Topdog skrev 2008-06-15 10:30:21 följande:
Hej!Att jag undrar beror främst på det jag läste om pigmentet. Jag är född med två vita fläckar i håret, en fram och en mitt på huvudet. Dessa försvann av sig själv när jag var något år gammal men kom tillbaka i tonåren då även mitt hår började gråna. Jag har inte olikfärgade ögon. Däremot hade jag tydligt pepparkornsbruna ögon fram till jag var i tonåren. Då började mina ögon att ändra färg och nu är dom sedan 15 år tydligt gröna. Jag har även en massa ,små vita prickar i huden över i stort sätt hela kroppen.Däremot har jag inga större problem med hörseln. Eller jag hör rätt dåligt på ena örat, vilket jag alltid har trott beror på att jag hade öroninflammation JÄMT som barn och får det fortfarande några gånger per år.Jag blev bara lite nyfiken på ifall Waardenburgs kunde vara upphovet till detta men får ju mest fram om smådjur när jag googlar.
Hej Topdog!
Ja det du beskriver låter väldigt likt WS.
Tidigt gråhårig och även att ögonen ändrar färg, det ser jag tydligt i min sambos familj. De har också ingen som de vet har varit döv..men å andra sidan så är min sambos riktiga morfar och hans släkt okänd..
Ofta är det just så..att man inte riktigt vet hur det har varit längre bak i släkten.
Det som däremot är viktigt att ta upp är att detta syndrom inte medför några större alvarliga saker..ja som min dotter då..hon vart ju döv..men det är ju ett bra handikapp!
Har du själv några barn? Isåfall kan de ärva WS men det är väldigt olika..min sambo och jag har 2 barn till och de har nog inte ärvt detta.
Har du varit in och kollat mitt fotoalbum? Det som är lite kul är ju att alla med WS är så lika! Min sambo och jag var iväg och träffade ett annat par med en döv flicka och de var ju som syskon! Även pappan skulle gott nog kunnat vara bror med min sambo, häftigt tycker jag..haha men nja..inte riktigt så kul tycker min sambo.. Han trodde ju att han var unik..(puss på dig min gubbe)
Lena