Inlägg från: froggyL |Visa alla inlägg
  • froggyL

Vi som knipit färdigt del 2

Oj 74! det e stort Linnea har 62 men snart går nog 68 på, vissa plagg...

Js tröja å byxor e ju lte meckigare men snart dags att vänja sig. Bodysar e ju helt klart smidigast. Idag har vi tröja o byxor... måste ju använda kläder som vi fått iaf 1 gång

ThePig: vi bor i Alingsås men har varit många ggr i kinnekulletrakten.

Snart ska vi till BVC. E alltid lika nyfiken på längd å vikt

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • froggyL

Brösten SKA ju kännas mjuka, när amningen funkar som den ska. Om det nu spänner i brösten är det nog för att det går längre tid mellan amningarna. För mig har det spänt ofta i brösten nu. Hon äter ungefär 2ggr el 3 per dygn. Resten blir ersättning. Man kan ju hålla på att trixa och låta henne suga ofta och sådär för att öka mjölkmängden, men jag tycker det känns bra att trappa ut det nu. Ska bara börja med gröt också innan jag lägger av helt... så hon får lite gluten i sig under amningen. Om man nu ska tro på allt sånt där...

jag säger som mysens dagbok: den boken e jättekul att läsa läser gärna om nästa period i förskott och sen läser jag om perioden igen när hon befinner sig i den.

idag har vi suttit ute på altanen i skuggan hela dagen. Sååå härligt. Ikväll blir det nog premiär med gröten tror jag. Nu har hon ätit majspuré sen i söndags (förutom i tisdags då... glömde maten i kylskåpet när jag åkte iväg...) egentligen vill jag väl vänta lite till, men å andra sidan så tar mjölken i brösten slut nu, så jag vill få in gluten innan jag slutar...

tror inte jag skrev om vårt besök på bvc. Hon är nu 65 cm lång och väger 7190. (var då 4 mån och 2 dagar vid mättillfället) en stor kluns nu

• froggyL

Devania: Linnea har varit sån mycket, men ändå ser jag inga tänder. Har läst om många som det börjat på vid 3 mån fast tänderna inte kommit förrens vid 6 mån. Om man känner i gommen är det väldigt vasst, så de kommer väl när som helst. Tur att hon inte e som mamma. Hade 2 tänder när jag föddes... bet sönder min mammas bröstvårtor. I dag tar man väl bort tänderna när de e så små.... det gjorde de inte på mig. Stackars mamma..!

En annan grej jag märkt är att när knytnäven åker in i munnen, är hon numer antingen hungrig eller trött. Förut gnagde hon på den för att hon hittat den, men nu är det hunger el. sömn. Det kliar en hel del men då använder hon fingrarna istället. E så roligt när man vet precis vad alla små tecken betyder. Och så ser man henne med pappa, som inte alls vet vad allt betyder på samma sätt. Blir lite smått frustrerad för mig själv, men han kan ju inte veta.

• froggyL

Förklaringen på det Impala59 är väl att hormonet eller ämnet eller vad det är, som gör att mjölkproduktionen ökar, är som mest aktivt på natten. Så vill man öka produktionen ska man amma oftare på natten.

• froggyL

Eldflugan: ja, jag tyckte att Linnea åt så ofta, så vi började ge henne ett kvällsmål, så att hon sov längre på nätterna. Sen dröjde det inte länge tills jag märkte hur mycket nöjdare hon blev efter ersättningen. På förmiddagen så åt hon av mina bröst, men hon ville bara ha mer, var liksom inte nöjd, så då fick hon ersättning sen på förmiddagen också. Så höll vi på, 2 mål varje dag, i 1-2 veckor. Sen gav jag henner mer ersättning för hon blev ju så nöjd efteråt. Märkte att hon blev mätt och hon blev så mycket gladare och skrattade för jämnan. På den vägen är det. Mer ersättning = mindre bröstmjölk... efterfrågan minskade ju och då minskar ju mängden i brösten.

