• Tracy

Vi med högt FSH

Hej,
    toppen att du startade upp en ny FSH-tråd! Fick själv besked att mitt var för högt för ett år sedan. Gjorde samma test som du, Lalla, klomifentest, men med dåligt resultat. Mitt FSH hoppar mycket från gång till gång, som "bäst" har jag haft 9,8, som värst 34 har jag för mig. Har inte kollat AMH-värdet, är det rutin där ni går eller fick ni fråga?
    Inget IVF för oss tyvärr, så vi ställde oss i kö för äggdonation med en gång. Nu är det vår tur om bara några veckor!

• Tracy

Primrose: Hm, det känns ju verkligen värt att testa...
    Lalla1: Ingen aning varför det hoppar så mycket men det ska tydligen vara ett tecken på att äggstockarna är på väg att tagga ner i alla fall. 9,8 är ju rätt bra och ett tag trodde vi att vi skulle få göra IVF också. Men så bestämde de att vi skulle göra klomifentestet och utifrån det resultatet gå vidare, och eftersom mitt FSH steg en bra bit då, så bestämde de att äggdonation var bättre för oss. De sa att det var risk att vi "körde slut" på äggstockarna i så fall och med det den lilla chans som ändå finns att det ska funka på naturlig väg. Fast jag tror att det har med ekonomi att göra också - bättre att lägga pengarna på någon som har större chans att lyckas. Så tror jag de resonerar i alla fall. Hursomhelst, det finns ju solskenshistorier också! De som lyckas trots jättehögt FSH. Så bara för att det inte går för den ena så kan det ju gå för den andra. Och du har ju lyckats förut trots allt, det låter som ett bra bra tecken!

• Tracy

Oj, är ingen expert men jag har för mig att man alltid mäter typ dag 3. Det är dem värden a man kan jämföra mot "bra/dåligt skalan". Det SKA ju vara högt vissa dagar i månaden som jag har förstått det.

• Tracy

Hej allihop,
    uppdaterar lite... ÄD-försök nr ett slutade i katastrof härom veckan när inte ett enda av de fyra små äggen vi fick befruktades. Tårar och begravningsstämning hemma på kvällen. Kliniken hintade att vi ev skulle kunna få en ny chans den veckan efter då en ny donator skulle lämna. Om äggen räckte. Till slut (är övertygad om att det beror på tum-hållande FSH-systrar här inne & en lika tumhållande klinik, de dansade runt där när vi kom dit för insättning) fick ETT litet ägg, och tro det eller ej men det befruktades och visade sig tom vara av toppenfin kvalitet Så nu är det bara att vänta lite till... nån som har nåt tips på hur man undviker totalt mental breakdown under den här tiden???

• Tracy

Hej Lalla,
    haha den var lite klurig...alltså du undrar om ett lågt andravärde på clomifentestet skulle betyda att man äggstockarna reagerat helt enkelt, och att hypofysen därför inte sänder ut så mycket fsh? Oj, ja det är iofs så jag tänkt att det borde fungera, men jag har faktiskt ingen aning. Jag hade ju så pass högt andravärde så jag funderade inte vidare på det. Nån annan?
    /TracyC

• Tracy

Oj vad snurrar jag om, det inlägget hamnade ju helt fel. Så går det när man har för många webbfönster öppna på en gång.. Skulle svara på en klurig fråga om FSH och clomifentest-resultat..

Dags att gå och lägga sig kanske...
    /virriga TracyC

• Tracy

Usch vilken eländig väntan.. vill bara storgråta hela tiden (kan det bli så av progesteronet måntro? Mådde ju så strålande innan av allt östrogen..) och har haft värk i varenda muskel i tre dar (beror nog pga en begynnande influensa, suck). Är ju inte så jättemotiverad på jobbet om man säger så...

Bubblare: Schysst att du är igång nu! Bästa knepet för att få mens brukar för min del vara att göra ett gravtest men det gamla tricket hade du ju redan provat. Hur länge ska du käka p-piller och vad händer sen?

Morisette80: Hoppas akupunkturen hjälper dig! Skulle gärna testat men har inte lyckats hitta någon i närheten där jag bor. För mig hade vetegräs ingen effekt på FSH, men det kändes otroligt nyttigt att äta (eller dricka gör man väl egentligen) på nåt sätt.

• Tracy

Hej hopp,
    tack för uppmuntran! Känner mig faktiskt bättre idag, huvudvärken är borta och influensan verkar ha vänt i dörren, peppar peppar. Men det hade ju varit kul med lite SYMPTOM liksom. Åh skidor, nu blir jag avis, vi har inte åkt på två år kom jag på i går när jag hittade lite bilder på Åre i vintermörkret i mobilen Nu kommer du att bli stark och pigg inför behandlingen tror jag Kan du inte ringa dem och fråga om du måste göra VUL just det datumet eller om det funkar några dagar senare? Eller så går det kanske att göra det där uppe istället, även om det är lite jobbigt att gå till nån ny? Är det slemhinnan de ska kolla då eller? Jag har ju ingen koll på sånt eftersom vi aldrig kom in i IVF-svängen...

• Tracy

Tjuvtestade i morse när jag inte kunde sova mer efter TRE mardrömmar om minus på stickan - och det blev plus!!!! Första gången i hela jävla livet blir det ett plus på de där äckliga stickorna!!! Förstår ni?? Sjunde himlen räcker inte till
    Ska till vårdecentralen o ta blodtest när de öppnar, för säkerhets skull. Men ett plus är ett plus, eller hur? Äter bara östrogen/progesteron så det finns inget som kan luras.

• Tracy

Grattis Primrose!!! Så ni fixade det själv alltså!! Det är ju strålande! Hoppas att de små äggen behagar stanna kvar. Har ätit mycket marabouchoklad, tror det skapar en trivsam miljö i magen

Jag ska äta progesteron tills vidare är allt jag vet, har bara pratat snabbt med kliniken idag. Ska få besked i morgon om hcg och sånt. Går det åt skogen så vet jag i alla fall att jag kan bli gravid och det är ju lovande inför framtida äd-försök.

Svar på tråden Vi med högt FSH