• Twixie

Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10

Låter som det är något som går M har hostat jättemycket senaste nätterna (och dagarna, men värre på nätterna). Inatt väste han rätt bra på andningen också så vi ska till läkaren med honom nu om en halvtimme. Imorse hostade han så han kiknade flera gånger... Tittade på oss som "Hjälp mig", vad hemsk man känner sig då när man inget kan göra för dem, man vill bara ta över allt. Hon på telefon från VC tyckte det lät som förkylningsastma, bara han blir bra och får sova i lugn och ro känner jag.

Jag är också mest orolig för att M ska hitta på något mitt i natten när han vaknar, det händer rätt ofta att han är "pigg" när han vaknar på natten (han anser sig vara pigg) och kommer han då ur sängen är det väl inte omöjligt tror jag att han passar på att klättra runt lite hemma... Sedan är jag lite "rädd" att han ska bli pigg på vägen mellan sitt och vårt sovrum för vardagsrummet (där alla leksaker och allt roligt är) är emellan och vaknar han till på natten ordentligt så är han dundersvår att söva om... Vi kommer nog byta säng (eller ta bort sidan på sängen) när vi flyttar i oktober för då kommer vi ha rummen bredvid varandra istället...

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღBökis med BF 10 majღ¸.?°´¯)
  • Twixie

Anders var med M till läkaren idag, prövade en ny VC idag och fick träffa en bra läkare... Däremot så har förra läkaren på närakuten tydligen gjort M rädd för läkare för så fort M så läkaren på VC började han gallskrika helt hysteriskt och bara klättrade upp i famnen på Anders. Anders sade att han inte sett M sån förut. Han hade sedan mer eller mindre gråtit och skrikit sig igenom hela besöket idag, så läkaren idag ville inte göra så mycket för att spä på hans rädsla så han lyssnade bara på lungorna vilka lät bra. Han trodde att det kanske kunde röra sig om falsk krupp och att det då var svårt att höra något efter, nästa gång (Om vi är oroliga) så ska vi åka in när han har ett "anfall". Fast om det är som inatt är det svårt att veta när/om man ska åka in för han har haft svårt att andas och skällhostat mest hela natten, men somnat om efter ett par minuter igen för att vakna ytterligare 20 min senare osv. 

Tycker man inte om att undersöka barn så ska man inte ta jobb på en närakut där det ändå är rätt många barn bland patienterna. Läkaren på närakuten (vi misstänkte öroninflammation) mer eller mindre bände upp Ms mun för att titta och var väldigt forscerande mot M när det gällade att titta i öronen också. Istället för att kanske avvakta någon minut, prata med oss och sedan försöka igen. Jag och Anders fick båda hålla i M när läkaren skulle titta i öronen på M, men läkaren klagade ändå på att vi inte höll honom tillräckligt fast då M skrikande försökte krångla sig ur vårt grepp så han tryckte verkligen Ms huvud hårt mot mitt bröst och sade åt oss att hålla fast honom mer till nästa gång... Det läkarbesöket verkar ha satt sig, stackarn. Då var vi ändå på allergikontroll veckan innan där läkare och ssk både klämde på honom och stack honom flera gånger (pricktestet)... men det har han inte fått "men" av utan han vinkade glatt hejdå till läkaren och ssk när vi skulle gå. Han blev lite ledsen när vi skulle tillbaka för att läsa av pricktestet men när han förstod att det inte skulle göra ont så fortsatte han att försöka undersöka allt runt omkring...

• Twixie

Tack Ancy för den bra beskrivningen Så skönt att du kan svara på våra undringar

Ja, just då när vi var på hos läkaren på närakuten så kände vi väl mest att vi ville därifrån så fort som möjligt, tänkte tyvärr inte att Melvin skulle reagera så starkt på det.... Fick lite känlan av att han tyckte det var lite jobbigt att undersöka barn, inte helt bekväm med att barn inte gör som man säger, ochd därför forscerade det hela och ville bli klar fort... Kanske inte rätt tänk... Men men, läkaren på VC där vi nu skrev in oss verkade superbra och känns bra att ha hittat dit så. Då kan vi ringa dit (under dem tider de har öppet) i första hand.