Tror jag ska ta fram boken och läsa igen. Har nästan glömt vad det stod om nästa fas. Ska kolla vad det stod om förra fasen också, på alla utvecklingsområden. Vet ju att hon e "sen" med att rulla runt. Men det säger väl PANG och så har hon snurrat flera varv istället

• froggyL

Hon var gnällig, och hon låter: ahum när hon e hungrig. Och så sökte hon efter bröstet, ja. När hon blev mätt blev hon så glad. Och hon blev inte hungrig förrens efter 3 timmar, ibland 2 ibland 4, men oftast 3. Gnället försvann, men hon fortsätter med sitt AHUMM

Flaska matade vi faktiskt med 1 vecka efter vi kom hem från BB, men då bara 2 ggr för att jag skulle få sova igen mig. Men sen när vi väl började med ersättningen "på riktigt" så gick det superbra. Kör med Dr Browns flaskor mot magknip. Nu har hon ju inte magknip längre, men flaskorna e ju underbara. Det blir ingen luft, utan hon kan äta utan paus. Nackdelen e väl att det är lite mer att diska... De är ju dessutom gjorda så att det ska kännas som att det kommer från bröstet. Det e så roligt, hon håller nästan flaskan själv. Fast det går ju inte alltid så bra... hon drar ut den ibland... samma med nappen nu. Har börjat dra ut den och bli sur för att den e borta. Ibland får hon in den i munnen igen, ibland rätt, ibland på snedden - hela skölden... ibland släpper hon den eller kastar iväg den. igår kastade hon ner den ifrån spjälsängen ner på golvet! fattar inte hur hon lyckades... vi har ju spjälskydd längs sidan... kanske en framtida kulstöterska ha ha.

• froggyL

Nu har vi gett gröt! Mild havregröt. och ÅÅÅÅH så populärt det var! Hon gapade så stort och sprattlade med armarna efter mer. Hon högg efter skeden, det gick för sakta   så numer blir det gröt till kvällsmat!

• froggyL

Hade jag kunnat helamma fortfarande hade jag väntat med smakisar också... så ni som ammar fortfarande tycker jag gör helt rätt som väntar. Men även ni som ger mat för att barnen e intresserade tycker jag också gör helt rätt. Det e en sak att titta storögt tycker jag, och en sak när de verkligen visar att de också vill ha. Tycker inte det finns nåt rätt eller fel egentligen. Mammans instinkt kommer man långt med! BVC-tanter har jag inte mycket för! (förutom medicinsk hjälp då, som tips på salvor m.m.)

Mysens dagbok: jag väntade till hon var prick 4 mån, mest för att det var "kul" att ta det just på 4-månadersdagen. Hon hade länge visat sig intresserad då, och 3 dagar innan satt hon och hummade och gapade och ville ha. Då ville inte iaf jag dra ut på det. Tycker du kan ge mat om du känner att det är rätt. Vet många som gett sina barn vid 3,5 mån och inte mår de dåligt för det. Så länge de inte har magknip fortfarande så e det ju ok. Linnea hade ju magknip i 3 mån och 1 vecka. Men därefter har ju tarmarna kommit i ordning.

Ang. nattningsrutiner. Förut ammade jag alltid Linnea till sömns, men allt efter tiden gick somnade hon inte längre vid bröstet. Så ett tag var det BARA vaggning som gällde, upp å gå! Nu e det lite olika. Ett tag somnade hon tidigt och jag trodde hon ställt om sig, men nu har hon varit uppe till 21-22 igen... antar att det tar ett tag innan hon ställer om sig HELT. Om hon gäspar så kan det ibland gå att bara lägga ner henne i sin säng och så ligger hon där och pratar lite och sen somnar hon, men annars får man vagga henne lite, i ca 2-8 minuter så somnar hon och vi kan lägga ner henne i sin säng. Och  nu måste nappen va med, varje gång hon ska sova. Även mitt på dagen. jag som trodde jag skulle få ett riktigt TUM-barn, men nej då, hon som bara inte fattade nappen först..

Äter gör hon ca en timma innan hon somnar.. och sen sover hon hela natten, fram till 5.

• froggyL

jo, och det här med att tutta sig till sömns. Det e INGEN fara. Så små får inga rutiner som hålls. Nu behöver de bara närhet och det tycker jag att man ska ge de. Däremot att ha de hos sig när de närmar sig 2-3år, kan nog bli "farligt" om man inte vill ha de där jämt sen..

• froggyL

Xeni: Linnea står inte heller... kanske högst 2 sek ibland... tror inte du behöver oroa dig. Det gör inte jag. De utvecklas i sin takt...

Svar på tråden Vi som knipit färdigt del 2