-
Jag har fått det i min högra tumme, har en son på 4 månader. Har smörjt med orudis gelé i 3v och haft skena i 2 1/2 vecka, men det verkar som att jag måste ta den där kortisonsprutan i allafall. Jag är livrädd för sprutor och har panikångest, vet inte hur jag ska klara det...Gör det ont att få sprutan? Går det fort?Edvina82 skrev 2008-01-29 18:44:58 följande:jag blev "frisk" efter en kortisonsprutan !
-
Tack för era svar. Har telefontid med läkaren på vårdcentralen på måndag, ska säga till om sprutan då. Får väl ta lugnande innan så jag klarar av det. Räcker det med alvedon som smärtlindring efter sprutan?
-
Hallå....kan nå´n svara....
-
Tack för att du stöttar mig, det känns bra. En stor kram till dig.Skylark skrev 2008-02-03 23:38:31 följande:Hej igen jojoje! Ja, receptfria smärtstillande räcker bra efter sprutan. Jag tog inga smärtstillande alls pga att jag ammar och jag hade inte så himla ont men jag har läst att det kan kännas ett par till tre dagar efter injektionen. Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte! Och lycka till!PS - har du provat med visualiseringar när du får spruta? Jag burkar andas djupt o föreställa mig en plats jag vill vara på, tex en strand. Så föreställer jag mig dofter från vattnet och stranden, känslor av vind i håret, vatten över anklarna och saker jag ser omkring mig. Har klarat rätt många sputor, tandläkarebesök mm obehagligt skit :)på det sätter o behållit lugnet. Ibland företställer jag mig bara en blomma eller ett ansikte (den jag älskar) så håller jag tankarna borta från det obehagliga. Man kan också le lite, lite grand; leenden frisläpper endorfiner i kroppen och ökar välbefinnandet / minskar obehag. Haha, blotta tanken är ju komisk: att man LER då man får en spruta... ;) Okey; än en gång: lycka till!
-
Har nu haft telefontid med läkaren på VC. Det är för tidigt att ta kortisonspruta säger hon. Jag ska ha skenan i minst 4v och så skulle hon skicka remiss till sjukgymnast så att jag kan få akupunktur. Har haft skenan i snart 3v och det är ju bättre men inte bra, men det är ju klart att det blir bättre om man inte använder handen, har ju skenan hela tiden.....hoppas det hjälper med akupunktur då....tror ni det???? nå´n som blivit bra av det???
-
Vet inte vad de menar med att det är för tidigt, har också förstått att det hjälper bäst i ett tidigt stadium. Vet inte om det finns någon privat ortoped här i Katrineholm, ska kolla upp det...annars får jag väl nöja mig med skena och akupunktur...skitkul!!!!anbiel skrev 2008-02-10 22:09:44 följande:Tack för all info!Har tid för kortisoninjektion på torsdag. Hoppas det hjälper!!!Har haft såååå ont i helgen, och börjar bli deprimerad av att inte ens kunna borsta tänderna utan att det skär...jojoje: Vad menar de med att det är för tidigt???Vad jag förstått är det i ett tidigt stadium som kortisonet lättast hjälper. Tror inte heller vårdcentralerna är så himla bra. Ring till en privat ortoped direkt och strunta i vårdcentralen. Jag har skena sen en vecka, och håller med om att det hjälper medans man har den på iom att man inte påfrestar senorna då. Men så fort jag tar av dom så är det lika ont som alltid.
-
Någon som fått Laserbehandling och i så fall hur var det? Gjorde det ont, hjälpte det osv...
-
Hallå! Vart är alla??? Är det verkligen ingen som fått prova laserbehandling???? Jag ska iaf på akupunktur nästa vecka...hoppas det funkar.
-
Jag har nu fått Laserbehandling och Elbehandling hos sjukgymnast och det börjar bli bra, måste ha skenan när jag ska bära tungt eller hänga tvätt och sådant, men annars behöver jag inte skenan. Lycka till alla ni andra.