Hur få en 14 åring att göra läxor???
Läxor är trist. Personligen skulle jag helst se att läxor helt tas bort ur skolsystemet men nu fungerar det ju inte så..
Hursomhelst.. Motivation kommer nog varken av bestraffningar eller belöningar utan av inspiration. Vad vill din son göra efter skolan? Hitta ett mål och sikta på det, utan att fokusera för mycket på presationer och resultat. Titta istället på vad han vill lära sig. Vilka jobb han vill ha eller vilka utbildningar han vill gå. Vad är det som krävs och hur når han dit?
Det som jag tror bäst motiverar en läxtrött tonåring är att berätta för dem att läxorna har ett slut och att ju bättre man pluggar ju fortare går det över och man får göra något man gillar.
Att sitta tillsammans är också bra, och att titta djupare än bara på de uppgifter som ska göras. Om det är histiraprov till exempel. Prata om texten tillsammans, diskutera vad som ligger bakom ch vilka alla sammanhang är. Se den större bilden och motivera till eget tänkande och analyserande. Jag hjälpte min lilasyster till ett MVG i historia genom att diskutera och analysera på ett roligt sätt. Gör det kul och utan tvång så tror jag att det går allra bäst.