• Snorkis

Hur få en 14 åring att göra läxor???

Min 14 åring går alltid till skolan och trivs där.. MEN hur ska jag få honom att göra läxorna??

Så fort vi påminner honom om läxor så skriker han att han kan dom, han har läst på raster osv..

Men när proven kommer tillbaka har han nästan aldrig godkänt, utan måste göra om...

Hur ska jag få honom att inse vikten av skolan och slippa tjatet hemma??

Tips välkomnas!!

• Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???
  • Flickan och kråkan

Läs läxorna tillsammans är mitt hetaste tips! Jobba med studieteknik, så behöver läxläsningen inte ta så lång tid.

• fialisastina

Klart man kan hota om att dra in veckopeng och dylikt, och på vissa barn funkar det säkert jättebra.

Andra sparkar bara bakut av hot, kanske en morot funkar bättre? Jag fick tex 500 spänn för varje MVG vid terminsavslutningarna, det sporrade mig att lägga ner mer energi på skolan.

Man behöver ju inte ta så mycket pengar, men säg en hundring för G och 300 för VG??

• Fru B

Jag säger som många andra gör dem tillsammans. Tala om för honom att det inte fungerar som han gör nu. Han klarar ju inte läxor eller prov och snart får han betyg och då får man IG om man fått det på alla prov och läxförhör, hur kul är det?

Avsätt en tid - samma varje dag - då ni tillsammans går igenom läxor och kommande prov. Be att få prov- och läxschema av lärarna. Oftast har man ju läxor till samma lektion varje vecka. Skriv upp när han har läxor och när han har prov i din kalender. Ha kontakt med lärarna för att se hur det går. Se till att berömma honom när det går bra, uppmuntra och säg att han kan. Var ihärdig och ge inte upp! Tonåringar vill att man skall bry sig även om de inte visar det!

Jag är lärare år 4-9 förövrigt!

• padington

Om han nu har läst på i skolan på ea tid eller liknande så kan det ju inte vara någon match att bli förhörd, vilket kanske kan vara en stående punkt på kvällens dagordning? Fixar han inte detta är det bara att börja om. Då hinner han ju inte heller träffa sina kompisar vilket han hade gjort om han inte låg efter i skolarbetet. Jag tror att viss belöning och bestraffning kan fungera när inget annat gör det.

Det gäller också att våga sätta gränser, vara den elaka mamman som inte fattar något osv. Nu har du ju försökt med det mesta men dra åt tyglarna mer. Han är fortfarande inte vuxen och fixar inte att bestämma över läxorna själv ännu.

I det här fallet kan man inte riktigt jämföra ett barns skolgång med en vuxens arbete. Inte mer än att man får sparken om man inte sköter sig, inte bara underkänt på ett prov : (

• Gravid över 40

Jag har en 14 årig kille som inte heller är så intresserad av läxor....han skriker inte men skjuter gärna upp det så långt det går.

Jag har koll på lektioner,läxor,prov och ALLT genom skolans intranät.
    Vi har reglerna hemma att han måste äta, städa rummet, göra läxor INNAN kompisar, dataspel, internetcafe...och det funkar bra.

Jag låter han vara och finns i närheten om han kör fast..det funkar också bra när hans storasyster förhör honom...

Jag ger han mycket beröm och uppmuntran och är hela tidan insatt i hans arbete...det är inte lätt för killar i den åldern.. det är mycket hormoner som kör runt i kroppen och jobbigt att sitta still och koncentrera sig på något man inte tycker e kul....!

Jag tror det viktigaste är att bryta mönstert och se till att dom inser att skolan är bara något man måste fixa innan man får göra något annat...hoppas jag kan vara lite till hjälp i alla fall....

• Snorkis

Tack för alla tips och ideér!!!

• Ellekan
    padington skrev 2008-03-11 13:58:37 följande:
    Han är fortfarande inte vuxen och fixar inte att bestämma över läxorna själv ännu. I det här fallet kan man inte riktigt jämföra ett barns skolgång med en vuxens arbete. Inte mer än att man får sparken om man inte sköter sig, inte bara underkänt på ett prov : (
    Jag menar inte att han ÄR vuxen men han börjar bli ganska stor. Någon gång i ens barns liv kommer man till en punkt där man inte har övertaget på samma sätt som när de är små. När de har "genomskådat" en, synar ens kort. Har man då byggt det hela på mutor och straff kan man stå där utan välfungerande strategier för att nå sitt barn. Det är ju inte orimligt att fråga ett barn (särskilt inte i tonåren) hur de tänker och ser på sin situation och utgå från det. Man måste ju på något sätt möta dem där de är. Självklart menar jag inte att man ska lämna över allt till tonåringen och säga: gör som du vill.
    Jämförelsen med en vuxens arbete gjorde jag inte för att jag tycker att det är precis samma sak utan för att jag tror att man kan vinna mycket på att fråga sig hur man själv skulle vilja bli behandlad. Barn är inga ailiens som vaknar vuxna en dag när de fyllt 18. Deras känsloliv fungerar huvudsakligen som vårt (utifrån deras personlighet) men de har mindre livserfarenhet och svårare att bedömma konsekvenser.
  • nanci

