• plupp06

POF tråd

Klart man är livrädd för biverkningar vid långtidsanvänding av östrogen. Postiviva biverkningar varvas med alla negativa så jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Men om jag förstod min läkare så är det viktigt att jag tillför extra östrogen så att jag uppnår en normal halt i kroppen. Man måste skilja på kvinnor som har normala nivåer från början och tillför extra genom ex p-piller, för dem blir det en ökad risk.

Precis som du säger Raspberry så har vi med POF olika nivåer. Jut nu tar jag 2 mg progynon dagligen (är det mkt eller lite??) vet inte alls vad mitt värde ligger på nu. Vet bara att om jag inte tar östrogen så har jag superlågt värde (32 pmol/L).

Raspberry81 skrev 2008-02-10 10:01:17 följande:
    Det jag funderat mycket på är medicineringen. Risker för bröstcancer och andra besvär. Annat jag funderat mycket över är doserna. Eftersom alla som har POF säkerligen har olika östrogennivåer, varför blir vi ordinerade samma doser? Jag ligger trots medicinering fortfarande ganska lågt i östrogenvärde eftersom jag är rädd för alla biverkningar med de vanliga östrogentillskotten. Jag ligger inom ramen för det "normala" men i underkant eller hur jag nu ska uttrycka mig. Är ni rädd för Er hälsa, för att medicinera tom 45-50? Min läkare säger att riskerna ökar efter 10 år med medicin, och jag har medicinerat i 9. Jag har runt 20 år kvar på tillskott. Det gör mig livrädd.
  • plupp06

Nivåer av östradiol

Raspberry81 skrev 2008-02-10 12:02:17 följande:
    En siffra som fastnat är 130, och jag vet att det är ett sätt att mäta östrogen. Jag hade 130 ngnting innan jag började med östrogen, nu har jag runt 160. Ngn som vet vad för värde det är?
  • plupp06

Har än så länge bara tagit prover prover som ingår i en första utredning (FSH, TSH, prolaktin mm)

Ska i morgon knata iväg och ta massvis med nya prover. Remissen har legat och skräpat sedan långt innan jul. Har bara inte orkat ta tag i allt ännu. Men det jag nu ska ta är: kromosomanalys, kougalationsprover, immunologiprover. Ja, det var en mängs prover ikryssade på remissen, vet inte vad allt är men många rör lär det bli (jag som är hysteriskt livrädd för blodprov, men har laddat upp med emla kräm som tur är).

Är livrädd att de ska hitta massa konstiga fel som i sin tur kommer ha en negativ inverkan vid ett ÄD försök....

• plupp06

Även jag är intresserad av detta med en hemsida, det behövs verkligen!! Tyvärr är jag totalt kass på detta med datorer (har ingen aning om hur man fixar hemsidor) men brainstorming borde inte vara något problem, min hjärna brukar krylla av massvis av ideer som behöver få utlopp. Ska fundera på detta ordentligt så får vi se hur detta kan organiseras.

• plupp06

Googlade lite på detta med test (har själv aldrig hört att det finns sådant)och hitatde följande information: www.vgrek.com/CMSGAMP/klimakterietest.asp
    Jag själv är lite skeptisk till desssa tester och tror att det bästa är att uppsöka en gynekolog direkt som som tar riktiga prover och som kan avgöra om du är i behov av östrogen eller om du har några andra hormonella avvikelser.

Vet inte om jag missförstått dig, trodde du redan fått diagnosen POF konstaterad för några år sedan som som du skrev i några inlägg längre upp.

Kajsa Kavat 321 skrev 2008-03-05 08:27:05 följande:

Tack för svaren!Har nu fått lite ny info om att det finns s.k. klimakterietest man kan köpa på hälsokostaffärer/apotek. Ska nog börja med det och sedan gå vidare och söka hjälp om det behövs. Är det någon som använt sig av dessa test??KRAM
  • plupp06

Måste bara lägga mig i lite....

Det var du själv Raspberry som utnämde dig själv till galne professorn! Men jag kan bara instämma hi hi hi!!

• plupp06

Det är bra raspberry att du försöker ha koll på läget. Jag försöker ha så bra insyn som möjligt i över vad jag stoppar i mig, men är tyvärr inte så lätt i jungeln av alla mediciner och ofullständiga svar man får.

Nästa gång jag besöker gynekologen ska jag bombardera han med frågor ang östradiol och vilka värden som är optimala att ligga på under en cykel + tusen frågor till.

Jag känner själv att jag är på väg att bli en sån där jobbig och krävande patient som aldrig ger sig. Lite scary detta, min mormor var alltid en sådan patent, jag känner igen mig allmer i hennes beteende. Men vadå, det är ju min kropp det handlar om, har inte alls lust att spela rysk roulette med alla piller, inte i detta liv iaf

Svar på tråden POF tråd