• beadis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

tyras föräldrar

Jobbar du som läkare på förlossningen?
    Isf undrar jag om du kan svara på ngr fråga.....
    om man som gravid tvåbarnmamma mår jättedåligt över att tvingas till en vaginal förlossning, då förra förlossningen var MKT traumatisk för mig o barnet...det kan väl aldrig vara bra för bebisen och mamman känna sig så stressat under graviditeten?
    borde inte det vara ett fullgott skäl till att få ett planerat snitt? Har hört att man kan få riktig panik när man väl ligger där och man låser sig totalt, och då är det risk för akutsnitt istället....

• beadis
    maopa skrev 2008-04-12 19:18:37 följande:
    Det är ju det jag är rädd för i mitt fall...vi får väl se vad som händer
  • beadis
    rew skrev 2008-04-12 21:15:38 följande:
    Kommer inte ihåg om snart3barnsmamma har gjort två snitt innan och ursäkta om jag klampar in och kommer med massa kommentarer. Men jag satt precis och såg på Barnmorskorna via webtv och där var det en sekvens där de pratade om att snitta en mamma som låg med värkar. Kvinnan hade blivit akutsnittad med sitt första barn och läkaren sa att det var hennes "sista chans" att föda vaginalt (det var kvinnans önskan) för efter två snitt så blir det alltid snitt vid en tredje graviditet!!!Återigen förlåt om jag klampar in, men jag lider verkligen med dig! Har som sagt mest läst och inte skrivit så mkt, så jag är ju ny i tråden därför känns det som jag klampar in.
    pratar du med mig?
    Om det är så, så har jag fött våra två barn vaginalt...vad undrade du över?
  • beadis
    rew skrev 2008-04-12 21:26:11 följande:
    Det vara bara jag som tänkte att om det var två snitt (akuta eller planerade) så fanns ju det att åberopa för läkaren. Fanns ju även dokumenterat på film med en läkare som sa att det blir snitt efter två snitt. Hoppas du inte tog illa upp att jag klampar in, var i bästa välmening!
    Nejdå, ingen fara, jag blev bara lite förvånad när du skrev mitt nick-name o snackade om snitt...jag vill ha snitt nu med tredje, men än så länge har inte läkaren beviljat mig det
  • beadis
    rew skrev 2008-04-12 21:32:13 följande:
    jag har förstått att det har varit strul kring ditt snitt (eller icke- snitt som läkaren vill)Tråkigt att inte kunna glädjas över graviditeten, som ju ska vara en underbar tid!
    ja, jag kan ju inte direkt påstå att det har varit roligt...
  • beadis
    seppo skrev 2008-04-13 10:41:56 följande:
    jag pratade med läkaren på mvc härom dagen för att hon skulle skicka en remiss till Östra i gbg ang snittönskan och när hon frågade varför så sa jag att jag hade haft ett snitt innan och att jag även opererats för utomkvedshavandeskap där det bara var "minuter kvar till dödig utgång" och att jag "hävdade medbestämmanderätten" då sa hon bara Nä-nä, stopp o belägg, så är det inte man kan inte bara önska...jag sa att jag visst hade lagen på min sida men hon protsterade klart o tydligt. Konstigt va?Hon var inte otrevlig och skulle visst skicka en remiss och trodde jag skulle få komma på samtal men att jag skulle få välja var blankt nej...Jag orkar inte!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Nu blir jag jättenervös för samtalet på Östra som är med beslutande läkare. Vad ska man säga????
    känner igen mig...så sa min överläkare som har beslutsrätt i snittfrågan...att det är ALLTID hon in slutndan som bestämmer om det blir snitt eller ej
  • beadis
    rew skrev 2008-04-13 11:06:08 följande:
    Känner att jag inte borde läsa i den här tråden... Blir redan nu orolig inför kommande graviditet, kommer ju aldrig blir gravid om jag ska känna så här.Min BM pratade om att man kan skriva in i sitt förlossningsbrev hur länge man är villig att försöka föda vaginalt och om det inte funkar så kan jag som kvinna "trycka på stoppknappen" för att göra ett snitt. Någon som vet hur det funkar i verkligheten? Har själv hört att det inte ska fungera eftersom det oftast inte hinns med när kvinnan säger stopp.
    JAG hade definitivt INTE litat på det...du har ju inget att säga till om när du väl ligger där...o då orkar du inte kämpa för din åsikt heller
  • beadis
    rew skrev 2008-04-13 11:11:50 följande:
    Näe det var precis min tanke oxå. Får nog ta och ringa till MVC för ett samtal redan nu, trots att vi inte ska skaffa barn än på ett tag. Har börjat komma in i samma besatta tankesätt som jag hade innan vi skaffade sonen. Tänker inte på något annat, pratar inte om något annat, sover inte på nätterna osv osv. Kan knappt föreställa mig hur du känner det.tycker iofs att det är ganska bra att titta på Barnmorskorna på SVT, ligger ett lugn över programmet som jag tycker om.
    nej jag känner mig inte lugn det minsta...är helt i händerna på beslutfattarna
  • beadis
    cameron skrev 2008-04-13 21:47:49 följande:
    Nu har jag suttit och jagat upp mig själv igen. Suck! Läst en massa trådar och inlägg om hur dålig/feg/knäpp man är om man frivilligt väljer att snittas och hur NATURLIGT det är att föda vaginalt osv. Jag blir så jävla less rent ut sagt! När ska man sluta upp att smutskasta oss som väljer att snittas??? Är folk hjärntvättade eller? Hur fn kan man anse sig ha rätten att dömma ngn annan pga dennes val av förlossningssätt? Inte tusan är jag en sämre kvinna pga att jag väljer att föda mina barn med planerat snitt! Jag är STOLT över mitt val och anser mig vara lika mkt kvinna som dom som föder sina barn den "vanliga" vägen! Så det så. Förlåt, men var bara tvungen att lätta på trycket lite
    Håller helt med dig!
  • beadis
    Sthlmsjävlar skrev 2008-04-14 09:47:25 följande:
    Måste bara säga FYFAN för fula fiskar!!!Var inlagd på förlossningen nu i helgen för mitt förlossningsarbete startat med täta värkar (MEN stannade upp efter ett dygn så vi fick åka hem)Under tiden jag var inlagd så sa olika personal flera gånger- Du har ju så hög smärttröskel, tycker du ska pröva föda vaginalt, vill du inte prova?!Tjatade på mig fast de visste att jag fått snitt beviljat?!Suck....
    Helt sanslöst!
    Det finns ju en anledning till varför de har beviljat dig snitt...fattar inte de det.
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.