• LALLA1

Vi med högt FSH

Dags för ny tråd igen! Hoppas ni hittar hit:

Här samlas vi tjejer som fått besked om att vi har ett FSH som stigit över gränsen för det normala (10). Vi stöttar varandra genom besked och behandlingar av olika slag, utbyter tips och information, glädjs och gråter med varann. En del av oss har hängt ihop härinne en längre tid och våra tidigare trådar finns länkade längst ner. Många har lyckats bli gravida (spontant eller genom ivf), en del kämpar med behandlingar och andra har valt andra vägar. Alla är lika välkomna!

Högt FSH ingår i diagnosen "oförklarlig barnlöshet", dvs. det är inte omöjligt att bli gravid men det kanske tar lite längre tid Vi ger inte upp i vår kamp för att få en även om vår väg dit kan bli en annan än den "normala"!

Ett förhöjt FSH kan vara ett tecken på att man är på väg in i ett för tidigt klimakterium. Ofta är man iaf mer svårstimulerad än "normala" kvinnor, vilket beror på att ett högt FSH signalerar att äggstockarna är lite latare, trögare, svårstartade... och det kan vara svårt att stimulera fram många ägg. Unga kvinnor (iaf under 35) som har högt FSH ska dock oftast inte ha problem med äggkvaliteten utan det är kvantiteten som är bekymret. Det är helt enkelt glesare mellan guldäggen! Vad det förhöjda värdet beror på vet forskningen inte säkert, men orsakerna KAN vara t.ex. endometrios (som förstört äggstocksvävnad eller pga att man opererat bort delar av äggstockarna), genetiska (andra släktingar har också hamnat i ett tidigt klimakterium) eller så har något skett under fosterutvecklingen så att man fötts med färre ägganlag än andra (t.ex. pga infektion under ett kritiskt skede).

Det är svårt att hitta info om FSH på svenska sajter och många som tittar in har inte heller fått veta nånting vettigt av sina läkare. I våra tidigare trådar (se länkar nedan) har vi samlat länkar till främst amerikanska sajter där det finns mer information att få. Det är dock värt att minnas att olika labb och olika kliniker mäter FSH enligt olika skalor och det går inte alltid att jämföra sina egna värden med tabeller etc. (Gäller främst amerikanska sajter.)

Ett viktigt test för att mäta hur stora chanser man har trots ett förhöjt FSH är det s.k. klomifentestet (eng. Clomifen Challenge Test=CCT) där man först mäter FSH cd 3, äter Pergotime dag 5-9 och mäter FSH igen cd 10. Ett värde som dag 10 hållits kvar på samma nivå som dag 3, eller ännu hellre sjunkit, tyder på att äggstockarna är mottagliga för stimulering. Ett stigande värde ger en vink om att äggstockarna troligtvis är mer eller mindre svårstimulerade.

Del 1:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m13410282.html

Del 2:
    www.familjeliv.se/Forum-7-134/m16049831.html

Del 3:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m19532117.html* * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet! * *

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-20 13:19:14:
    Del 4:
    www.familjeliv.se/Forum-7-34/m23023753.html

Star denna tråd igendå jag själv fått veta att jag har högt FSH och vill byta erfarenheter med er som är i samma situation. Hoppas ni hänger med!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-24 11:02
    www.familjeliv.se/Forum-7-128/m29347053.html

• Svar på tråden Vi med högt FSH
  • kramis80
    Bubblare skrev 2008-03-04 14:52:01 följande:
    Hej kramis80!hur vet man vilken metod det blir? Beror det på vilket fsh värde man har, om det är högt, korta metoden, relativt lågt långa?Hoppas ni får börja!Primrose: Du har alldeles rätt, det talas endast om hur man ska skydda sig mot graviditet, men inget om hur man ska "skydda sig" mot ofrivilligt barnlös, därtill så ska man drivas att skaffa sig en bra utbildning, karriär, stabil ekonomi, och sen kommer diskutionen att kvinnor skaffar barn senare och senare...ironiskt nog.Cést la vie!
    hej bubblare!
    Jag vet inte riktigt hur man vet vilken metod det blir. Men vissa med högt FSH verkat få köra korta metoden för att det anses bättre (enligt deras läkare) Själv får jag väl veta på fredagSkrattande
    (¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
  • Sofiech78

Hej!

Hittade äntligen en tråd som kanske kan ge mig svar på frågorna jag har.

Sommaren 2007 fick jag beskedet att jag hade ett FSH-värde på 13, fick ta om det fick då 12,4 vilket helt plötsligt var godkännt. Jag har dock läst att ett värde över 10 är inte normalt...

Jag är 30 om två månader och har inga barn, men vill så hemskt gärna ha. Har velat ha det i 10 år, men en sambo som för tillfället och även i 6 år har sagt nej till barn. Jag äter p-piller för att spara äggen (som min gyn uttryckte det). Nu är det så att jag förra månaden missade ett antal tabletter men tog dem så fort jag kom på det, ibland 12 timmar för sent ibland 24 och kanske vid någon enstaka gång ännu längre. Jag fick mensen som jag skulle, hade dock inte mensvärk som jag brukar ha och dessutom varade mensen få dagar och det var liten mängd(för att vara mig, jag brukar ha i över en vecka och jätteblödningar). Nu har jag dock 1 ½ vecka efter mensen fått en molande värk i magen, det drar och sticker och spänner och känns väldigt obehagligt (värken började i onsdags förra veckan). Det gör framför allt ont i äggledarna. Jag har även kännt mig illamående ett par dagar, men det är över nu.Jag trodde och hoppades på att jag kanske skulle kunna vara gravid eftersom jag glömde många tabletter förra månaden. Men gravtestet idag var negativt. Är det någon som vet varför det gör ont i äggledarna och livmodern? Jag har en kompis som just nu har börjat spraya för en kommande IVF och då ska man nedreglera äggstockarna (alltså försätta dem i ett stadium som liknar klimakteriet) och då kan man känna samma smärta. Kan jag ha sådan otur att mitt värde har ökat och att mina äggstockar nu säger ifrån att det inte är lång tid kvar? Någon som upplevt samma sak? Behöver hjälp!

