nanci skrev 2008-03-12 21:27:14 följande:
Egentligen tycker jag att läxor ska vara ett kontrakt mellan lärare och elev. Föräldrar och barn ska inte behöva förstöra husfriden genom ett evigt tjatande och påminnande. Så jag skulle helt enkelt tala om att jag inte tänker lägga mig i skolarbetet alls längre (och verkligen inte göra det heller, hur gärna jag än skulle vilja). Sen måste du ju få lärarna med på detta. De får ställa krav, och kolla upp att han gjort det han ska. Om han inte gjort det får de disutera en lösning med honom.
Kunskap handlar om att lära för livet. Det är ingenting man gör specifikt för skolan, därför är det så oerhört viktig att föräldrar är en del av utbildningen, att skolan inte är något separat från vardagslivet. Att göra läxor/skolarbete tillsammans, att LÄRA tillsammans är väl egentligen det man vill, eller...? Att det inte är jättekul alla gånger är väl helt ok, så är allt här i tillvaron, men det blir så mycket roligare om man gör det tillsammans och märker att det faktiskt är något viktigt - så viktigt att mamma och pappa tar sig tid! För så viktigt är det!