• anbiel

Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)

Halloj. Familjeliv är fantastiskt

Har haft ont i mina "tumleder" sen i julas. Ringde ortoped i fredags och fick tid idag. Privat, såklart... för att slippa gå via okunnig vårdcentral och få remiss och invänta kötid. Irriterande att man kan köpa sig snabbare tid, men bra att möjligheten ändå finns när vårt vårdsystem är så knäppt.

Ortopeden var en fd handkirurg, vilket kändes toppenbra. Mindre bra var att han diagnoserade just Quervain. Jag som trodde att jag skulle skickas hem med en sjukskrivningslapp och ordination om vila... Tanken att det skulle behövas operera fanns överhuvudtaget inte!

Väntetiden för operation lär vara ca 6 månader sade ortopeden. Samtidigt som han sa att kortisonsprutan kan ha vissa mindre risker att skada närverna. Jag gick hem för att fundera lite. Köpte en skena som stöd för högra handen, den som gör mest ont. Har surfat runt och hittade denna tråd.

Tack för all info!

Funderar på att testa kortisonspruta, istället för att förlita mig på att stöd, vila och voltaren ska hjälpa. Det verkar ju behövas mer...

Ni som har tagit kortison: Vad krävs efter det? Vila i x antal dagar? Har ni ändå varit sjukskrivna under tiden?

• anbiel

Tack för all info!
    Har tid för kortisoninjektion på torsdag. Hoppas det hjälper!!!
    Har haft såååå ont i helgen, och börjar bli deprimerad av att inte ens kunna borsta tänderna utan att det skär...

jojoje: Vad menar de med att det är för tidigt???
    Vad jag förstått är det i ett tidigt stadium som kortisonet lättast hjälper. Tror inte heller vårdcentralerna är så himla bra. Ring till en privat ortoped direkt och strunta i vårdcentralen.

Jag har skena sen en vecka, och håller med om att det hjälper medans man har den på iom att man inte påfrestar senorna då. Men så fort jag tar av dom så är det lika ont som alltid.

• anbiel

Fick mitt kortison injecerat i tummarna i torsdags. Nu känner jag ingenting av Q, men vågar inte riktigt räkna med att det är borta. Går omkring med skenor och försöker att inte bära lilla dottern så mycket.

jojoje: hoppas det fixar sig för dig o då får hjälp!
    skylark: hoppas dina handleder blir bättre!

pnut: din historia låter som en jag hörde från min moster... Känner du Göran o Raja???

Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)