• TriBelle

skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?

många barn försvinner spårlöst i sverige,
    med ett litet chip i barnets sko, jacka eller liknande kan visa vart ditt barn är dygnet runt.
    man kan se det via mobilen eller via datorn.

skriv gärna vad du valde
    //rebecca

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?
  • TriBelle

att andra kan kolla vad ditt barn gör stämmer inte!

chippet har en kod på cirka 13 siffror.
    och endast du och polisen har dessa siffror.
    vet inte ens om det kommer att vara möjligt att kolla det helt själv utan polisen tillåtelse.
    vet bara att detta är en ide som kan säkra barnen.

det ska inte vara till för att kolla vart ditt barn är vanligtvis.

tex. hos vänner å så.

utan om det händer något så finns det en möjlighet att ta reda på vart ditt barn befinner sig. om det är allvarligt!

• emcjoh

Tveksamt röstade jag på - varför det då?

*inget system är idiotsäkert, en expert(med ev onda avsikter) kan säkert hacka systemet.

*För m i n del skulle det vara positivt, men för barnet då?

*Sitter chipet sedan i ett klädesplagg så går det ju lätt att ta av - gäller ju både barnet o c h ngn som ev vill skada det.

Sedan finns det säkert fler skäl som jag inte tänkt på just nu o. säkert fler som skrivit samma som jag eftersom jag inte läst hela tråden.

• Heisan

Jag skulle lägga in ett chip under huden på dem när de närmade sig tonåren-gärna med en elstötsmekanism som jag kan fjärrstyra när de är med killar...Eller gör något annat som de kan tänkas tycka är roligt...

Startar på 105,8....-94,0
  • mintchocolate
    emcjoh skrev 2008-04-08 16:33:23 följande:
    Tveksamt röstade jag på - varför det då?*inget system är idiotsäkert, en expert(med ev onda avsikter) kan säkert hacka systemet.*För m i n del skulle det vara positivt, men för barnet då?*Sitter chipet sedan i ett klädesplagg så går det ju lätt att ta av - gäller ju både barnet o c h ngn som ev vill skada det.Sedan finns det säkert fler skäl som jag inte tänkt på just nu o. säkert fler som skrivit samma som jag eftersom jag inte läst hela tråden.
    *inget system är idiotsäkert, en expert (med ev onda avsikter) kan säkert hacka systemet.

Låter i och för sig otäckt, men en galning kan ju lätt spåra ett barn i alla fall. Bara att ta ett barn och följa efter- utan chip.

*För m i n del skulle det vara positivt, men för barnet då?

Om barnet är tillräckligt stort kan man ju fråga barnet om det vill ha chip. Ska ju vara frivilligt.

*Sitter chipet sedan i ett klädesplagg så går det ju lätt att ta av - gäller ju både barnet o c h ngn som ev vill skada det.

Så tänkte jag med först, men då har de i alla fall ett spår att gå på. Med chipets hjälp hittar polisen jackan och då vet de var de var senast.

Så här tänker jag i alla fall, men det går ju att bolla fram och tillbaka och jag kan säkert ändra mig. Finns alltid fördelar och nackdelar med allting. Frågan är ju vad som väger tyngst?
  • Atamon

Heisan skrev 2008-04-08 17:11:18 följande:

Jag skulle lägga in ett chip under huden på dem när de närmade sig tonåren-gärna med en elstötsmekanism som jag kan fjärrstyra när de är med killar...Eller gör något annat som de kan tänkas tycka är roligt...
    det lät nästan lite mer lämpligt... Får mig att tänka på senaste langarreklamen från Systembolaget, där det pratas om att vilja ha koll på sina tonåringar alla dygnets timmar

Nej, jag tror inte på idén med att sätta chip i kläder, eftersom det alltid finns sätt att komma runt det hela. Och då skulle det bli väldigt smarta sätt, och troligtvis ännu mindre chans att hitta barn eller andra försvunna.
  • tjejkocken

Båda ja o nej...självklart vil jga veta vart mit barn är men allt går o bugga så det är nog inte riktigt hundra et heller=)

Men annars en riktigt bra ide=)

• Mysanpysan

Ja svarade ja. Men när man läser era andra inlägg här så känner man att ja andra kan ju göra samma sak. Då kan dom ju faktiskt hålla koll på hur vårt barn går och om det är dagliga promenader. Så ja det är nog kanske inte så bra. Men bra om man kan spåra om dom försvinner.

• SaramedM

INGET nu existerande system är 100% säkert, inget som någon polismyndighet eller bank kommit på i alla fall.

Alla system har läckor
    I Oslo läckde de helt säkra bilderna från biltullarna så att en kvinna med skyddad identitet kunde spåras av sin fd man.

Bankkort skimmas etc etc

Kan du spåra så kan andra spåra

Vem säljer detta chip? Det måste ju vara en stor nyhet?

Mammas Melvin skrev 2008-04-08 16:11:25 följande:

att andra kan kolla vad ditt barn gör stämmer inte!chippet har en kod på cirka 13 siffror.och endast du och polisen har dessa siffror.vet inte ens om det kommer att vara möjligt att kolla det helt själv utan polisen tillåtelse.vet bara att detta är en ide som kan säkra barnen.det ska inte vara till för att kolla vart ditt barn är vanligtvis.tex. hos vänner å så.utan om det händer något så finns det en möjlighet att ta reda på vart ditt barn befinner sig. om det är allvarligt!
  • emcjoh
    mintchocolate skrev 2008-04-08 17:46:18 följande:
    *inget system är idiotsäkert, en expert (med ev onda avsikter) kan säkert hacka systemet.Låter i och för sig otäckt, men en galning kan ju lätt spåra ett barn i alla fall. Bara att ta ett barn och följa efter- utan chip. *För m i n del skulle det vara positivt, men för barnet då?Om barnet är tillräckligt stort kan man ju fråga barnet om det vill ha chip. Ska ju vara frivilligt.*Sitter chipet sedan i ett klädesplagg så går det ju lätt att ta av - gäller ju både barnet o c h ngn som ev vill skada det.Så tänkte jag med först, men då har de i alla fall ett spår att gå på. Med chipets hjälp hittar polisen jackan och då vet de var de var senast.Så här tänker jag i alla fall, men det går ju att bolla fram och tillbaka och jag kan säkert ändra mig. Finns alltid fördelar och nackdelar med allting. Frågan är ju vad som väger tyngst?
    *"Fula gubbar" har ju följt efter barn i alla tider kan jag tänka mig, det har du alldeles rätt i.

*Frågar man ett större barn o. h*n säger ja borde det vara ok.

*OT Men när jag var o. handlade o. såg löpsedlarna om den lilla försvunna flickan i Dalarna så tänkte jag på att chipet åtm inte skulle ha stängts av som hennes mobil gjorde.
Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?