Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)
Halloj. Familjeliv är fantastiskt
Har haft ont i mina "tumleder" sen i julas. Ringde ortoped i fredags och fick tid idag. Privat, såklart... för att slippa gå via okunnig vårdcentral och få remiss och invänta kötid. Irriterande att man kan köpa sig snabbare tid, men bra att möjligheten ändå finns när vårt vårdsystem är så knäppt.
Ortopeden var en fd handkirurg, vilket kändes toppenbra. Mindre bra var att han diagnoserade just Quervain. Jag som trodde att jag skulle skickas hem med en sjukskrivningslapp och ordination om vila... Tanken att det skulle behövas operera fanns överhuvudtaget inte!
Väntetiden för operation lär vara ca 6 månader sade ortopeden. Samtidigt som han sa att kortisonsprutan kan ha vissa mindre risker att skada närverna. Jag gick hem för att fundera lite. Köpte en skena som stöd för högra handen, den som gör mest ont. Har surfat runt och hittade denna tråd.
Tack för all info!
Funderar på att testa kortisonspruta, istället för att förlita mig på att stöd, vila och voltaren ska hjälpa. Det verkar ju behövas mer...
Ni som har tagit kortison: Vad krävs efter det? Vila i x antal dagar? Har ni ändå varit sjukskrivna under tiden?