• Twixie

Grattis på namnsdagen alla Marior

• Twixie

Hostan i sig låter inte lika farlig nu när vi vet att det inte är något, även om det fortfarande låter som han ska hosta upp lungorna ibland. Men det svåraste är nu att bara "stå bredvid" och inte kunna göra något när han hostar. Man ser hur jobbigt han tycker att det är att hosta och före och efter varje hostattack blir han lite ledsen och säger "Näe näe näe", verkar som han har börjat få ont när han hostar också (av all hosta) för han har ibland också sagt "ajaj" efter hostan... Det är otroligt vad mycket blödigare och hönsigare man är som mamma än vad man nånsin trodde om sig själv innan!

• Twixie

Ancy - Hoppas att det inte är något på G pga av uvi:n heller...

Milimina - Ja, man vill ju inte neka sina små mat... Samtidigt som man inte vill ge dem för mycket så de får upp allt igen! Svår balansgång! Försök undvika mjölkprodukter och för mycket fibrer då det sätter igång magen... Gillar han majsvälling är det ju bra för den är mildare mot magen. Rek. vi fått när M varit dålig är att man ska vänta 1-2 dagar med att ge fullkornsprodukter (som vanlig välling t.ex.). "Måste" man ge fullkornsvälling så är det bästa att gå tillbaka och ge 6 mån vällingen. M gillar inte alls majsvällingen längre, tror han förknippar den så starkt med att vara sjuk Hoppas Junior dock är bra nu!

• Twixie

Någon som jobbar inne i stan/är hemma som är sugen på pizza till lunch nåndag? Har varit sugen på pizza hur länge som helst nu och blir tokig snart Är sugen på att äta pizza på plats också då den är rykande varm och osten riktigt rinnig. När vi beställer hem så hinner den svalna på vägen .

• Twixie
    Smurfan 81 skrev 2008-02-28 14:49:10 följande:
    Om jag inte hade haft 16 kilo att gå ner hade jag gärna träffats och ätit pizza!
    Jag passar på nu medan det fortfarande är meningen att vågen ska peka uppåt .
  • Twixie

Mollan - Låter jobbigt - för er båda Även om man bestämt sig så tar det ju på ens mammahjärta att se dem så ledsna och uppgivna.

Bebbelina - Ja, jag tror också det kommer med att M började på dagis (i komb. med att han också är förkyld och hostig). Nu har det lugnat ned sig lite, han vaknar fortfarande och är ledsen på natten men han är rätt lätt att söva om igen iaf. Men han har ju sitt bestämda humör mot sig på natten... Hans vilja mot vår vilja. Nu har vi börjat köra lite "halvhård" stil på natten. Antingen får han vara hos pappa som kan bära på honom eller så får han ligga hos mig i sängen (ja, då lägger sig ju Anders också). Inte att jag går omrking med honom. Han är rent ut sagt skitförbannad över det men verkar ha fattat valet. Kom och tänka på en natt att brorsan hade lite samma med sin äldsta när han var i Melvins ålder. Att han vaknade och bara var ledsen på natten. Inte nattskräck men bara ledsen utan att man kan göra något...

Imorgon skall det gungas! Har varit i lekparken senaste dagarna efter dagis för M velat gunga... Men varje gång är det skrik, gråt och riktigt ledsamt när man skall gå... Då har han ändå gungat oavbrutet i mellan 25-45 min.... Så imorgon ska vi ladda för en gungförmiddag. Ta med oss termosen och bullarna och gå till gungorna och se hur länge M måste gunga för att själv kunna tänka sig gå därifrån . Han brukar somna i gungorna efter dagis och jag tror han tycker det är rätt skönt, samtidigt som det är fel tid för honom att somna...

• Twixie

Angel och Ancy - Kan inte era män hålla kurser i romantik och hur man uppvaktar/uppmuntrar/överraskar frun/sambon . I så fall har jag en deltagare som jag kan skicka . Vad härligt Angel med överraskningen! Ha en underbar dag Var det Vår Gård ni var på?

Svar på tråden Förstföderskor i Sthlm med BF Augusti 2006 - tråd 10