• Smuliz

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Så där sa min läkare till mej också, att det viktigaste är att man som läkare aldrig "kör över" sin patient, att det är viktigaste för bebisen att mamman känner sej trygg.

S3BM: kanske dax för din läkare å fatta det snart

Ja känner mej jättepirrig nu när jag tänker på att dagarna går ju och dagen närmar sej.

Nån som vill dela me sej hur ni gjorde eran "sista" helg med ev syskon och käraste??

Vet bara att jag vill ha det extra mysigt med sambon och dottern sista helgen det är vi 3. Men vad?!

Min läkare sa att om allt går bra med snittet (eftervården mm) så får man åka hem efter 4 dagar. Men här ser ja att nån åkte hem tidigare ändå!? Jag har ingen brådis hem (tror ja!?) men vill väl heller inte ligga kvar i "onödan" för länge då jag och sjukhus inte gillar varandra så vidare värst

• Smuliz
    Svar på #1285
    Gå tillbaka lite i tråden och titta, för där står en massa bra tips å råd.

I övrigt tycker jag du ska skriva ner på ett papper hur du känner och vad du har varit med om. Mycket känslor ska vara med! Jag fick skriva ner de 10 värsta sakerna jag kunde tänka mej under en vanlig förlossning, och sen gå på vilka känslor jag framkallade när jag tänkte på en förlossning.

Min läkare sa att det är så de vill att alla ska göra, att man ska vara ordentligt påläst och veta VARFÖR man vill ha snitt. Inte bara att man vill det.

Lycka Till!
  • Smuliz
    Svar på #1288
    Hur går det för dej då?? Känner du att du är fit for fight igen? Jag försöker tänka mej hur det blir när man kommer hem och inte är fullt rörlig, med en liten bebis, 4årig dotter och 2 stora hundar... Men det går inte

Förra gången va ja hemma på 5e dagen (har ja för mej) men då va ju dottern kvar på eftersom hon är prematur... Så då blev allt lite lugnare än om man kommer igång med allt.

Jag hade bara ont när jag skulle sätta mej upp eller resa mej från stol/soffa/toan mm. Inte när jag gick eller stod upp...

Fast ja minns säkert som en kratta

Stämmer mina funderingar tror du??
  • Smuliz
    Svar på #1292
    Ok det verkar vara väldigt olika. Till mej sa det ju att man inte "fick" åka hem före 4e dagen. Och förra gången ja snittades va ja ju så himla dålig före pga HF så de ville ha koll på mej flera dar efter. Jag tjatade till mej att få åka hem på dag 5.

Hur gick det me sprutorna i låret då?
  • Smuliz
    Svar på #1303
    siamusen skrev 2008-05-06 16:48:50 följande:
    Japp, jag fick det ändå. Tror de tar det säkra före det osäkra här helt enkelt. De är mer generösa med sjukvården här rent generellt ocksa.
    Har också hört från folk i allmänhet att det mest är överviktiga som får de, men min läkare sa att de erbjuder alla de efteråt, och att min anledning mest berodde på njurskadan, Hon rekommenderade mej starkt att ta dom.

Fick dom förra gången me, så ja tar emot allt som kan hjälpa att det inte tillstöter nåra komplikationer

Och överviktig är ja me så det skadar inte

Men knäppt att det är så olika på olika sjukhus, har inte alla läkare gått samma utbildning kan man undra....
  • Smuliz
    Svar på #1302
    Sthlmsjävlar skrev 2008-05-06 16:46:52 följande:
    Men du som redan var uppe några timmar efter snittet skulle du ta det då?Jag var också det o skulle då tycka det var onödigt då riskerna minskat?
    Enligt min sambo (ja kommer inte ihåg så värst mycke från den tiden) så snittades jag 17,42 på kvällen, och kl 01 på natten va jag uppe å duschade själv. Och då hade jag ändå svår HF som inte riktigt hade gått tillbaka än (högt BT och yrsel bl.a) så jag hoppas det går lika smidigt this time too
  • Smuliz

I mina papper står det att kvällen före ska jag duscha å tvätta mej med mitt vanliga schampo + tvål. Sen på morronen (samma dag som snittet) ska jag duscha i en speciell tvål som man fått av dom på inskrivningen dagen före snittet.

Aaaa börjar bli nervös, 9 dagar kvar nu :-S

Grattis till er som fått era bebisar

• Smuliz
    Svar på #1358
    Tessulago skrev 2008-05-11 18:08:11 följande:
    i mina papper (från östra/mölndal) står det att kvällen innan ska jag tvätta mig med Descutan (atibakteriella tvålen), samt på morgonen.men jag undrar, är det på morgonen hemma, eller på sjukhuset på morgonen?? måste nog fråga det vid inskrivningen imorgon..
    Hm ja bra fråga där... Jag fattade min läkare som att det gällde på morronen hemma. Men duschar man sen igen väl där på sjukhuset!?

Mycke duschande
  • Smuliz
    Svar på #1363
    Tessulago skrev 2008-05-12 11:20:52 följande:
    Nu har jag varit på inskrivningen..var bara vi och ett till par, så allt gick snabbt och smidigt =)Och snittet blir inte på onsdag, som det var sagt innan, utan det blir redan imorgon..nu är jag ännu mer nervös..men om ett dygn ungefär så är jag mamma..känns helt ofattbart..
    WOW blir det tidigare än planerat till å me tur det inte blev framskjutet när man är inställd.

Fick du nåra dusch-regler?

Jag är inte nålrädd för 5öre men har hört så mycket om just spinal (heter den väl?) så ja börjar bli mer å mer nervös. Men läkare och min BM har sagt att det är en myt och att det är en gammal myt dessutom som lever kvar i folkmun. Så inget å lyssna på alltså. :-S Å nu som man verkligen suuuuger åt sej allt.

Det kommer gå kanon! Hoppas du får en fin å underbar dag ida, och får sova iallafall nån timme inatt

Lycka tilL!
  • Smuliz

En kanske dum fråga, men hur vet man om man är allergisk mot ex morfin?!

Tänk om man är det utan å veta om det?!

Ja tror inte att jag är det, för ja blev ju sövd vid förra snittet och kräktes inget... För det är väl morfin man får då me?

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.