• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • Apelsinblom

TracyC: det var min läkare som bestämde att jag skulle göra AMH-test. Jag bor inte i Sverige, har min gyn i Frankrike - verkar vara rätt vanligt med AMH-test för kvinnor med högt FSH innan man påbörjar IVF.
    Fick för övrigt svar häromdagen; katastrofalt resultat! Så dåligt att det ska kontrolleras igen. Bådar inte gott :(

Jag har inte fått göra klomifentest. Förstår det som att min läkare går mer efter AMH resultatet.

• Bubblare

Hejsan tjejer nu har jag äntligen hittat hit!

LALLA1: Tack för att du startade upp tråden, undrade vart den hade tagit vägen
    Har försök läsa ikapp. Det kan ju tänkas att ditt fsh var högre vid er IVF ett år senare, och ni lyckades få fram en fining så det är ju positivt! Hur har det gått med senaste pergotestet?

Tracy: Tack för länken! Har inte gjort AMH testet.
    Primrose:Hoppas du får ett positivt besked ang fsh värdet.
    Apelsinblom: Tråkigt att höra om att du fick dåligt resultat, ge inte upp nu utan gör ett test till!

Lite om min resa..
    Detta här kan bli lite lång...bare with me...

Jag har själv högt fsh och mitt värde låg på 3,9 i Juli-07 och nu ligger det på 27. Jag fick själv en smärre chock när min läkare började tala om att mina ÄS började bli sämre och att det tydde på ett eventuellt för tidigt klimaterie (POF: Premature ovarian failure).

Va!! Jag är ju nyss fyllda 30.. Jag påpekade att IVF skulle väll då vare en bra lösning varpå jag fick svaret att detta inte ansågs som en bra lösning eller att chansen att lyckas inte var så stor..Hon fortsatte att nämna ÄD och adoption...jag tror det var här jag började få lite tunnelseende...

Jag fick sen genomgå klomifencitrat testet (dubbel pergo dag 5-9), resultatet var inte så gott fsh 27 dag 3 och 45 dag 10, 2 folliklar. Jag påpekade att jag gärna privat skulle vilja ge IVF en chans..(Landstinget var uteslutet)

Vid vår senaste sammanställning meddelade min läkare att jag ska få prova Menopurbehandling , dock var hon inte speciellt positiv, vilket jag kan förstå, läkarna går mycket på statistik och sannolikhet, men jag var jätteglad..om det fungerar med stimuleringen kommer jag senare att gå vidare med privat IVF. Kan även tillägga att jag ska äta p-piller för at vila ÄS och ev. få ner fsh något.

Under tiden har jag kunnat acceptera och bearbeta detta (Tack FL:are), fsh behöver inte betyda allt, lite färre/sällsynta guldägg, men det är inte omöjligt, jag vet fler som har lyckats, men dock tyder ett svängigt fsh på att det börjar att svikta något tyvärr.

Hoppas det går bra för alla!

• Meramat

Hej,

Jag har hängt lite på den här tråden innan och tänkte hänga på er igen.

Jag har också högt FSH men inte katastrofalt (11). MEN, trots att inte mitt FSH-värde indikerar att mina äggstockar är helt finito så har jag fått avbryta två IVF-behandlingar då stimuleringen inte gett nån effekt (behandling nr 1 fick jag fram 1 st follikel, behandling nr 2 fick vi avbryta då jag bara fick fram en minimini follikel). Har också fått beskedet att det är äggdonation som gäller.

I nuläget lutar vi nog att inte gå vidare. Vi är två tjejer och för oss innebär äggdonation två donatorer eftersom vi behöver spermierna också :). Och det gör att vi tvekar kraftigt och funderar massor... Adoption är inte aktuellt eftersom vi inte får adoptera.

Så nu går tankarna varje dag kring om vi ska acceptera läget och vara lyckliga utan barn eller om vi ska försöka. Inga lätta frågor. Kanske gör vi ett IVF-försök till, det skadar ju inte.

Lycka till alla på tråden!
    kram
    MM

• Apelsinblom

Hej tjejer!

