• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10

Svirroo - Säger som Milimina - kräv sovdos så att du får sova iaf en natt före det hela sätter igång... Förstår att du får breakdowns. Hade jag flera ordentliga när jag gick över tiden med M. Även om du egentligen inte gått över tiden nu så måste det ju för dig nästan kännas som övertid eftersom Leo kom så mycket före BF? Även om man intalar sig att man inte ska gå efter första förlossningen så gör man ju det ändå för det är den enda man har att referera till! Hoppas du får bebis snart!

Bebbelina - Man märker när man kan ta ut nappen också utan att hela världen rasar samman. Tror nappen är mer eller mindre viktig i vissa perioder. Förut kunde vi som sagt inte ens titta på nappen förrän han höll den i munnen och sa "Näe" för han förstod våra avsikter Men nu frågar han inte efter den på samma sätt (och då ger vi ju den inte heller) och han kan acceptera när man säger att han får nappen när han ska sova. Han kan också komma och ge oss nappen ibland när han är nöjd. Nappen är ju en trygghet och jag satsar på att gå efter det som ger minst gnäll och bråk hemma vilket i perioder är att nappen i mer eller mindre hela tiden. Ibland kan man lirka ut den under värsta nappfaserna när han är upptagen av något...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Angel - Låter inte helt fel

Melvin blev igår helt förtvivlad på bussen hem för att jag inte tog fram "bollen" jag gömt under tröjan... Han klappade mig på magen snyftandes och sade "bollbollboll". Tyckte jag var en jätteelak mamma som lät honom leka med "bollen"... Så jag är inte gravid utan har bara svalt en boll

• Twixie

Angel - Haha, dem hade jag helt glömt bort... Hemska minnen

• Twixie

Mollan - haha, det uttycket har jag inte hört förut (Även om det inte är lika roligt att få tillbaka den... ).

Någon som vet hur fort man kan sätta in P-stav efter en förlossning, för inte måste man väl vänta till man slutat blöda för att sätta in en stav i armen? Kan förstå med spiral...

• Twixie

Jag hade p-stav före Melvin och den enda biverkningen jag fick var att jag bara hade mens en gång per år... Vilket jag kunde leva med, eller hoppas på den här gången också. Däremot en kompis blödde konstant i tre månader innan hon tog ut den... Däremot mådde jag tusen gånger bättre av staven än av piller. Mådde inte dåligt av pillrena egentligen, men däremot började jag må mycket bättre när jag slutade med dem och satte in staven. Piller och jag är ingen bra kombination... de glömmer ofta bort mig, stannar ofta snällt kvar i kartan. Tydligen så gör de inte så mycket nytta då .

Man sätter in en liten stav i armen (ca 3 cm lång och ett par millimeter (2-3?) bred) som utsöndrar gulkroppshormoner. Staven ger skydd i upp till tre år, men vill man ta ut den tidigare så är alla hormoner borta inom 24-36 timmar.

Angel - Hur ofta måste man ta dem sprutorna?

• Twixie

Tar du dem hemma eller måste man pallra sig iväg till ssk för att få dem? Låter annars som ett lagom intervall att man faktiskt kan komma ihåg det men samtidigt inte för ofta så man glömmer bort...

• Twixie

Blä, hatar Ikea ibland. Var och köpte ny säng till M idag. Den sängstommen vi tänkte köpa skulle enligt Ikea vara 160 x 70 cm. Perfekt tänkte vi för utrymmet där sängen ska stå (enda stället den KAN stå på också) är 162 cm långt, då har vi lite marginal också... Men när vi kom hem och monterat sängen så går den inte in för den är inte alls 160 cm lång - den är 165 cm lång! Hur ofta  mäter man yttermåtten på en säng när det överallt står att sängmåtten är 160x70. Tog för givet att det var yttermåtten men det var det inte... Så nu får vi montera ned en garderob, ta bort en vägglist, skjuta garderoben 2 cm (vilket förhoppningsvis skall gå) och sedan KANSKE sängen går in om inte hyllan över Melvin säng är för mycket stödberoende av sängen. Okej att måtten kan skilja på någon centimeter men 5 cm!

• Twixie

Ancy - Vi är nog några stycken som kan komma ned och säga åt din svärfar att lämna TVn ifred Jag har lite ilskna-hormoner just nu som behöver få utlopp, kanske kan vara något? Varför är de alltid som mest aktiva när man vill det som minst? Hoppas du blir bättre snart och faktiskt kan få några veckor till av en iaf hyfsad grav!

Hm, drömmer de mest underliga drömmarna just nu... Drömde faktiskt inatt att Svirroo skrev här i tråden att hon fött en dotter inatt och så drömde jag att jag bokat Abba (bandet) som live-band till vårt bröllop... Men Svirroos känns faktiskt mest realistisk.

• Twixie

Mollan -

När det känns som jobbigast med Melvins.... ivriga sinne... så är jag ändå glad att jag "fick" ett sånt första barn. Jag hade nog tyckt han var än mer aktiv om man haft ett första barn som älskat att åka vagn, sovit bra om nätterna, älskat mat. Nu är jag så inställd på att nästa barn kommer vara som Melvin så det känns inte lika jobbigt om den är så, samtidigt som jag inte direkt kommer tycka det är ledsamt om den faktiskt gillar vagn och somnar snällt och fint på kvällen runt 20 . En av mammorna från dagis ska ha barn igen, hon blev blekare och blekare ju mer jag berättade om Melvin för hon sade det att hon har börjat inse att de har haft det rätt bra med sin dotter som alltid sovit själv, sovit hela nätter från början, äter bra, är fortfarande väldigt lugn och försynt. Frågar snällt före allt om hon får låna eller göra något. Det blir nog större omställning för henne om de får ett aktivit barn än för oss om vi får ett lugnt barn

• Twixie
    mollan nu skrev 2008-03-31 22:12:48 följande:
    låter som du fått en bärfis Alma var exakt så där. Lugn, det går över vid 1½års åldern
    Gör det? Måste jag informera M om! Han har helt och hållet missat den biten

Grattis Svirroo med familj
Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10