POF tråd
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Hej Skugga,
jag fick äta nevroletta (p-piller)ett tag fram till ca 5 veckor innan själva donationen skulle ske. Sedan åt jag 3 progynon, folysra och b-vitamin i typ 5 veckor för att slemhinnan skulle växa till sig och hållas kvar. Dagen före insättning började jag med Crinone (progesteron) 1 ggr/dag. Det var allt! Tar samma fortfarande, ska göra det till i några veckor till, fram till vecka 12 tror jag det är. Inga problem med medicinerna, förutom Crinone som jag misstänker är förklaringen till varför jag är så sjuuukt trött och seg.
När är det dags för dig?
Hej och tack
Är så nyfiken, Jag ska ringa till uppsala i början på nästa vecka,tar sista proveran idag och skulle höra av mig när jag får mens.
Tror jag får börja med progunon då(hoppas).
Så det borde bli dax snart.
Hej
Tanken att öppna en egen hemsida rörande POF fick jag med när jag fick min diagnos.
Jag fick i alla fall FL att ha ett ÄD forum vilket ju känns bra.
Jag sitter på jättemycket info och hundratals länkar till undersökningar och studier i fall ni behöver hjälp.
Bra att någon drar i lite trådar, bra jobbat.
Kram
Absolut! Vi är i behov av all info vi kan få. Skriver min email i din inbox. Vet inte riktigt vart man ska börja (när det gäller all den info du har). Du kan skriva förslag om vad du tycker är intressant att ha med. TACK!!
Satt och funderade så huvudet värkte idag. Hur pricksäkert är detta med hormonell ersättning egentligen. Är det ngn som vet om den höjningen som sker runt ägglossning för fertila kvinnor hormonellt behövs för oss?
Trisekvens har samma värde östradiol från dag 1 till 22. Där saknar iaf jag en höjning/svägning i vecka 2 och en bit in i vecka 3. I vecka 2 höjs alla värden för att äggen ska mogna i "vanliga" fall. Jag skulle vilja ha exempel:
v1 2mg östradiol
v2 fram till dag 20 4-6mg (med en möjlig upptrappning+ nertrappning där med)
20-26 1mg
Alltså lite mer svägningar. Nu är det bara jag som leker proffessor och möjligtvis behöver inte kroppen detta.
Jag ska försöka få till ett blodprov när jag har 3 progynon bara för att se vilket värde jag har. Kan vara intressant.
Jag har nästan lust att bli gynekolog eller forskare
Sedan undrar jag varför man aldrig mäter vårt progesteron?
Lite mer info:
Enligt Lunds universitet är numera rekommendationen för gestagen 12 dagar och inte 10 som när trisekvens utformades.
Jag tycker detta är rätt intressant men invecklat.
Jag har sett att en del som utbildar sig till gyn har lite samma frågeställningar som snurrar i mitt huvud. Tittade bl.a på lunds universitet, frågor som studenter ställer till proffessorer.
Hur går det med hemsidan?
Jag är helkass på allt sånt men det ska blikul att se när den är klar.
Hej alla... En liten fråga,kanske lite dum men vad menas med POF?? Jag Är 35 år o har kommit in i ett för tidigt klimaterie,har ett för högt fsh o har även tagit ett AMH prov på en privat klinik som visade att jag inte har några äggreserver kvar.. Så nu har jag gjort allt jag kan.. Men nu så står vi i kö för äggdonation på SU sedan dec 07.. Är det någon annan som gör eller ska göra en äggdonation på SU??
POF betyder prematur ovarian failure och är samma sak som förtidigt klimakterium. Men jag måste få fråga vad ett AMH prov är?
jag vet inte riktigt men dom sa att det va ett prov där dom ser om det finns några äggreserver kvar.. Ha en bra dag..