• Smuliz

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Svar på #468
    Det är sånt jag är rädd för, sugklocka, spricka, syrebrist, hjärtljuden försvinner mm... Jag vet riskerna med ett KS för mej, risken för barnet genom ett KS är mindre än vid vanlig vaginal, det sa min läkare. Men jag löper större risk för blodpropp, infektioner i såret, ja allt som kan hända vid en operation vilken som helst.

Men trots det, vill jag inte gå igenom en vaginal. Kan inte läkarna förstå det utan att trycka ner en och försöka omvända en till varje pris, ska man behöva bryta ihop och bli psykiskt knäckt ???
  • Smuliz
    Svar på #498
    Det tänkte jag också :-S Men det kan det väl ändå inte vara, väl???
  • Smuliz

Jag ska in igen på tillväxt-UL på mån och träffa min läkare. Ska fortsätta ta upp KS, för det finns inget annat alternativ för mej, men behöver tips om hur jag ska göra för att få henne att förstå att jag verkligen är säker på min sak!?

TIps å råd önskas...

• Smuliz
    Svar på #545
    Har redan gjort det de senaste 3 besöken på spec.mv. Men det händer ju inget för det. Och nu börjar det närma sej så jag blir mer och mer nervös ju närmare BF ja kommer... Vill bromsa tiden, för den bara rusar fram känns det som.
    siamusen skrev 2008-04-05 14:49:37 följande:
    Säg som det är. Varför du vill ha snitt och att det inte finns nagot alternativ.
  • Smuliz
    Svar på #547
    Mmm det är just det... är inte den skrikiga å gormiga personen, snarare blyg å tillbakadragen... Tycker inte om att gråta inför nån osv.

Men ska försöka låta mer bestämd eller nåt den här gången.
    siamusen skrev 2008-04-05 15:11:09 följande:
    Har du med dig pappan? Vet inte vad ni ska göra. Ställ till en scen och sâga att du vägrar. Skrik och gorma.Ingen aning faktiskt. Jag skulle bli arg som fan.
  • Smuliz
    Svar på #553
    Usch!! Det är just det där jag är rädd för blandannat. De lovar å lovar men de kan ju inte direkt lova en förlossning. Det är deras vardag, så för BM är det inge konstigt alls. De gör som de känner för just då.

Hoppas du har bearbetat ditt hemska minne och ändå kan glädjas lite nu i efterhand...

Jag SKA ha snitt!

Va bara tvungen å träna mej på å låta bestämd inför morgondagen...

Kramar om
    mariahammarberg skrev 2008-04-06 09:56:49 följande:
    för mig var det jobbigt psykiskt inf förlossningen att inte ha kontroll på smärtan, hur länge och hur mkt. Blev lovad bedövning, lustgas, akupunktur, att aldrig vara ensam i rummet(maken var ju med men det skulle alltid vara en BM  ell sköterna i mitt rum) dvs blev lovad allt jag behövde mot en vaginal förlossning.När dagen väl kom fick jag inget! Ingen personal som var med, ingen EDA, lustgasen blev jag erbjuden men den fungerade inte då värkarna var så täta att jag inte hann släppa masken - dvs blev för omtöcknad så de tog bort den... ingen annat erbjöds, födde därmed utan bedövning, hamnade i chocktillstånd, bled opererad i ca 30min men var på uppvaket i 3timmar så fick inte träffa barnet förrän efter 3timmardrabbades av en förlossningsdepression pga detta då ALLT verkligen gick fel.Lovar om jag hittar/ser min BM på stan då åker jag nog dit för misshandel - är över 1år sedan jag födde dottern....
  • Smuliz

Är hemma nu efter ett lååångt besök på spec.mv

Gjort tillväxt-UL och kollat så livmodertappen inte var mogen (pga min mensvärk och kraftiga sammandragningar) men det var den inte *puh*

Sen fråga läkaren mej om jag fortfarande var inne på snitt, och ja som laddat upp som tusan, tog fram min lilla fusk-lapp där jag skrivit upp alla mina känslor jag har kring en vaginal förlossning och var beredd på mothugg. Hon läste lappen och frågade mej lite om de olika sakerna jag skrivit.

Sen sa hon, Ja jag tycker inte att det är nåt mer att diskutera mer än att du får ett planerat snitt. Du har ju väldigt starka känslor kring vaginal förlossning. Så ska vi säja den 20-21 maj!?

Gissa om jag blev paff, men sen kände jag hur en tung tung sten släppte inombords. Jag blev så lättad.

Så jag fick preliminärt datum den 21maj men ska få riktiga datumet vid nästa besök i början på maj. Och jag blev lovad ett "akut" snitt OM det skulle sätta igång tidigare.

Allt känns såååå mycket lättare nu

Hoppas det går lika bra för alla ni andra som fortfarande kämpar!

• Smuliz

Tack så hemskt mycket alla som grattat mej!!

Självklart ska jag va me i tråden och se hur den fortlöper, vill ju se hur det går för er också.

Det stämmer att det nog är "lättare" att få ett snitt andra gången än om man är första gångsföderska.

Det känns såååå himla härligt, allt känns mycke lättare nu. Sjukt men så är det.

Vad jag har förstått så är en Aurora/Klara-BM endast till för att försöka omvända en till att testa vaginalt. Dom lyckas 6 av 10 ändrar sej och testar, sa min läkare idag. Jag har ju ringt till en sån två gånger mej de säjer att eftersom jag redan har kontakt med läkare så behövdes det inte gå igenom dom. De är nog till för "ta läkarens jobb" litegrann (missförstå mej inte nu) självklart är det bra att dom finns. Men de har ju ingen rätt att bevilja eller så.

Lycka till nu allihopa!

• Smuliz
    Svar på #568
    Tuzza skrev 2008-04-07 19:32:47 följande:
    Stort grattis! Kan man få veta vad du skrev egentligen?
    Jag kan inboxa dej till viss del, vill inte lämna ut för privata känslor men kan ju skriva på ett ungefär...
  • Smuliz
    Svar på #578
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-07 22:13:01 följande:
    eller som för mig, svårt att få igenom det pga av att redan ha fött två gr vaginalt...jag tycker inte det ska spela ngn roll om jag har fött vaginalt två gr innan...eller hur?
    Nej absolut inte!! Du har ju gjort det och känner att ALDRIG MER. Då bör de lyssna extra mycket kan man tycka.

Stå på dej och försök vara stark, så de inte lyckas bryta ner dej
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.