Bubblare: vad bra att du får prova stimulering med Menopur! Hur kommer det att funka rent konkret? Om du svarar bra på behandlingen, kommer ni då att göra en insemination eller prova hemma eller kan det rent av bli sexförbud om det visar sig vara mirakelkuren för din äggproduktion? Lycka till och berätta gärna hur det går!

MM: vad tråkigt att ni fått avbryta era IVF försök, det måste kännas så oerhört frustrerande att inte kunna fullfölja en hel behandling. Provade ni olika behandlingar vid de olika tillfällena? Kanske finns det ngt annat att prova som kan göra det värt att orka med en IVF till.
    Förstår så väl dina tankar kring hur ni ska gå vidare nu. Sedan mitt AMH-test visade att jag knappt har ngn äggreserv kvar har luften totalt gått ur mig och nu sitter jag här med mina funderingar. Vet inte längre om jag orkar kämpa vidare med så dåliga förutsättningar. Det snurrar rejält i knoppen just nu och jag vet inte riktigt vad jag vill eller hur mycket jag orkar.

Styrkekramar till er alla!
    A

• Pippi Strumpa

Hej alla!
    Vilken cykeldag testade ni FSH? Jag ombads testa på cykeldag 19-20. Då var FSH 8,7. Är 34 år. Hur ska man tolka det? Ni verkar testat kring dag 3.

• Tracy

Oj, är ingen expert men jag har för mig att man alltid mäter typ dag 3. Det är dem värden a man kan jämföra mot "bra/dåligt skalan". Det SKA ju vara högt vissa dagar i månaden som jag har förstått det.

• Primrose

Cykeldag 3 testar man nog oftast - det har jag också gjort. Jag fick mitt nya testresultat i tisdags och det var tyvärr på 19. Gynekologen sa dock att vi ska ta testet igen nästa månad eftersom det KAN variera ganska mycket och eftersom jag just har gjort IVF och mensen var 11-12 dagar försenad så är min kropp kanske litet osynkad för tillfället. Nåväl, vi får se. Hon gjorde också VUL och jag hade en fin treskiktig slemmhinna och ett ägg på mognad (15mm follikel). ÄL i morgon skulle jag tro - stickan gav svagt utslag i dag. Så HELT kört är det kanske ändå inte.Glad

• LALLA1

Hej på er!

Jag har nu tagit FSH-prov dag 3 och imorgon börjar jag med pergo. Denna cykel var på 28 dagar och förra månaden var den på 25 dagar då FSH visade 18. Kan det ha betydelse tror ni på hur lång cykeln är?

Lycka till Primrose till ÄL!!!

• Bubblare

Hej!

MM om ni får göra ett till IVF så kanske det är värt ett försök, går ni via landstinget? Fick du ökad dos under 2:a behandlingen? Förstår att det är ett svårt beslut angående ÄD, kanske ett beslut ni är redo att ta lite senare när ni bearbetat det ni gått igenom ordentligt. En liten undran (ni behöve inte svara) men din tjej, hon vill inte genomgå behandling? Sannolikheten att båda ska ha "faktorer/värden" som är sämre känns ju ganska liten. Kram från mig

Apelsinblom: Jag ser jättemycket fram emot behandlingen!! Men tyvärr är jag nog lite i eftersviterna av dubbel pergokuren, har väll fått förstorade äggblåsor som tar tid att gå bort..är nu inne på cykeldag 41!! Men förutsättningen för oss, när väl behandlingen kan börja, är att kunna stimulera fram 3-4 äggblåsor, därefter IVF är det tänkt.

Jag har alltid tagit fsh prov dag 3 (Man ska test mellan dag 2-4). Jag har ojämn cykel och fsh värdena har även hoppat upp och ner...

Må så gott!

• tickan

Hej vänner!
    Jag hade normalt FSH-värde när jag testade för drygt ett år sedan. Jag antar att det kan ha höjts sedan dess, jag har inte kollat, men vad jag egentligen vill fråga er om är ifall det kan finnas andra anledningar än högt FSH till att man har trötta äggstockar och som producerar extremt få ägg vid stimulering? Kan väl tillägga att inga "fel" har hittats på mig i samband med utredning.

Svar på tråden Vi med högt FSH