• Skylark

Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)

Hej! Jag fick diagnosen morbus de quervain (inte samma som karpaltunnelsyndrom, men liknande) under graviditeten och har nu 7 veckor efter förlossing samma (värre!) problem! Har ännu ej kunnat bära/lyfta min bebi utan att uppleva hemsk smärta i båda handlederna och operation och kortisoninjektion har inte hjälpt... Orkar snart inte! Snälla hjälp mig med råd någon som blivit frisk: vart gick du och vad gjordes åt det? (Jag bor i Göteborg). Allt Gott!

• Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)
  • Flox

Nä, akta dig för vårdcentralen! När jag kom dit för att den första ortopeden jag varit hos var sjukskriven sade läkaren till mig att man absolut inte gav kortison mot detta och absolut inte opererade, det självläkte!! Och detta fastän jag ju redan hade en färdig diagnos och påbörjad behandling från en ortoped som läkaren själv sade var mycket duktig och dessutom hade haft Quervain i ett år!??!?! Frustrerande!!

Sjukskrivning är nog inte aktuellt. Det var inget som nämndes överhuvudtaget när jag fick min injektion. Jag fick faktiskt inga förhållningsorder alls, det enda ortopeden sade var att inom 2 veckor skulle det kännas bra om injektionen verkat, och om så inte var fallet skulle jag höra av mig igen för ytterligare en injektion och om denna inte heller hjälpte så var det operation som gällde. Jag hade varken mer eller mindre ont än innan efter injektionen.

• Skylark

Hej! Min bebi ropar (vill amma) men jag ska slänga in ett par tillägg ang de sista inläggen häri:

Jag fick 1 1/2 mån. sjuksrivn. fr föräldraledigheten efter en (misslyckad) op och en kortisoninjektion. (I samb. med op fick jag 3 v sjukskrivning av kirurgen, sedan fick jag 3 v sjukskrivning av en ortoped som injicerade kortison och SIST fick jag 1 1/2 mån ytterligare av en annan ortopedkirurg pga att operationen gjort min hand mer eller mindre oanvändbar samt för att låta den injicerade handen vila...

Har haft kontakt med FLERA personer som blivit hjälpta med akupunktur!!

Själv blev jag värre av att anv. skena...

Operationen har förstört min handled för livet

Kortisoninjektionen hjälpte mig - blev frisk!

Har även träffat folk som rekommenderat att få handen GIPSAD. Detta kan man få hos en ortoped. (Gipset fungerar som en skena: håller tummen utom rörelse)

Det beror mao helt på vem man kommer till hur det går... Så mitt råd är: LÄS PÅ!!! Googla morbus de Quervain och Quervains sjukdom så hittar ni massor om behandling etc. Och undvik operation in i det sista... Lycka till!

• Skylark

Tillägg: man kan använda anti-inflammat. gel också om man ej ammar o ej är gravid! (OBS: anv. definitivt EJ om gravid!!)

• Skylark

En sak tilL: Anbiel - 6 månaders väntetid för op?? Det finns akutremiss till op också! Då får man förtur! Allt beror på ortopedens/remissskrivarens :) bedömning (hur de formulerar behovet av op/annan åtgräd). Ge ej upp - men prova annat innan du låter dig opereras... Good luck!

• anbiel

Tack för all info!
    Har tid för kortisoninjektion på torsdag. Hoppas det hjälper!!!
    Har haft såååå ont i helgen, och börjar bli deprimerad av att inte ens kunna borsta tänderna utan att det skär...

jojoje: Vad menar de med att det är för tidigt???
    Vad jag förstått är det i ett tidigt stadium som kortisonet lättast hjälper. Tror inte heller vårdcentralerna är så himla bra. Ring till en privat ortoped direkt och strunta i vårdcentralen.

Jag har skena sen en vecka, och håller med om att det hjälper medans man har den på iom att man inte påfrestar senorna då. Men så fort jag tar av dom så är det lika ont som alltid.

• jojoje
    anbiel skrev 2008-02-10 22:09:44 följande:
    Tack för all info!Har tid för kortisoninjektion på torsdag. Hoppas det hjälper!!!Har haft såååå ont i helgen, och börjar bli deprimerad av att inte ens kunna borsta tänderna utan att det skär...jojoje: Vad menar de med att det är för tidigt???Vad jag förstått är det i ett tidigt stadium som kortisonet lättast hjälper. Tror inte heller vårdcentralerna är så himla bra. Ring till en privat ortoped direkt och strunta i vårdcentralen. Jag har skena sen en vecka, och håller med om att det hjälper medans man har den på iom att man inte påfrestar senorna då. Men så fort jag tar av dom så är det lika ont som alltid.
    Vet inte vad de menar med att det är för tidigt, har också förstått att det hjälper bäst i ett tidigt stadium. Vet inte om det finns någon privat ortoped här i Katrineholm, ska kolla upp det...annars får jag väl nöja mig med skena och akupunktur...skitkul!!!!
  • Pnut

har haft m de qurvain pa vanster handled fick kortison i dubai men det gjorde ont igen efter ca 6 man sa fick en remiss till KS nar jag flyttat hem igen. opererades i nov 07, fick bebis jan 08 och det har lakt fint. tog sin lilla tid dock. fult arr men svullnaden runtomkring har lagt sig.

