Inlägg från: Snorkis |Visa alla inlägg
  • Snorkis

Hur få en 14 åring att göra läxor???

Min 14 åring går alltid till skolan och trivs där.. MEN hur ska jag få honom att göra läxorna??

Så fort vi påminner honom om läxor så skriker han att han kan dom, han har läst på raster osv..

Men när proven kommer tillbaka har han nästan aldrig godkänt, utan måste göra om...

Hur ska jag få honom att inse vikten av skolan och slippa tjatet hemma??

Tips välkomnas!!

• Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???
  • Snorkis

Tack för tipsen... jag har provat ALLT, tro mig!

Känner mig så maktlös när jag vet hur viktig skolan är... men han tycker (naturligtvis) att hans kompisar är sååå mycket viktigare...

Samtidigt ringer hans lärare och säger att jag måste prata med honom om läxorna eftersom han kommer efter hela tiden...

Vad ska jag göra??

Jag har provat neka honom månadspeng osv, jag har provat "belöna" honom med märkeskläder osv... men inget hjälper...

• Snorkis
    delifi2 skrev 2008-03-10 16:08:25 följande:
    vet hur det är, men jag tror nån tar våra barn och ger oss tonårsmonster ist...men håll utde kommer tillbaka efter några år....
    [/citat]

*skratt* Jag vet.. men om några år är det för sent med skolan... då kommer han att få problem med gymnasiet, och det vill jag jku inte..
    Birgitta2 skrev 2008-03-10 16:12:35 följande:
    [citat]
    Sätt er en timme varje dag med läxorna TILLSAMMANS. Även om du känner att det är din enda fritid du har. Det är enda sättet ibland. Det får jag fortfarande göra med min (21-åriga) dotter för att hon skall känna att hon orkar. Du behöver antagligen inte göra så hemskt mycket, bara vara där och vara lite med honom.
    Jag har provat det oxå, då blir han bara sur och säger att jag passar honom som en bebis...
  • Snorkis
    Ellekan skrev 2008-03-10 16:27:36 följande:
    Lät jag kantig och förebrående nu? det var verkligen inte avsikten...
    Nej, du låter inte kantig eller förebrående.. Jag är tacksam för ALLA råd som jag kan få!
  • Snorkis

Tack för alla tips och ideér!!!

• Snorkis

Vilka supertips jag får

Tack!

Svar på tråden Hur få en 14 åring att göra läxor???