Hade jag kunnat helamma fortfarande hade jag väntat med smakisar också... så ni som ammar fortfarande tycker jag gör helt rätt som väntar. Men även ni som ger mat för att barnen e intresserade tycker jag också gör helt rätt. Det e en sak att titta storögt tycker jag, och en sak när de verkligen visar att de också vill ha. Tycker inte det finns nåt rätt eller fel egentligen. Mammans instinkt kommer man långt med! BVC-tanter har jag inte mycket för! (förutom medicinsk hjälp då, som tips på salvor m.m.)
Mysens dagbok: jag väntade till hon var prick 4 mån, mest för att det var "kul" att ta det just på 4-månadersdagen. Hon hade länge visat sig intresserad då, och 3 dagar innan satt hon och hummade och gapade och ville ha. Då ville inte iaf jag dra ut på det. Tycker du kan ge mat om du känner att det är rätt. Vet många som gett sina barn vid 3,5 mån och inte mår de dåligt för det. Så länge de inte har magknip fortfarande så e det ju ok. Linnea hade ju magknip i 3 mån och 1 vecka. Men därefter har ju tarmarna kommit i ordning.
Ang. nattningsrutiner. Förut ammade jag alltid Linnea till sömns, men allt efter tiden gick somnade hon inte längre vid bröstet. Så ett tag var det BARA vaggning som gällde, upp å gå! Nu e det lite olika. Ett tag somnade hon tidigt och jag trodde hon ställt om sig, men nu har hon varit uppe till 21-22 igen... antar att det tar ett tag innan hon ställer om sig HELT. Om hon gäspar så kan det ibland gå att bara lägga ner henne i sin säng och så ligger hon där och pratar lite och sen somnar hon, men annars får man vagga henne lite, i ca 2-8 minuter så somnar hon och vi kan lägga ner henne i sin säng. Och nu måste nappen va med, varje gång hon ska sova. Även mitt på dagen. jag som trodde jag skulle få ett riktigt TUM-barn, men nej då, hon som bara inte fattade nappen först..
Äter gör hon ca en timma innan hon somnar.. och sen sover hon hela natten, fram till 5.