• Skylark

Hej Pnut, fint att din Quervain har gett med sig!
    Jag håller andan då jag läser att 'svullnaden runtomkring ditt ärr har lagt sig!' Jag har drabbats av en hemsk svullnad - den är stenhård och sträcker sig 1 - 1.1/2 cm runt i alla riktnignar... Ser ut som om handleden gått av och läkt ihop snett... Undrar om din svulland var likadan - hård och verkade som om den aldrig skulle försvinna? I så fall finns hopp för mig... Undrar även hur länge det dröjde innan din svulland gick ned? Och så undrar jag om du förlorade mkt av känseln en tid i områden runt ärret? Tackar SÅ MKT på förhand för svar! Ha det gott!

• anbiel

Fick mitt kortison injecerat i tummarna i torsdags. Nu känner jag ingenting av Q, men vågar inte riktigt räkna med att det är borta. Går omkring med skenor och försöker att inte bära lilla dottern så mycket.

jojoje: hoppas det fixar sig för dig o då får hjälp!
    skylark: hoppas dina handleder blir bättre!

pnut: din historia låter som en jag hörde från min moster... Känner du Göran o Raja???

• jojoje

Någon som fått Laserbehandling och i så fall hur var det? Gjorde det ont, hjälpte det osv...

• Skylark

Anbiel - vad bra att du fått injektionen! HOPPAS resultatet håller i sig!!
    Och jo tack, det vekar som om svullnaden håller på att gå ner!!!:D Så lättad! Fortfarande fult men vesäntligt bättre!

Jojoje, ej hört talas om laserbehadnling för Q men den laser jag har hört talas om har inte gjort ont. (... Eh, vill ej tjata ;)men jag har hört mkt gott om akupunktur o Q. Har själv blivit botad fr tinnitus och infertilitet (utebliven ÄL) med akup så jag är lite 'frälst';) Vad du än tar för behandling: LYCKA TILL!

PS - Min doktor sa att viktuppgång kan försvåra läkning av Q. Det gör att vävnaderna svullnar. Om man går ner i vikt kan det läka lättare!!

• jojoje

Hallå! Vart är alla??? Är det verkligen ingen som fått prova laserbehandling???? Jag ska iaf på akupunktur nästa vecka...hoppas det funkar.

• Lallin79

Jag har också till slut fått diagnosen m d quervain, men som sagt vårdcentralen är ju inte mycket att lita till
    Jag har haft skenor i ca. 1½ vecka nu och tycker faktiskt att det hjälper en hel del, jag hoppas att jag slipper operation i framtiden. Det låter intressant att det skulle kunna hjälpa med akupunktur - kanske är värt att prova!

• stjärnljus

Jag fick idag diagnosen Morbus de Quervain. Jag har haft ont sedan okt-nov-07 men tänkte det hörde ihop med karpaltunnelsyndromet jag hade då (var gravid då). Jag fick min bebis i slutet av dec-07 och sedan dess har värken bara blivit värre. Idag var jag alltså hos läkare och hon remiterade mig till arb.terapeut för skena. Hon pratade även om kortisonspruta om det inte blir bättre, och att man i sista hand opererar.

• jojoje

Jag har nu fått Laserbehandling och Elbehandling hos sjukgymnast och det börjar bli bra, måste ha skenan när jag ska bära tungt eller hänga tvätt och sådant, men annars behöver jag inte skenan. Lycka till alla ni andra.

• HHS

Jag opererades för lite drygt 3 v sedan, och såret har läkt men men det gör fortfarande rätt ont och handleden känns liksom 'stel'. Men det är inte särskilt svullet i alla fall.

I den skriftliga informationen som jag fick inför operationen stod det att "rätt utförd operation ger prompt symptomfrihet", så jag hade nog hoppats på att det skulle kännas helt bra nu. Men det kanske tar lite längre tid att blir återställd? Är det någon som har erfarenhet av hur lång tid det kan ta?

• Skylark

Hej HHS, Hoppas att din handled återhämtar sig fort. Kan bara svara på din fråga med att det verkar variera ENORMT hur lång tid det tar innan det läker/är bra igen. Beror bla på hur inflammaerat det var i senskidan då opl ufördes. Jag var mkt inflammerad o belv sjukskirven i flera månader, lite i taget. Andra läker ihop på någr veckor - fast stelhet kan hålla i sig ett tag. Är du mkt stel så be om sjukgymnast-kontakt: de kan ge dig övningar som lättar upp det. Känselnedsättning kan hålla i sig länge (under op. läggs nerverna åt sidan o det tar ett tag - upp till 2 år - innan de återhämtar sig). Men det är bara små nedsättnignar av känseln det handlar om. Ingen fara! Lycka till med läkningne o glad vår!

• bubben63

Såg det här inlägget nu när jag sökte förklaring åt en fb vän. Jag fick remiss från vårdcentralen till handkirurgen i Örebro. Kanon resultat efter ihållande smärta under lång tid. Hade knappt ont efter och gjorde alla rörelser som opererande läkare gav. Helt symptom fri idag trots 2 år med trädgårdsarbete. Det bästa jag kunde göra efter cortison acupunktur som inte hjälpte mer än för stunden. Hoppas det gick lika bra för dig

• Cox Orange

Hej!

Jag lider verkligen med dig, det gör så ont och är så handikappande. Jag fick det pga jobbet, så jag kanske inte har så mycket att tillföra mer än att jag precis vet hur jobbigt det är. Det enda som hjälpte var när jag var ledig i två månader mellan två jobb? Jag har faktiskt styrt över min yrkesbana pga detta.

Har känt av det igen en del i slutet av graviditeten och i början med bebisen, har då  direkt försökt att avlasta. Har provat det mesta, för mig funkade det bara att vila tummarna.

Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)