Egentligen tycker jag att läxor ska vara ett kontrakt mellan lärare och elev. Föräldrar och barn ska inte behöva förstöra husfriden genom ett evigt tjatande och påminnande. Så jag skulle helt enkelt tala om att jag inte tänker lägga mig i skolarbetet alls längre (och verkligen inte göra det heller, hur gärna jag än skulle vilja). Sen måste du ju få lärarna med på detta. De får ställa krav, och kolla  upp att han gjort det han ska. Om han inte gjort det får de disutera en lösning med honom.

• supergravid igen

detta är nästan at läsa om mig och min son som blir 15 om en månad.
    han är en super glad *unge* , vi har inga *problem* förutom just skolbetygen.
    han är vädigt allmänbildad enl. hans mentor i skolan ,MEN han visar det knappt för han ORKAR inte...
    detta bottnar inte i att han är trött pga av ränna ute el vara uppe sent utan han är lat i skolan.

han tränar badmington minst en gång i veckan privat men har enbart varit på gympalektionerna 3 av 11 gång...... orkar inte , säjer han...

likaså med läxläsning inför prov, han kan redan och när jag ska förhöra så har han *glömt* papprena i skolan.

dra in månadspengar, ge dataförbud, eller förbud av olika slag funkar inte. inte heller att muta el ge belöningar.

jag och min son har en jättebra kontakt med varandra förövrigt men när det gäller detta så går jag bet...

har tyvärr inget råd att ge dig men jag önskar dig lycka till...

• enny signatur

jag håller med Ellekan och råder också till jesper juul.

det viktiga är vad barnet lär sig, det gör man inte genom tvång.
    prata med din son, fråga vasd han vill bli osv. förklara varför du oroar dig över att han inte gör läxorna, men utan tvång, ge bara din syn på sa,en.

jag skippade mawssvis med saker i gymnasiet och pluggar nu på komcvux, visst fungerar det, men annars hade jag istället funnat läsa det jag vill på universitet nu...
    kunskap är makt!
    ett sätt att motivera sonen på kan vara att visa hur han har nytta av det han lär sig. inte bara på papperet utan i verkligheten med!
    straff som indragen veckopeng stimpulrar troligen inte hans lust, tvärtom

• Flickan och kråkan
    nanci skrev 2008-03-12 21:27:14 följande:
    Egentligen tycker jag att läxor ska vara ett kontrakt mellan lärare och elev. Föräldrar och barn ska inte behöva förstöra husfriden genom ett evigt tjatande och påminnande. Så jag skulle helt enkelt tala om att jag inte tänker lägga mig i skolarbetet alls längre (och verkligen inte göra det heller, hur gärna jag än skulle vilja). Sen måste du ju få lärarna med på detta. De får ställa krav, och kolla  upp att han gjort det han ska. Om han inte gjort det får de disutera en lösning med honom.
    Kunskap handlar om att lära för livet. Det är ingenting man gör specifikt för skolan, därför är det så oerhört viktig att föräldrar är en del av utbildningen, att skolan inte är något separat från vardagslivet. Att göra läxor/skolarbete tillsammans, att LÄRA tillsammans är väl egentligen det man vill, eller...? Att det inte är jättekul alla gånger är väl helt ok, så är allt här i tillvaron, men det blir så mycket roligare om man gör det tillsammans och märker att det faktiskt är något viktigt - så viktigt att mamma och pappa tar sig tid! För så viktigt är det!
  • enmi

Läxor är trist. Personligen skulle jag helst se att läxor helt tas bort ur skolsystemet men nu fungerar det ju inte så..

Hursomhelst.. Motivation kommer nog varken av bestraffningar eller belöningar utan av inspiration. Vad vill din son göra efter skolan? Hitta ett mål och sikta på det, utan att fokusera för mycket på presationer och resultat. Titta istället på vad han vill lära sig. Vilka jobb han vill ha eller vilka utbildningar han vill gå. Vad är det som krävs och hur når han dit?

Det som jag tror bäst motiverar en läxtrött tonåring är att berätta för dem att läxorna har ett slut och att ju bättre man pluggar ju fortare går det över och man får göra något man gillar.

Att sitta tillsammans är också bra, och att titta djupare än bara på de uppgifter som ska göras. Om det är histiraprov till exempel. Prata om texten tillsammans, diskutera vad som ligger bakom ch vilka alla sammanhang är. Se den större bilden och motivera till eget tänkande och analyserande. Jag hjälpte min lilasyster till ett MVG i historia genom att diskutera och analysera på ett roligt sätt. Gör det kul och utan tvång så tror jag att det går allra bäst.

