för, men kom inte ihåg för vilken man rekommenderade Heparin. Den läkare som sa till mig att de rutinmässigt inte vill ge Heparin bl a pga av risker för benbrott, sa dock också att om man har haft missfall som kan konstateras vara relaterade till antikroppar så är de ökade biverkningsriskerna acceptabl, eftersom som du säger medicineringen har klar effekt i det fallet. Har för mig att skådisen Courtney Cox - om nån nu kommer ihåg Friends - har det.

Sol78, jag har för mig att anledningen till att jag fick börja med barnaspirinen under sprutperiodeon var att äggutvecklingen också antas gynnas av bättre blodgenomströmning. Kan inte svara på det där med exakt dos. Här är det vanligt med lågdostabletter eftersom det bl a rekommenderas till äldre med hjärtproblem, så då blev det enkelt att ta en tablett om dagen. Fick inga andra rekommendationer om när tabletten skulle tas.

Svar på tråden trombyl/barnalbyl någon som har erfarenhet?