POF tråd
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Nu vet inte jag om det redan startats en tråd för oss med POF.
Men annars kan vi skriva i denna tråd om alla våra funderingar. Samla oss och gå vidare starkare genom livet.
//
Det jag funderat mycket på är medicineringen. Risker för bröstcancer och andra besvär. Annat jag funderat mycket över är doserna. Eftersom alla som har POF säkerligen har olika östrogennivåer, varför blir vi ordinerade samma doser? Jag ligger trots medicinering fortfarande ganska lågt i östrogenvärde eftersom jag är rädd för alla biverkningar med de vanliga östrogentillskotten. Jag ligger inom ramen för det "normala" men i underkant eller hur jag nu ska uttrycka mig. Är ni rädd för Er hälsa, för att medicinera tom 45-50?
Min läkare säger att riskerna ökar efter 10 år med medicin, och jag har medicinerat i 9. Jag har runt 20 år kvar på tillskott. Det gör mig livrädd.
Är det förresten ngn som vet om riskerna ökar vad gäller cancer i äggstockarna. Min läkare tyckte jag skulle kontrollera mina äggstockar varje år, men jag vet inte varför. Han sa att det är bra att kontrollera även brösten. Vet Ni om vi har en rätt att kontrollera brösten genom mammografi, eftersom vi faktiskt befinner oss i ett annat läge än andra kvinnor i vår ålder?
Min läkare sa vidare att riskerna för mig inte ökar nämnvärt med tillskott av hormoner eftersom jag inte har en hög egenproduktion. Men därför känns det lite som dubbelbudskap dethär med vikten av tester.....
Fick verkligen fart här, fortsätter lite till.
En reflektion: Om 1 av 1000 kvinnor under 40 har POF, tänk hur mng som egentligen lider i det tysta. Hur mng kvinnor har vi under 40? Läskigt att man inte belyser problemet mer i medier eller att läkarna kan prata mer naturligt om det. Det är läskigt att man undanskuffat oss. Hem och ät dina hormoner...men prata inte för mycket om det, är en inställning som faktiskt bidrar till hur vi kännt oss.
Klart man är livrädd för biverkningar vid långtidsanvänding av östrogen. Postiviva biverkningar varvas med alla negativa så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Men om jag förstod min läkare så är det viktigt att jag tillför extra östrogen så att jag uppnår en normal halt i kroppen. Man måste skilja på kvinnor som har normala nivåer från början och tillför extra genom ex p-piller, för dem blir det en ökad risk.
Precis som du säger Raspberry så har vi med POF olika nivåer. Jut nu tar jag 2 mg progynon dagligen (är det mkt eller lite??) vet inte alls vad mitt värde ligger på nu. Vet bara att om jag inte tar östrogen så har jag superlågt värde (32 pmol/L).
östrogenet är väldigt viktigt för att förebygga benskörhet och andra inre organ.
Jag har ppiller i vanliga fall och det som är smart med ppiller är att de inte behövs extra tillskott med progesteron. Och sedan behöver man inte oroa sig för att andra ska undra varför man äter hormoner (om man har de liggandes framme). Ppiller är accepterat av alla.
Jag har faktiskt inte en aning om vilka värden jag haft med mina ppiller. Min läkare sa bara att det ligger inom ramen. Jag kan tänka mig att fortsätt med progynon nu efter min äggdonation i vardagsdos. Jag tyckte det kändes helt ok med dom.
När det kommer till värden verkar de inte behandla oss indivuduellt som jag uppfattat det. En adekvat behandling är ex trisekvens eller ppiller. Jag ska höra med läkarna nu när jag har lite mer energi....jag vill veta mina exakta värden och sedan ska jag höra om jag kan byta till progynon.
En tablett skulle nog kunna vara rätt dos eftersom man tar runt 3-4 inför behandlingar.
En siffra som fastnat är 130, och jag vet att det är ett sätt att mäta östrogen. Jag hade 130 ngnting innan jag började med östrogen, nu har jag runt 160. Ngn som vet vad för värde det är?
Nivåer av östradiol
Ok men då ligger jag alltså fortfarande lite lågt. Tack för att du kollade det!
Tycker (för vår skull) att det inte vore speciellt jobbigt för läkarna att medicinera oss som individer. Att ta ett extra test för att avgöra om man ska öka med ex en tablett progynon om dagen för att ligga bra.
Har du fått tillbaka alla dina provresultat nu? Hur ser det ut? Nyfiken....
Har än så länge bara tagit prover prover som ingår i en första utredning (FSH, TSH, prolaktin mm)
Ska i morgon knata iväg och ta massvis med nya prover. Remissen har legat och skräpat sedan långt innan jul. Har bara inte orkat ta tag i allt ännu. Men det jag nu ska ta är: kromosomanalys, kougalationsprover, immunologiprover. Ja, det var en mängs prover ikryssade på remissen, vet inte vad allt är men många rör lär det bli (jag som är hysteriskt livrädd för blodprov, men har laddat upp med emla kräm som tur är).
Är livrädd att de ska hitta massa konstiga fel som i sin tur kommer ha en negativ inverkan vid ett ÄD försök....
Ska föreslå kougalationsprover och immunologiprover som jag inte tror jag tagit ännu. Lycka till imorgon, hoppas du inte svimmar som jag brukar göra. Lägger bedövningar och annat själv i jobbet, men klarar inte av sprutor jag heller. Andas in andas ut....
Nu kan det inte bli mkt värre Estra