POF tråd
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Tracy C: POFF! Brukade det stå i Kalle när Magica De Hex trollade bort ngt. Det brukar jag alltid tänka......POFF! där försvann mina drömmar.
Hej alla "poffare" ! Här är en till. Är 34 år.Fick diagnosen för ca 3-4 år sedan ( ??; så dåligt minne jag har). Har faktiskt´inte ens tänkt mycket på det, förutom då precis efter vi fick "domen". Har gått vidare och lämnat allt det där med IVF m.m
Har varit inne i adoptionsvärlden ett bra tag och är stolt mamma till en liten underbar kille. Men har tyvärr blivit påmind om detta med POF igen, då jag misstänker att jag verkligen har hamnat (in hell)=klimakteriet. Vallningar, ilska är väl det som har eskalerat de senaste månaderna. Så jag tänkte söka lite om Pof på nätet och då hamnade jag här!. Låter ju jättebra att organisera sig lite bättre, så fler Poffare därute inte behöver känna sig ensamma, vilket jag verkligen gjorde då vi fick beskedet. Efter att ha läst alla inlägg här blir jag lite fundersam och oxå lite skraj! ´Jag har inte ätit östrogen eller tagit några medikament, fick aldrig någon info om att man bör göra det på fertilitetskliniken där jag gick. Tänker på detta med cancerrisk/ benskörhet som någon tar upp, hur är det med det???
Vore ju jättebra med en svensk POF-sida på nätet.
KRAM
Hej Kajsa,
kul att du hittade hit! Har själv inte fått någon info om vad högt FSH/lågt östrogen egentlign innebär, förutom barnlösheten alltså. Frågade läkaren eftersom jag läst om hjärtproblem & benskörhet osv på nätet - då fick jag till svara att "om du är orolig kan jag ju ksicka lite östrogen på posten till dig". Helt sanslöst.
/TracyC
Hej Kajsa Kavat och välkommen hit. Vi är några tjejer som jobbar för att komma igång med en hemsida. Jag hoppas att så mycket info som möjligt ska kunna hittas på hemsidan. Vi har oxå funderingar på att starta en förening så småningom...men en sak i taget.
Annars tycker jag det är mycket konstigt att inte du har fått information om riskerna med att komma i klimakteriet långt tidigare än vad som är normalt. Jag tycker att du ska ta kontakt med din gynläkare...antingen via fert kliniken eller kvinnokliniken el dyl. Du behöver få information om östrogen och sånt. Östrogen tar ju oxå bort mycket av klimakteriesymtomen som tex vallningar men förmodligen även en onormala ilskan du känner. Östrogen skyddar mot benskörhet och hjärt-kärlsjukdomar oxå men det finns en viss ökad risk för bröstcancer enl vissa läkare och studier. Äter man tillägg av gestagen så minskar risken för livmodercancer. Men det är inte alla som får östrogen pga biverkningarn det kan ge så det är viktigt att få prata med en läkare och tillsammans ta ställning om vad som är bäst för dig.
Jag är mycket glad att du har fått en liten kille och önskar dig lycka till med allt. Har du mer funderingar är det bara att skriva.
/Kansas
Tack för svaren!
Har nu fått lite ny info om att det finns s.k. klimakterietest man kan köpa på hälsokostaffärer/apotek. Ska nog börja med det och sedan gå vidare och söka hjälp om det behövs. Är det någon som använt sig av dessa test??
KRAM
Googlade lite på detta med test (har själv aldrig hört att det finns sådant)och hitatde följande information: www.vgrek.com/CMSGAMP/klimakterietest.asp
Jag själv är lite skeptisk till desssa tester och tror att det bästa är att uppsöka en gynekolog direkt som som tar riktiga prover och som kan avgöra om du är i behov av östrogen eller om du har några andra hormonella avvikelser.
Vet inte om jag missförstått dig, trodde du redan fått diagnosen POF konstaterad för några år sedan som som du skrev i några inlägg längre upp.
Kajsa Kavat 321 skrev 2008-03-05 08:27:05 följande:
Har också hört att de där testerna inte ska vara så bra. Hade också gått till gyn direkt, det är ju bara att ta ett blodprov. Tror klimakterietesterna du pratar om visserligen mäter FSH, men det handlar ju om hur bra de ägg man producerar är också (om man gör det alltså), och det kan ju gyn kolla med clomifentest och AMH och sånt. Min erfarenhet är att det är så långa väntetider till allt, så jag hade bara tagit snabbaste vägen helt enkelt
Ja, jag kanske inte är så insatt i allt detta med tester och blodprov. Har liksom inte gjort så mycket efterforskningar mer än att jag vet på ett ungefär vad som händer i kroppen när man hamnar i klimakteriet.
Och ja Estra, jag fick beskedet att mina tomma äggblåsor berodde på att jag var på väg in i ett för tidigt klimakterium =pof. Och det var säkert också som mina FSH- värden visade. Kommer dock ej ihåg vad det togs för andra prover. Var faktiskt rätt lättad på ett sätt att det fanns en förklaring på varför vi inte kunde bli gravida, och vi kände att vi inte ville fortsätta göra några försök då chanserna var minimala.
Jag ska kolla med min läkare/gynekolog, så det ordnar nog sig.
Tusen tack för att ni tog er tid att svara Esta och TracyC, och som ni märker så behövs verkligen en Pof-sida på nätet för sådana som mig (hi hi!). KRAM
Ville bara skriva att vi kommit ett steg längre i planeringen av hemsidan. Superbra
Det KOMMER bli en hemsida, som alla MÅSTE kolla in när den är färdig!
Hejsan alla
Undrar bara hur era behandlingar vid ÄD sett ut ?
Är på g med första försöket och är LITE nyfiken på vad som väntar.
kram