• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • Vilda musen

Hej!

Jag vill bara berätta att jag har högt FSH, för två år sedan var det 14, idag vet jag inte. Jag fyller 36 i sommar.

Jag har i vart fall blivit gravid till slut och är nu i vecka åtta.

Kram och lycka till allihopa!

/VM

• LALLA1

Tack vilda musen för uppmuntran. Känns ju lite hoppfullt att det kanske inte är kört ändå.Skrattande

• kramis80

grattis vilda musen!
    Och tack för uppmuntran nu känns det som att det ska kunna gå iaf
    Fast samtidigt  är jag livrädd för att ingen ska vilka hjälpa oss...

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Tracy

Grattis Primrose!!! Så ni fixade det själv alltså!! Det är ju strålande! Hoppas att de små äggen behagar stanna kvar. Har ätit mycket marabouchoklad, tror det skapar en trivsam miljö i magen

Jag ska äta progesteron tills vidare är allt jag vet, har bara pratat snabbt med kliniken idag. Ska få besked i morgon om hcg och sånt. Går det åt skogen så vet jag i alla fall att jag kan bli gravid och det är ju lovande inför framtida äd-försök.

• Primrose
    Tracy skrev 2008-03-03 18:45:25 följande:
    Grattis Primrose!!! Så ni fixade det själv alltså!! Det är ju strålande! Hoppas att de små äggen behagar stanna kvar. Har ätit mycket marabouchoklad, tror det skapar en trivsam miljö i magenJag ska äta progesteron tills vidare är allt jag vet, har bara pratat snabbt med kliniken idag. Ska få besked i morgon om hcg och sånt. Går det åt skogen så vet jag i alla fall att jag kan bli gravid och det är ju lovande inför framtida äd-försök.
    Tack!!!

Ja, det är så skönt att veta att kroppen fungerar igen efter de misslyckade IVF:erna. Jag fick veta för en vecka sedan att det finns en donator åt mig i Riga. Nu får vi skjuta det litet på framtiden. Men jag ropar inte "hej" ännu på lång tid, det känns skönt att ha ÄD-alternativet också.
  • Bubblare

Jag måste bara säga det igen, det är ju så FANTASTISKT med er plussare! *Ofattbart*

Jag hoppas er grav. kommer att fortskrida fint, så vi kan följa er G-blogg . Jag kan inte föreställa mig första känslan när ni kommer att få se ert mirakel på ultraljud, tidigare har det ju varit tomt.. och nu en liten pickande sak...jag ryser! Ni får meddela BF senare när ni känner att det känns lite mer säkert!

kramis 80, så klart att ni kommer få hjälp, bara för att vi har lite sämre värden kan de inte neka oss behandlingar, dock kan det vara så att vi inte på alla kliniker får köpa 3-pack utan separata behandlingar.

Själkv går det lite trögt, jag bara tar mina tabletter, skulle så gärna vilja vara vid sprutbehandlingen. Går kurs på kvällstid, där har det poppat upp en gravidis...tänk om det hade varit jag.

Ibland känns det lite som att vi "ofrivilligt barnlösa" är en liten glömd grupp i samhället, det skrivs inte så mycket, jag tror inte jag sett några informationskampanjer i förebyggande syfte som kan nå männsikor i tidigare ålder, borde inte samhället vilja få ner sina landstingsköer...?

Nu ska jag sluta sura!
    kram på er!

• Primrose

Ja, här skiner solen i dag!

Jag håller med dig, Bubblare, de borde informera mer om vilka svårigheter som kan finnas, om ålderns stora betydelse etc. - inte bara fokusera på att berätta för unga hur de UNDVIKER graviditet utan också vad de bör tänka på om de vill bli gravida, nu eller senare. Jag tror att en del kan vara rädda för att man på något sätt uppmanar kvinnor till att få barn och att man samtidigt därför ser det som ett fel om man inte vill göra det just då - kanske något sådant, dvs. att politiskt korrekthet hindrar att informationen kommer ut. Kvinnor ska inte behöva känna sig som styrda av sina kroppar - men det ÄR vi ju i viss mån och vi behöver få veta, så tidigt som möjligt, vilka oddsen är.

• kramis80

håller med er bubblare och primrose ang. information. Konstigt att det är så faktiskt.

bubblare:  Näe det är väl så hoppas jag, vi betalar ju själva...

Jag längtar så till fredag då jag ska till CvL tänk om jag får börja spraya redan denna  cykeln:o vore så sköööönt! Alt. om de tycker korta metoden och får börja nästa mens. Är både spännande och läskigt det där besöket.

kram på er!

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Bubblare

Hej kramis80!
    hur vet man vilken metod det blir?
    Beror det på vilket fsh värde man har, om det är högt, korta metoden, relativt lågt långa?

Hoppas ni får börja!

Primrose: Du har alldeles rätt, det talas endast om hur man ska skydda sig mot graviditet, men inget om hur man ska "skydda sig" mot ofrivilligt barnlös, därtill så ska man drivas att skaffa sig en bra utbildning, karriär, stabil ekonomi, och sen kommer diskutionen att kvinnor skaffar barn senare och senare...ironiskt nog.

Cést la vie!

kramis80 skrev 2008-03-04 11:17:29 följande:
    håller med er bubblare och primrose ang. information. Konstigt att det är så faktiskt.bubblare:  Näe det är väl så hoppas jag, vi betalar ju själva...Jag längtar så till fredag då jag ska till CvL tänk om jag får börja spraya redan denna  cykeln:o vore så sköööönt! Alt. om de tycker korta metoden och får börja nästa mens. Är både spännande och läskigt det där besöket.kram på er!
Svar på tråden Vi med högt FSH