• Sofiech78

Vi med högt FSH

Hej!

Hittade äntligen en tråd som kanske kan ge mig svar på frågorna jag har.

Sommaren 2007 fick jag beskedet att jag hade ett FSH-värde på 13, fick ta om det fick då 12,4 vilket helt plötsligt var godkännt. Jag har dock läst att ett värde över 10 är inte normalt...

Jag är 30 om två månader och har inga barn, men vill så hemskt gärna ha. Har velat ha det i 10 år, men en sambo som för tillfället och även i 6 år har sagt nej till barn. Jag äter p-piller för att spara äggen (som min gyn uttryckte det). Nu är det så att jag förra månaden missade ett antal tabletter men tog dem så fort jag kom på det, ibland 12 timmar för sent ibland 24 och kanske vid någon enstaka gång ännu längre. Jag fick mensen som jag skulle, hade dock inte mensvärk som jag brukar ha och dessutom varade mensen få dagar och det var liten mängd(för att vara mig, jag brukar ha i över en vecka och jätteblödningar). Nu har jag dock 1 ½ vecka efter mensen fått en molande värk i magen, det drar och sticker och spänner och känns väldigt obehagligt (värken började i onsdags förra veckan). Det gör framför allt ont i äggledarna. Jag har även kännt mig illamående ett par dagar, men det är över nu.Jag trodde och hoppades på att jag kanske skulle kunna vara gravid eftersom jag glömde många tabletter förra månaden. Men gravtestet idag var negativt. Är det någon som vet varför det gör ont i äggledarna och livmodern? Jag har en kompis som just nu har börjat spraya för en kommande IVF och då ska man nedreglera äggstockarna (alltså försätta dem i ett stadium som liknar klimakteriet) och då kan man känna samma smärta. Kan jag ha sådan otur att mitt värde har ökat och att mina äggstockar nu säger ifrån att det inte är lång tid kvar? Någon som upplevt samma sak? Behöver hjälp!

• Sofiech78

Ni verkar verkligen tajta och glada här Får man komma in och vara med? Skrev för någon vecka sedan. Har också för högt FSH-värde men en sambo som trots testresultat inte vill börja försöka. Jag har ju inte kommit så långt i barnproducerandet...vad får man gå igenom för att skaffa barn när man har för högt FSH-värde? Är som sagt helt ny på detta och kan inte mycket.

• Sofiech78

Nej...jag skrev precis ett långt meddelande som bara försvann.....

Jag tackade iallafall för välkomnandet!

Får se om jag kommer ihåg allt jag skrev...

Jag hade ett värde på 13 första gången och 12,4 andra gången (med en veckas mellanrum).Detta var förra sommaren. Jag ska nu på återbesök i april och ta nya prover. VUL har jag gjort många, men vad de säger vet jag inte...har dock PCO-liknande äggstockar men blodprov visar att jag inte har det...gyn var kluven och sa att det nog var PCO ändå.

Gyn har iallafall sagt till mig att jag ska äta äggsparande preventivmedel eftersom sambon inte vill ha barn än. Så nu knaprar jag p-piller igen, trots att jag egentligen inte vill det. Hon gav mig iallafall ett eller två år innan vi verkligen måste sätta igång med att försöka och detta var för ett år sedan. Så jag har väl praktiskt taget bara ett år kvar och han säger fortfarande nej...

Har funderat många gånger om han ska följa med, men jag vet fortfarande inte riktigt. Jag menar hur säger jag det till honom? Jag vill att du följer med öfr att du ska höra hur allvarligt det är...och just dne gången han är med är allt ok, för att nästa gång han inte är med är det tillbaka på ruta ett igen med höga värden.

ÄL vet jag inte om jag har, testade med ÄL-stickor förra sommaren. Jag fick då utslag ibland, och bland annat en gång i slutet av sommaren innan jag fick tid hos gyn. De vsiade att jag hade ÄL, men 20 dagar efter hade mblödningen inte börjat och jag var inte gravid. Det var då jag fick tid hos gyn som gjorde en stor undersökning som visade sig att blödning var där ingen på G, En normal äggstock och en onormal med pärlband (därav misstanken om PCO).

Progestron-prov vet jag ej om jag har tagit, men jag antar att jag har gjort det. Jag vet iallafall att de testade testosteron mm. Och ämnesomsättningen som jag alltid har haft hög. Jag har förstått att man kan ha problem med FSH om man har problem med ämnesomsättningen, men vad jag har förstått så är det om man har låg ämnesomsättning, jag har hög och kan äta allt. Men jag är väl tvärtom som i allt annat.

OJ långt meddelande, men ville svara på alla frågor

• Sofiech78

Ja jag har också funderat på det...han är kanske rädd för vad de ska göra med honom och att han kanske inte är helt frisk. Jag tror att män tror att det räcker att de skakar på kalsongerna så blir tjejen gravid...

• Sofiech78

Tack för alla tips! Jag får nog se till att följa era råd om att sambon ska följa med!

• Sofiech78

Vad roligt att se att här finns gravida här på forumet Då känns det inte så hopplöst trots allt!
    Grattis Tracy och Primrose!!!! Lycka till alla andra som börjar IVF och tar prover och försöker!

• Sofiech78

OKi, tack för hjälpen! Rekomenderar läkaren att man ska ta fler försök? Hur många är det som lyckas första gången?

• Sofiech78

Nu kommer ännu fler dumma frågor....CvL? Vad är det? Försöker få ihop fakta till ett litet brev till min sambo så han förstår vad ett högt FSH kan innebära och vilka möjligheter vi har. Kan de neka en IVF om man har ett FSH på 13? Nu vill jag verkligen att det ska vara den 9 april så jag kan ställa mina frågor och se hur det ser ut för mig!

Tack för alla svar!

• Sofiech78

Uppsala är ju lite långt för mig att åka...får väl bli Göteborg eller Malmö, om jag någon gång får sambon att ändra sig.

Vilken sorts stimulering gör dem? Jag själv tog ju FSH-testet i juli och då låg det på 13. Gyn blev ororlig och lät mig ta ett nytt test ca en vecka senare som då visade 12,5. Då hade jag inte fått något annat än Provera innan första testet för att få igång blödningen. Undrar om man kan ta FSH och Clominfentest trots man äter p-piller?

Tack för svaret och Lycka till med clominfentestet!

• Sofiech78

När jag gjorde ett VUL innan FSH-test sa gyn att en äggledare var normal och den andra inte var det. Jag har hela tiden fundrat på om hon sa för stor eller för liten, men efter ha läst ditt svar Bubblare så förstår jag att den antagligen var för liten. Du behöver inte be om ursäkt, jag är tacksam för alla svar jag får, svamliga eller ej, så behöver jag svar. Och vilka är bäst att fråga om inte de som själva som har varit med om det hela.

Som sagt tack för svaren och Lycka till med sprutorna, hoppas du tillverkar riktigt fina ägg! Ska hålla tummarna!

• Sofiech78

BLir ju skraj av att läsa allt med sprutor mm. Fast det är ju helt klart värt allt när väl en bebis ligger i famnen. Jag har inte kommit längre...går fortfarande och väntar på nästa undersökningstid....vad tiden ska gå långsamt!!!! 3 veckor kvar om jag kan räkna...är ju inget mattegeni precis Har tyvärr bara kommit i förstadiet av undersökningar antar jag...så det lär dröja innan jag får sticka mig själv och innan en bebis ligger i magen.
    Kram på er!

Svar på tråden Vi med högt FSH