• studentbruttan29

Hemmet har lika mycket ansvar för sina barn inhämtade kunskaper som skolan, jag tycker som de andra här på FL att du drar in veckopengen/månadspengen , TV-tittande,utekvällar m.m. samt läxläsning tillsammans med sonen.

Dock om en 14-åring tycker skolan är jobbig och det är för mycket läxor (vilket det faktiskt är idag) så är det en bra överenskommelse att han väljer ut några av sina favoritämnen och dessa hjälper du honom med så han kan få minst G i betyg i de ämnen han valt ut.

En bra mjukstart och kan få honom att känna sig stolt över sina betyg och även ökar intresset att få G i de andra ämnena.

/Lene

• momolololy

Läxläsningen kan bli kul om man får lära sig på det sätt som man lär sig bäst på och som passar ens personlighet. Gör gärna ett myers briggs test, för att kolla personlighet för att sedan ta reda på vilket sätt som man lär sig bäst på ! Gå in på larstilar.cfl.se//default.asp så får du veta mer!
    Roligt både för föräldrar och elever. Man får veta en hel del om sig själv i klartext! Plugga kan vara kul, bara man vet hur! Som lärare tar jag reda på vilken bokstavskombination mina elever har, för att nå ut till dem så långt som möjligt! Om man pluggar på det sätt som man lär sig bäst på får man bra resultat och därmed "blodad tand" det vet jag av erfarenhet.

Lycka till! / Pia

• Renoveringsobjekt

Är lärare själv och här kommer mina tips... 1. Viktigt att han har kalender/bok/mobil där han för in sina läxor och prov i skolan. Om han inte klarar detta så be hans mentor om hjälp med en översikt över läxor och prov. 2. Väl hemma "vittjar" ni hans kalender/bok/mobil och för in läxorna och proven i en familjealmanacka som sitter på väggen. Planera óckså in (och skriv in) när ni ska göra läxorna resp plugga inför provet (datum och tid) 3. Prata alltid väl om skolan, fråga intresserat om läxor och prov - det positiva smittar av sig... 4. Avsätt en tid (helst samma tid varje dag) - då ni jobbar med läxor och prov. Se till att det inte blir för sent. Helst innan middag, träning osv. Gör ett nyttigt mellanmål att dricka till ex. vaniljyoghurt mixat med banan och en gnutta apelsinjuice eller bär. I början får då leda läxläsningsarbetet - sedan kanske det räcker med att du är i samma rum (ex. han läser läxor vid köksbordet medan du förbereder maten). 5. När läxläsningen är slut får han gå till familjekalendern och bocka av läxläsningen. Ge beröm och säg att nu är han ledig! 6. Följ upp och kolla av hur det går med proven. Ta gärna kontakt med lärarna, särskilt om han inte klarat provet. Kolla vad som brister och plugga på detta. 7. Skriv utt mål ihop med sonen - vilka är proven, vilket betyg satsar han på osv. Följ sedan upp. Ge massor av uppmuntran och beröm men inga materiella belöningar när han klarar proven. 8. Begränsa tid framför TV och dator, mobil osv. Han måste få en chans att fokusera. 9. Gör läxtiden helig, svara ex. inte i telefonen. Lycka till!

• Snorkis

Vilka supertips jag får

Tack!

• Hjalpafolk

Jag är 14 år jag oxå men försök att han måste göra läxorna innanmäte han går ut o träffar sina kompisar annars får han inte träffa de, eller så kan du ta ifrån hans mobil o säga att han ska plugga först, men säg att du ska följa med han till skolan o fråga hans lärare när han har prov och jag vet att han kommer att skämmas o kanske säga följ inte med mig o sånt men försök och kämpa på, min pappa vill verkligen se mig plugga, jag har typ E, D och C men pappa vill att jag ska höja mig, så jag förstår att alla föräldrar vill se deras barn plugga o plugga och tillslut bli nåt.

Lycka till med din son????

• Hjalpafolk
    Hjalpafolk skrev 2017-01-19 22:55:31 följande:

Jag är 14 år jag oxå men försök att han måste göra läxorna innan han går ut o träffar sina kompisar annars får han inte träffa de, eller så kan du ta ifrån hans mobil o säga att han ska plugga först, eller så säg att du ska följa med han till skolan o fråga hans lärare när han har prov och jag vet att han kommer att skämmas o kanske säga följ inte med mig o sånt men försök och kämpa på, min pappa vill verkligen se mig plugga, jag har typ E, D och C men pappa vill att jag ska höja mig, så jag förstår att alla föräldrar vill se deras barn plugga o plugga och tillslut bli nåt.

Lycka till med din son????

Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???