ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
de ska väl se om jag klarar av en vaginal rent psykiskt...
Smuliz o ni andra som vill läsa o kommentera mitt brev till läkaren som bestämmer..
Hej
Vill berätta för dig om min senaste förlossning, den startade 17 september 2006 på morgonen med att jag trodde vattnet hade gått. En halvtimma senare började värkarna komma.
Min man och jag lämnade av äldsta sonen hos hans syster och åker in till förlossningen.
Vi kommer fram kl. 9.45 och läggs in på avdelningen. Värkarna kommer regelbundet och gör inte så särskilt ont ännu. Klarar mig bra med bara lustgas ett par timmar. Kl. 12.00 tycker jag dock att nu blev det väldigt jobbigt med värkarna, så jag frågar efter EDA:n som jag tyckte hjälpte bra vid första förlossningen.
Barnmorskan kontaktar narkosläkaren men han kan inte komma pga av en annan akut situation.
Detta upplevde jag som väldigt jobbigt då jag nu hade mycket ont.
Kl. Ca 16.00 går Loves hjärtljud upp och Dr X tar ph prov i skalpen. Provsvaret visar 7,23.
Redan där börjar jag bli orolig eftersom läkaren inte beslutar om någon åtgärd för att skynda på förloppet.
Varför? Om hon nu såg att bebisen inte mår bra längre och var stressad, VARFÖR gjorde hon inget?
När jag nu sitter och skriver detta får jag tillbaka samma panik och att jag kände mig utlämnad.
I min förlossningsplan till just denna förlossning hade jag noga skrivit vad jag var orolig och rädd för.
Just detta med hjärtljuden osv. Jag var som sagt redan innan förlossningen rädd för just de här sakerna.
Att bebisen inte mådde bra och var stressat. Ville verkligen inte hamna i den situationen som komma skall senare. Värkarna försvagades och de satta dropp med värkstimulerande medicin, för att förstärka dem.
Det kändes som tiden stod still och jag kom ingenstans i värkarbetet.
Vid kl.18.45 kommer Dr X (en ny läkare)in och tar nya ph prover, vilka visar ännu en försämring av bebisens tillstånd. Han behöver snabbt komma ut från magen. Han har hotande fosterasfyxi.
Där ligger jag och tror att allt går väl som det ska, och att det råder ingen fara för bebisens liv.
Ack så fel man kan ha, hade inte Dr X som vi är så tacksamma emot ,tagit nya prover och sedan ringt med en gång efter ett hjälpande team till operationsrummet, vem vet hur det kunde ha gått?
Från att ligga där och tro detta, till att helt plötsligt behöva rusas till operationssalen, kom son en chock för både mig och min man som nu var likblek i ansiktet.
Rummet är fyllt av läkare och annan personal. Dr X säger att de ska försöka lägga en sugklocka och hjälpa bebisen ut. Där kommer jag ihåg att jag skrek NEJ, snitta mig istället, SNÄLLA!
Men det ville hon inte. Hon säger att hon ger sugklockan EN chans och kommer bebisen inte ut med en gång, så snittar jag dig då.
Det som nu komma skall kommer jag aldrig och glömma.
Det var så FRUKTANSVÄRT, den rädslan över att bebisen kanske inte kommer och klara sig.
Jag har aldrig varit så panikslagen i hela mitt liv som just då!
Jag vill aldrig mer behöva utsättas för den stressen och paniken igen!
En av barnmorskorna (kommer inte ihåg vem) ställer sig på min säng (det fanns ingen riktig förlossnings säng där inne) och trycker så fruktansvärt hårt på magen att jag senare hade stort blåmärke på magen.
Jag förstår att hon gjorde detta för att hjälpa ut bebisen så fort som möjligt men det var inte en trevlig upplevelse.
Läkaren drar (som jag uppfattar) allt den orkar i sugklockan och ut kommer han med navelsträngen runt halsen.
De klipper navelsträngen och springer iväg med honom till ett bord längre bort där barnläkaren suger rent lungorna. Vad jag har förstått var han ganska slapp i början men repar sig snabbt och skriker till.
Jag själv hade såklart spruckit en hel del och behövde sys. Det var tydligen mycket svårt att sy eftersom jag var mycket svullen i underlivet. Inte så konstigt kanske med tanke på hur stor bebisen var. Han vägde nästan 5300g och senare på Neonatal visade det sig att han var 58cm lång, med ett ganska stort huvudmått, har för mig att det var nåt på 40-42cm.
Love hamnade på Neonatal avdelningen och jag själv fick åka till IVA.
Jag fick den sk spinal/epidural- huvudvärken efteråt som satt i flera dagar. På detta elände fick jag även lunginflammation och mådde mycket dåligt.
Låg inne på BB i 1vecka. Vi är självklart mycket tacksamma (speciellt till Dr X ) som handlade mycket snabbt och som vi anser räddade livet på vår son Love. Men hade jag som födande mamma fått bestämma i operationssalen hade det definitivt blivit kejsarsnitt istället. Jag begärde att få prata med barnmorskan som närvarade vid förlossningen, och det fick jag, hon ringde mig hem och vi pratade om allt som hände där.
Jag ville även att Dr x skulle ha hand om min efterkontroll, och det fick jag. Var där och pratade med henne om förlossningen. Hon var för övrigt uppe hos mig på BB och förklarade varför det blev som det blev.
Känner att egentligen hjälpte det inte mycket med de samtalen, jag hade ångest kvar över förlossningen länge.
Med denna beskrivning av Loves förlossning har jag beslutat mig för att få beviljat planerat kejsarsnitt.
Vill som sagt ALDRIG mer gå igenom en vaginal förlossning igen.
Ingen kommer någonsin att kunna övertyga mig om att detta barn jag nu väntar inte behöver bli lika stor. Eller att vi ska ha koll på bebisen storlek med extra ultraljud med viktbeskattning osv. Eller att inget behöver gå snett denna gången vid förlossningen.
Jag vill må bra under denna graviditet och inte behöva gå orolig och vänta. Därför vill jag veta så tidigt som möjligt när kejsarsnittet ska göras. För jag förväntar mig att ni ska gå mig till viljes och bevilja planerad kejsarsnitt.
Är införstådd med vilka risker ett kejsarsnitt innebär. Jag har tagit del av den informationen som finns genom att läsa på internet, på sjukvårdens olika hemsidor, läst i böcker, och läst olika artiklar.
Riskerna kan ju vara att blöda mycket under kejsarsnittet, såret kan bli infekterat, man kan få blodproppar m.m, och man har ont i operations såret länge efteråt.
Men jag är villig att ta dem riskerna. Vet även att bebisen mår OFTAST bäst av att födas vaginalt med all den pressen som lungorna utsätts för under nerfärden. Bebisen får en knuff till att andas själv lättare från början.
Så jag hoppas att den som bestämmer, beviljar planerat kejsarsnitt för mig.
Så här skrev jag, har bara tagit bort namnen på de läkare som var inblandade...
Vad tycker ni?
Fattades det ngt?
Kommentera gärna...
Fru U skrev 2008-04-25 11:56:32 följande:
Fru U skrev 2008-04-25 11:56:32 följande: