Hej!
Jag och min familj har också Waardenburg. Vi deltog i en studie när jag var liten, där vi blev intervjuade och fotograferade av ett gäng på Sahlgrenska. Ganska okänt syndrom, fast det är så mycket vanligare än man tror - vad kul att se detta inlägget!
Här är alla symptom som jag känner till:
- Pigmentförändringar, i hud och ögon. Gärna olika färg på ögonen. Har man blå ögon, är de intensivt blå. Vit hårlock, oftast i pannan. Tidigt grå hårig.
- Hörselnedsättning, delvis eller helt döv.
- Skevhet i ryggen, och eller skulderbladen.
- Brett mellan ögonen, kan orsaka falsk skelning (ser ut som att man skelar, fast ögonen är parallella)
- Ögonbryn som växer ihop
- Näsans form. Kan inte beskriva den, men bilder på de som har detta, visar en stor likhet
- Finns några sällynta fall med kluven läpp och ett tarmtillstånd som innebär att tarmarna inte klarar få ut avföringen (förstoppning) vilket givetvis är allvarligt. Det är typ 4, som är sällsynt som tur är.
Som jag förstår det är det en kromosomstörning - jättekul och låter såå allvarligt, precis som ordet "syndrom". Man låter ju väldigt handikappad, men i själva verket är det mest kosmetiskt. Vi är utseendemässigt lika. Såg en bild på nätet på en liten flicka som kunde varit ett av mina eller mina syskons barn. Har man detta själv, har man 50% chans att föra det vidare till varje barn man får.
I min familj är vi 4 syskon, tre har detta. En har typ 1, (pigment, ögonform, näsan etc) och två har typ 2 (+ hörselnedsättning), eller jag kanske har 3 (muskulära ändringar, kanske ryggen faller in här?). Osäker på var jag faller in under.
Jag har skolios (vriden ryggrad) som kommer av detta, vilket är min största hindring. Svårt att sitta bekvämt eftersom alla stolar är raka :) och mina två graviditeter tog hårt på ryggen. Är döv på ett öra också, men det har jag varit sedan jag var liten, och störs inte av det alls.
Jag har en son på 2 och en dotter på 4 och dottern har det men inte sonen.
Fördelen med de synliga dragen är ju att man tidigt kan vara obs på ev förändringar i hörsel och ryggen.