• Snorkis

Hur få en 14 åring att göra läxor???

Min 14 åring går alltid till skolan och trivs där.. MEN hur ska jag få honom att göra läxorna??

Så fort vi påminner honom om läxor så skriker han att han kan dom, han har läst på raster osv..

Men när proven kommer tillbaka har han nästan aldrig godkänt, utan måste göra om...

Hur ska jag få honom att inse vikten av skolan och slippa tjatet hemma??

Tips välkomnas!!

• Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???
  • Cezi

Dra av pengar på månads/veckopeng, eller lova att det inte blir några pengar om han inte har godkänt på sina prov...

Fast jag vet ju inte hur det funkar på en tonåring, är inte riktigt där ännu..

Du kanske ska leta upp ett exempel på en tonåring som inte skött sig i skolan och visa hur det gått för honom /henne. Utan jobb, kommit in i fel kretsar osv.
    Kanske ett dumt förslag..

• delifi2

för mig så funkade aldrig mamam eller pappas hot eller konsekvenser...

gick adlrig klart grundskolan utna har läst in allt på komvux sen. jag har klarat mig någolunda men jag vet hur det kan vara med en tonåring hemma har sj en 14-åring hemma....

förösk få honom att förstå att utan en bra utbildning så kommer han inte få nåt bra jobb och kommer få i skolan sen för att plugga in ämnen och att det kommer inte se bra ut när han söker jobb

• Snorkis

Tack för tipsen... jag har provat ALLT, tro mig!

Känner mig så maktlös när jag vet hur viktig skolan är... men han tycker (naturligtvis) att hans kompisar är sååå mycket viktigare...

Samtidigt ringer hans lärare och säger att jag måste prata med honom om läxorna eftersom han kommer efter hela tiden...

Vad ska jag göra??

Jag har provat neka honom månadspeng osv, jag har provat "belöna" honom med märkeskläder osv... men inget hjälper...

• delifi2

vet hur det är, men jag tror nån tar våra barn och ger oss tonårsmonster ist...men håll utde kommer tillbaka efter några år....

• Birgitta2

Sätt er en timme varje dag med läxorna TILLSAMMANS. Även om du känner att det är din enda fritid du har. Det är enda sättet ibland. Det får jag fortfarande göra med min (21-åriga) dotter för att hon skall känna att hon orkar. Du behöver antagligen inte göra så hemskt mycket, bara vara där och vara lite med honom.

• Snorkis
    delifi2 skrev 2008-03-10 16:08:25 följande:
    vet hur det är, men jag tror nån tar våra barn och ger oss tonårsmonster ist...men håll utde kommer tillbaka efter några år....
    [/citat]

*skratt* Jag vet.. men om några år är det för sent med skolan... då kommer han att få problem med gymnasiet, och det vill jag jku inte..
    Birgitta2 skrev 2008-03-10 16:12:35 följande:
    [citat]
    Sätt er en timme varje dag med läxorna TILLSAMMANS. Även om du känner att det är din enda fritid du har. Det är enda sättet ibland. Det får jag fortfarande göra med min (21-åriga) dotter för att hon skall känna att hon orkar. Du behöver antagligen inte göra så hemskt mycket, bara vara där och vara lite med honom.
    Jag har provat det oxå, då blir han bara sur och säger att jag passar honom som en bebis...
  • Ellekan

Nu är jag ju ute på djupt vatten eftersom jag inte har någon tonåring än men hot/straff/belöningar är ju en sorts manipulation. Han är ju rätt stor. Skulle du vilja ha de incitamenten på jobbet. Nej nu får du skärpa dig annars drar jag in delar av din lön... Effektivt ja men skulle man gilla att jobba kvar? Jag försöker inte mucka gräl bara vrida och vända lite på situationen. Har du frågat honom utan förebråelse i rösten hur han ser på det där med läxor egentligen? Lider han av att inte klara proven/ att inte ha gjort läxorna? Har han någon idé om hur han skulle vilja lösa situationen i så fall? Och så tänker jag att har man såna samtal där man verkligen intresserar sig för hans sätt att se på det får man inte vara så målfokuserad att man vill ha ett resultat aav samtalet med ett löfte om att börja göra läxor samma kväll.

Det finns ett kapitel i Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn" som heter Tonårsfamiljen. Jag tyckte det var jättebra när jag läste det för ett par år sedan. Kommer ju inte ihåg på rak arm vad där stod men kanske kan vara intressant för dig om du gillar att läsa.

• Ellekan

Lät jag kantig och förebrående nu? det var verkligen inte avsikten...

• Snorkis
    Ellekan skrev 2008-03-10 16:27:36 följande:
    Lät jag kantig och förebrående nu? det var verkligen inte avsikten...
    Nej, du låter inte kantig eller förebrående.. Jag är tacksam för ALLA råd som jag kan få!
  • Birgitta2
    Snorkis skrev 2008-03-10 16:15:39 följande:
    Jag har provat det oxå, då blir han bara sur och säger att jag passar honom som en bebis...
    Är det han eller du som bestämmer? Antingen gör han sina läxor i enskildhet och du kollar och förhör honom. Eller så får du sitta bredvid honom. Det skall inte ens vara förhandlingsbart. Han klarar ju uppenbarligen inte förtroendet att göra läxorna själv.
Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???