• TriBelle

skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?

många barn försvinner spårlöst i sverige,
    med ett litet chip i barnets sko, jacka eller liknande kan visa vart ditt barn är dygnet runt.
    man kan se det via mobilen eller via datorn.

skriv gärna vad du valde
    //rebecca

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?
  • TriBelle
    alvaereva skrev 2008-04-08 09:14:52 följande:
    lätt!! fast kanske i ett halsband eller så. jackan tar man ju ofta av sej.
    det är nog det lättaste :)
  • Mira 70

Ja det skulle jag.. Det handlar ju inte om att ha ständig kontroll var barnet är och gör utan som säkerhet om det skulle behövas..

• lilla hand

Nej, det skulle jag inte vilja. Min son börjar nu leka ute mer och mer med kompisar utan vuxna, och det är jättesvårt att veta hur mycket man ska släppa honom ensam. Trots det skulle jag inte vilja kontrollera honom på det sättet.

Det som hänt flickan är väldigt ovanligt om man tänker på hur många barn mellan 6-12 år som leker ute varje dag. Man kan aldrig skydda sig mot allt hemskt och man måste nog lära sig leva med det. Jag tror dessutom att många övervakningsgrejer tenderar att göra oss mer oroliga än vad det finns fog för.

• Linda1976

Instinktivt ja - men det kan ju hända saker ändå. Man är ju inte skyddad från galningar för det.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • denna där
    Svar på #57
    Bonanza skrev 2008-04-08 09:12:58 följande:
    Åh herregud! GPS under huden till och med? Jag blir faktiskt mållös. Ska ni operera bort den när barnen blir större sen, eller ska inskränkningen av deras personliga frihet fortsätta tills de blir myndiga?
    ABSOLUT! Bara för att dom blivit vuxna så ska dom små inte tro att dom är utom mammas vakande hökögon *moahahaha*

"hej morsan"
    "hej, vad gör du?"
    "näe, alltså jag sitter bara här och degar"
    "men jag vet ju att du är på storvägen 18, och där bor en viss Anna Andersson, vem är det?"
    "öh, men vafan...lägg av"
    "nu berättar du unge man vad gör du hos en tjej??"
    "för fan mamma, jag är 35 år"
    Livet är för kort för att levas dammfritt.
  • Linda1976

Men däremot en personlig livvakt från instatsstyrkan funkar

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • galengalen

jag förstår alla föräldrars oro, och att man vill hålla koll på sina småbarn. Problemet med de här nya chipsen som komer på marknaden är att VEM SOM HELST kan ha samma kontroll över ditt barn som du, genom att hacka in sig på informationen som finns i det. Helst plötsligt blir det inte en säkerhet för dig som förälder, utan gör ditt barn till direkt måltavla för varenda datakunnig pedofil där ute, tänk på det!

• Sofye
    SaramedM skrev 2008-04-08 08:49:20 följande:
    Jo självklart är det en mardröm men jag tycker man ska vara rädd för rätt saker faktisktOch risken för att ens barn försvinner än relativt liten, det finns så mycket att vara rädd för
    Rädd för rätt saker hmm, jag är inte rädd just nu att mitt barn ska försvinna men det finns ändå en risk och kan man ha ett chip så man slipper ora sig om det väl händer så varför inte?

Kan du ge exempel på vad du menar att man ska vara rädd för så jag vet på ett ungefär vad du syftar på.

Lite OT kanske...sorry!
    J 2oo5 * S 2oo7
  • AnniPanni
    denna där skrev 2008-04-08 09:30:43 följande:
    Svar på #57 ABSOLUT! Bara för att dom blivit vuxna så ska dom små inte tro att dom är utom mammas vakande hökögon *moahahaha*"hej morsan""hej, vad gör du?""näe, alltså jag sitter bara här och degar""men jag vet ju att du är på storvägen 18, och där bor en viss Anna Andersson, vem är det?""öh, men vafan...lägg av""nu berättar du unge man vad gör du hos en tjej??""för fan mamma, jag är 35 år"
Svar på tråden skulle du vilja ha ett pyttelitet chip i ditt barn jacka, som visa vart ditt barn är dygnet runt via gps?