• anne h

~ Waardenburgs syndrom ~ Vi som har barn eller själva är bärare.

visca skrev 2008-06-08 00:26:49 följande:
    Finns det inga här på forumat som har hört om detta syndrome?Skriv gärna!!Puff puff..
    jodå, har träffat flera med waardenburgs när vi varit på TUFFkurs.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    UlletGullet skrev 2010-05-25 19:46:29 följande:
    Hejsan! *glad* Jag har en pojke med Tietz Waardburgen syndrom type IIA, diagnostiserad via UAS. Kanske vi inte hör hemma här i tråden eller vad tycker ni? :)Han har en blandning av Waardburgen type IIA och Tietz  m bl a hörselnedsättning, extremt blå ögon och ljust hår, problem m leder och en grav utvecklingsstörning som en del av en rätt sammansatt diagnos. Jag har inte sett någon annan med samma speciella utseende som Plorp har och hans diagnos är ovanlig, men Waardburgen stämmer ju iaf. :D Hoppas det var okej att jag hoppade in här?
    Va? har Plorp Waardenburgs? Trodde han hade nåt annat..? jag har missat nåt, igen.. som vanligt..
  • anne h
    UlletGullet skrev 2010-05-25 21:31:04 följande:
    Plorp fick diagnosen i våras som var, men han har borta rätt mkt av sin treas korta arm, så han fick diagnosen Tietz Waardburgen syndrome IIA. :) De kan inte skilja riktigt vad som kommer av vad och exakt hur mkt procent det är Tietz och vad som är exakt Waardburgen, men en kombination av dessa två är det och det var verkligen att slå huvudet på spiken. Just denna kombination var visst ovanlig men det fanns iaf ett fall beskrivet vad de visste. ;) De har ju trott på Marden Walker men när CGH-arrayen blev klar efter nästan sju års väntan, visade det sig att han hade borta en hel del på kromosom 3:s korta arm och det stämde bra överens med symtomen (hörselskadan, hyn, ögonen mm) och när de kollade oss såg de att ingen av oss har det och därför är de nu säkra på vad det är han har. MWS är borta ur historien. :D Vi måste höras oftare, förstår du inte det? :D *kram*
    ah.. va det så!
    Tänk så enkelt det är när man får en diagnos 1 h efter födseln -att man senare får slåss för nåt så enkelt som att få andas är en annan historia..

Men du, det är bara att ringa.. du vet var min brevlåda bor, va
  • anne h
    slarvmaja skrev 2010-05-25 22:13:03 följande:
    Hej!Åhh Anne h.. vad länge sedan!Vart bodde du?Jag ska upp till Härnösand nästa vecka, mån-fre..Vår dotter ska få gå teckenspråkskurs för syskon och jag och Nadja ska bara mysa och må bra medans Malin är på skolan.Hör av dig om du vill ses!// Lena
    Vi bor i Dalarna.

I sommar åker vi två veckor till Västanvik, på TUFF, veckan efter ska syskonen på kurs. på samma ställe.. så det blir tre veckor totalt för dem.. liiite dumt att inte ha samma vecka som föräldrarna är där, som de brukar ha.
Svar på tråden ~ Waardenburgs syndrom ~ Vi som har barn eller själva är bärare.