Vi med högt FSH
Hej Lalla1!
Jag har också ett ngt högt FSH - du kan läsa om min situation i min presentation.
Jag tog ett nytt prov nu i veckan och låg då fortfarande på 12. Hade gärna sett att det sjunkit lite sen sist men får väl samtidigt vara glad att det i alla fall inte ökat.
Jag tog även AMH-prov (anti-Muller hormon) som visar hur pass bra äggreserv man har i äggstockarna och det resultatet väntar jag fortfarande på med stor bävan!!!! Om min läkare anser att mina värden är OK samt att mina äggstockar verkar mottagliga för hormonstimulering påbörjar vi förhoppningsvis IVF i mars.
Jag tror inte att dina äggstockar är helt slut! Ett förhöjt FSH indikerar dock att äggstockarna börjar bli trötta och att ev äggreserven är sämre. Det kan alltså bli svårare att stimulera fram många fina ägg under en IVF-behandling.
Vad gäller sambandet med ett förhöjt prolaktinvärde har jag tyvärr ingen aning.
Vad har din läkare sagt? Hur ska ni gå vidare i behandlingen?
Förstår verkligen din oro! Jag känner likadant. Jag har liksom trott att vi skulle ha goda chanser med IVF i alla fall men när jag fick beskedet om förhöjt FSH och trötta äggstockar rasade min värld. Nu försöker jag dock vara optimistisk, det hjälper mig mkt att läsa om andra tjejer med högre FSH som faktiskt lyckats, men samtidigt försöker jag acceptera tanken på att jag kanske aldrig blir gravid. Det är tungt!
Hoppas du får positiva besked från din läkare om fortsatta behandlingar! Lycka till!!