• Tracy

Hej tjejer,

skrev ett långt inlägg om precis det där med köerna häromdan men jag kommer inte riktigt överens med den här sajten så allt försvann. Oftast brukar jag bli inslängd i min egen inbox och hittar meddelanden där sen...
    Hursomhelst, jag har heller aldrig sett nån donator-efterlysning. Jag menar, ofrivillig barnlöshet är ju klassat som en sjukdom och det ju vara landstingens uppgift att behandla oss? Och vårdgarantin säger ju 3 månader...alltså borde det ju vara logiskt att de marknadsför det mer. Och om de nu inte har råd (antar att det handlar delvis om pengar) med det - borde de inte sammarbeta mer med utländska kliniker? Det hade ju varit en superbra referens för de som väljer att vända sig utomlands för att spara tid. Nu får man ju vända sig till dem som har hemsidor på engelska & svarar på mail, typ.
    /TracyC

• LALLA1

Hej på er!

Nu ringde dom från RMC och läkarn är sjuk så nu vet jag inte när jag kommer få besked. antingen skulle hon ringa när hon fick tid eller så skulle dom skicka en ny tid och då kan det ju ta hur lång tid som helst!!!Skrikandes. Hon sa att alla telfontider var fullbokade framöver så om hon inte ringer på utöver telfontiderna så kan det ju lång tid.Jag har inte tid att vänta känner jag. OM det är dåliga resultat så vill jag ju gå vidare till Cvl. Att det alltid ska vara strul!!!!

• Primrose

Jag lägger in dig här, Tracy. Hoppas att det är ok.

VILL BLI GRAVIDA:
    Bubblare: 26/2 Start P-piller (Mercilon), sprutstart i nästa blödning.
    Lalla1:22/2 tog sista FSH-Provet i clomefentest. svar 6/3
    Kramis80: pergostart (kur 2) 28/2, sedan insemination om mogna äggblåsor.

GRAVIDA:
    Primrose: 3/3 testade +
    Tracy: 3/3 testade +

BEBIS:

• Primrose

Men gud vad irriterande, LALLA! Kan du inte få svar på värdet av någon annan?

Sofiech: Det är jättesvårt att svara på din fråga - det bästa är att du ringer en gyn. och frågar. Jag har gått igenom nedreglering vid IVF och även fast jag mådde pyton på flera sätt har jag inget minne av någon särskild smärta i äggledare och livmoder.

Tracy: Ja, de borde faktiskt marknadsföra sig litet bättre. Men jag tror att det fortfarande någonstans finns ett slags tabu kring de här frågorna. "Allmänheten" i Sverige skulle ev. bli upprörd om annonser sattes, kanske. Helt fel, naturligtvis, de annonserar ju efter bloddonatorer så varför inte äggdonatorer. Jag tror att det finns kvinnor därute som skulle vilja hjälpa om de bara kände till mer.

• LALLA1

Jag tänkte att jag ska ringa i början av nästa vecka om läkarn inte hört av sig ännu. Det borde kunna vara någon annan som kan lämna besked på provsvar. Det är så irreterande, när man varit inställd på att få svar idag så blir det inget, jag har sovit jätte dåligt haft ont i magen och mått kass, och så måste man lida ytterligare, det tar på psyket detta.

• Primrose

Ja, verkligen.

Jag ringde själv till min endokrinolog i dag för att berätta att jag har plussat. Han har bett mig göra det. Jag vet att han kommer att säga att jag nu ska sluta med Pravidelen - det har jag gjort tidigare gånger, men den här gången tvekar jag eftersom jag har fått andra besked utomlands. Vad göra? Jag vet inte!!

• LALLA1

När vi gjorde vår IVF så har jag för mig att jag slutade med pravidelen redan innan behandlingen. Men tror du det har betydelse, jag menar om pyret ska stanna kvar eller inte? Eftersom du är gravid nu så ska ju prolaktinet öka. Jag fick ta prover under hela graviditeten eftersom det inte får bli alldeles för högt över 20000 var gränsen. I början ökade det jättefort men sen stagnerade det så sedan låga jag på runt 12000, och jag kunde amma. Om det blir över20000 så kan man få äta pravidel för att få ner värdet och då kanske man inte kan amma. Så det är inte farligt att äta det under en graviditet, så sa man till mig. Det enda är att man inte kan amma eftersom mjölkproduktionen slutar.

• kramis80

LALLA: så jobbigt stackare, hatar att man aldrig kan få reda på provsvar av nån annan än ens "egna" läkare... det krånglar ju bara till det.
    stor kram till dig!

(¯`°?.¸ ♥ när blir det vår tur??? ♥ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vi med högt FSH