• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • LALLA1

Cvl är förkortning av Carl von Linne kliniken i uppsala. Det är en privat klinik och där betalar man själv så jag hoppas att dom inte nekar en där om man har ett FSH på 13. Jag har 18 och väntar på svar på ett clominfentest. Det gör man för att kolla om äggstockarna svarar på stimulering.

• Sofiech78

Uppsala är ju lite långt för mig att åka...får väl bli Göteborg eller Malmö, om jag någon gång får sambon att ändra sig.

Vilken sorts stimulering gör dem? Jag själv tog ju FSH-testet i juli och då låg det på 13. Gyn blev ororlig och lät mig ta ett nytt test ca en vecka senare som då visade 12,5. Då hade jag inte fått något annat än Provera innan första testet för att få igång blödningen. Undrar om man kan ta FSH och Clominfentest trots man äter p-piller?

Tack för svaret och Lycka till med clominfentestet!

• Bubblare

Står väldigt bra överst i trådtexten om fsh och vad det innebär.

Men ett litet utlägg från en ickeexpert.

Har man ett högre fsh (som jag) kan det tyda på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterie, jag har absolut inga sådana sympton, men någon slags obalans/rubbing med hormonvärden tyder det på.

Äggstockarna kan ses som mindre på VUL, (ex. russin liknande), man kanske inte har Äl varje månad, oregelbunden mens. FSH- folikel stimuleande hormoner ser till att det bildas folliklar/äggblåsor varje månad, värdet ska helst ligga under el. runt 10. LH, Luteiniserande hormonet ser till att man får ägglossning, dvs att äggblåsan spricker....Så det gäller att dessa värden är på en bra nivå och samspelar...allt hänger ihop.

Lh (kan mätas av vanliga ÄL-stickor från apotektek)

Jag tycker inte att dina värden var alltför höga, värdet kan variera från månad till månad. Det går nog inte att göra Clomfen testet när man äter p-piller iom att man då vilar ÄS och ingen ÄL sker/Clomifen stimulerar äggproduktion och man mäter fsh.

Kan vara bra att göra testet!

Sofiech78 skrev 2008-03-12 13:32:00 följande:
    Uppsala är ju lite långt för mig att åka...får väl bli Göteborg eller Malmö, om jag någon gång får sambon att ändra sig. Vilken sorts stimulering gör dem? Jag själv tog ju FSH-testet i juli och då låg det på 13. Gyn blev ororlig och lät mig ta ett nytt test ca en vecka senare som då visade 12,5. Då hade jag inte fått något annat än Provera innan första testet för att få igång blödningen. Undrar om man kan ta FSH och Clominfentest trots man äter p-piller?Tack för svaret och Lycka till med clominfentestet!
  • Bubblare

Sofiech: Sorry att ovan blev lite långt, jag svamlade visst på lite.

Ska precis börja med Menopur (sprutor) för att stimulera ÄS och utveckla fler äggblåsor, detta inför IVF. Vissa får göra långa metoden där de även använder en spray för nedreglering.

• Sofiech78

När jag gjorde ett VUL innan FSH-test sa gyn att en äggledare var normal och den andra inte var det. Jag har hela tiden fundrat på om hon sa för stor eller för liten, men efter ha läst ditt svar Bubblare så förstår jag att den antagligen var för liten. Du behöver inte be om ursäkt, jag är tacksam för alla svar jag får, svamliga eller ej, så behöver jag svar. Och vilka är bäst att fråga om inte de som själva som har varit med om det hela.

Som sagt tack för svaren och Lycka till med sprutorna, hoppas du tillverkar riktigt fina ägg! Ska hålla tummarna!

• Bubblare

Tack Sofiech!

Lalla har du fått något svar ännu???

• LALLA1

Nej. Dom ska ringa vid 11.30. Jag är så nervös.........Förvånad. Återkommer

• kramis80

LALLA! Håller tummarna för att testet visar bra!
    KRAM

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • LALLA1

Hej på er!

Nu har jag äntligen fått prata med min läkare. och detta är resultatet;

FSH cd 3 11 och FSH cd 10, 17. Vilket betyder att cd3 var bättre än förragången lite högre cd 10 men ändå inte så jättehögt.

Min läkare börja prata om att det har kommit ett nytt test som man endast kan göra på Karolinska och kostar 1000kr, detär då AMH testet som kommit tillSverige. Bra att veta! Hon frågade om vi vill ta det testet och ja sa att tiden bara går och går och vi vill prova att stimulera. Sen menar hon på att det är ju bara en massa siffror på ett papper, säger egentligen inte hur det går med stimulering. Så vi får prova!!!!!

Och till råga på allt så blir det den korta metoden!!!!!Skrattande. Väntar vilken dag som helst på att mensen ska komma så då blir puregon a 300mg från cd3 och 5 dagar framåt med ett ul för att kolla hur det ser ut. Så i morgon ringer sköterskan och vi ska gå igenom detaljerna!! Jag är så glad att vi får prova iallafall.

• kramis80

LALLA: skönt att ni får prova direkt!!!!!!!!! Toppen

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi med högt FSH