• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramis80

hej tjejer!

hur är det med er?

Lalla: har du fått svar på FSH-provet?

primrose och tracy hoppas ni mår bra

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Tracy

Hej tjejer!

Härligt Kramis, då är ni ju på g nu!

Jobbigt att vänta Lalla, fick du nån ny läkartid eller är det bara vääääänta som gäller? Håll ut!!

Förstår vad du menar Primrose, "glad i hjärtat men orolig i hjärnan".. skulle vilja sova bort de kommande veckorna nu och vakna med en fin bebismage i juli nån gång. Stack mig på en rosentagg i trädgården i går och hoppades lite svagt på en törnrosasömn men ack nej..

/TracyC

• Sofiech78

Ni verkar verkligen tajta och glada här Får man komma in och vara med? Skrev för någon vecka sedan. Har också för högt FSH-värde men en sambo som trots testresultat inte vill börja försöka. Jag har ju inte kommit så långt i barnproducerandet...vad får man gå igenom för att skaffa barn när man har för högt FSH-värde? Är som sagt helt ny på detta och kan inte mycket.

• Tracy

Välkommen Sofiech78! Oj, vad man får gå igenom är nu väldigt olika. Endel lyckas trots högt värde, andra adopterar, vissa får göra IVF (provrörsbefruktning) med egna ägg om värdet inte är sådär jättehögt, andra (som jag) provar äggdonation. Då spelar FSH-värdet ingen roll. Vad har läkarna gett dig för råd?

• kramis80

hej sofiech78! välkommen hit! Jag är oxå relativt ny, tjejerna här är supergoa!!

Hur högt FSH-värde har du? Har du egen ÄL ibland/aldrig/alltid, har läkarna kollat det genom vul och progesteron-prov? Har läkarna sagt ngt till dig hur de tycker ni ska gå vidare?

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Primrose

Välkommen Sofietech! Be din man att följa med nästa gång du går till läkaren. Det kan göra honom mer medveten om att man inte kan vänta för evigt och få honom att känna sig delaktig.Glad

• Sofiech78

Nej...jag skrev precis ett långt meddelande som bara försvann.....

Jag tackade iallafall för välkomnandet!

Får se om jag kommer ihåg allt jag skrev...

Jag hade ett värde på 13 första gången och 12,4 andra gången (med en veckas mellanrum).Detta var förra sommaren. Jag ska nu på återbesök i april och ta nya prover. VUL har jag gjort många, men vad de säger vet jag inte...har dock PCO-liknande äggstockar men blodprov visar att jag inte har det...gyn var kluven och sa att det nog var PCO ändå.

Gyn har iallafall sagt till mig att jag ska äta äggsparande preventivmedel eftersom sambon inte vill ha barn än. Så nu knaprar jag p-piller igen, trots att jag egentligen inte vill det. Hon gav mig iallafall ett eller två år innan vi verkligen måste sätta igång med att försöka och detta var för ett år sedan. Så jag har väl praktiskt taget bara ett år kvar och han säger fortfarande nej...

Har funderat många gånger om han ska följa med, men jag vet fortfarande inte riktigt. Jag menar hur säger jag det till honom? Jag vill att du följer med öfr att du ska höra hur allvarligt det är...och just dne gången han är med är allt ok, för att nästa gång han inte är med är det tillbaka på ruta ett igen med höga värden.

ÄL vet jag inte om jag har, testade med ÄL-stickor förra sommaren. Jag fick då utslag ibland, och bland annat en gång i slutet av sommaren innan jag fick tid hos gyn. De vsiade att jag hade ÄL, men 20 dagar efter hade mblödningen inte börjat och jag var inte gravid. Det var då jag fick tid hos gyn som gjorde en stor undersökning som visade sig att blödning var där ingen på G, En normal äggstock och en onormal med pärlband (därav misstanken om PCO).

Progestron-prov vet jag ej om jag har tagit, men jag antar att jag har gjort det. Jag vet iallafall att de testade testosteron mm. Och ämnesomsättningen som jag alltid har haft hög. Jag har förstått att man kan ha problem med FSH om man har problem med ämnesomsättningen, men vad jag har förstått så är det om man har låg ämnesomsättning, jag har hög och kan äta allt. Men jag är väl tvärtom som i allt annat.

OJ långt meddelande, men ville svara på alla frågor

• Tracy

Jag hade nog också gjort som Kramis sa och försökt dra med honom till kliniken. Det blir ju liksom mer på riktigt i den där miljön. Är det bara hans ålder tror du, eller tycker han att hela grejen känns obehaglig? Endel killar är ju livrädda och tror att manligheten sitter i spermierna verkar det som.. säger jag helt kaxigt som inte vågade ringa till kliniken själv utan lät sambon göra det Han tycker inte att någonting är pinsamt.

• Sofiech78

Ja jag har också funderat på det...han är kanske rädd för vad de ska göra med honom och att han kanske inte är helt frisk. Jag tror att män tror att det räcker att de skakar på kalsongerna så blir tjejen gravid...

• Bubblare

Hej Sofiech, välkommen från mig med.

tycker tjejernas råd är bra, ta med dig killen så han förstår hur viktigt detta är för dig (ER), gäller att få dem känslomässigt engagerade. Man får gå från att presentera det som viktig information som ni bör ta till er nu för att sedan längre fram kunna gå vidare.

Hoppas det går bra!

Sju dagar till här med piller, måste ringa min läkare så jag vet om vi kan börja köra nästa vecka!!

Svar på tråden Vi med högt FSH