Hejsan!
Sudd, tackar för svar! Kommer försöka med akup. här!
Flox, ursäkta att jag dröjt med att återkomma. Jo, jag var hos handkir. i fredags och ortoped/kirurgen bekräftade det arb.terap. sagt: att det är ärrvävnad (bindväv) som bildat knölen. Han förklarade det med att det kan ha varit en långt gången inflammation då ingreppet gjordes och att kroppen reagerat med detta extrema bindväv/ärrvävnadsbygge! Kan säkert ha förvärrats ytterligare av, som arb.terapeuten menade, att handen ej gipsades utan bara fick bandage eft. op tänker jag men kirurgen sa inget sådant om sin kollega. :)
Han trodde att knölen skulle minska ngt i storlek men det kommer ta 'månader' och själva smärtan och obehaget i knölen och området runt (speciellt ut i tummen) ska man tydligen massera ganska våldsamt med en frottéhandduk; då 'vänjer sig' nerverna vid beröring. Det tar tid, sa han, för nerver att återhämta sig. Om det blir för obehagligt att massera med frotté så kan man sätta ett tunnt plåster över (ett sådant där hudfärgat tejp-liknande plåster, satte han dit på mig).
Att det fortf gör ont i senorna ut i tummen etc beror på att de reagerar på ingreppet och det är inte tal om ny op. eller kortison nu, sa han. Sedan ska man inte låta handen var exponerad för sol under ett helt år, för att få ett så snyggt ärr som möjligt, men det visste du nog... Känner mig lite som fru Frankenstein med min vulgo-handled... ;) men jag ska börja med att massera o se om jag får bort smärtan/obehaget i knölen o runtom. Skulle bli jätteglad om den verkligen minskade, men i annat fall så säger jag som du; tur man redan är gift (eller tja, sambo):)
Arbetsterapeuten tipsade också om att man kan tejpa fast plastfolie (gladpack) över knölen så mjuknar ärret samt massera runt ärret; så att 'ärret lossnar från muskulaturen omkring' vad jag förstod... (Det var sambon som pratade med arb.terap. för jag var minst sagt ledsen). Arb.terap. förklarade att man ska sätta ett finger på vardera sid. om knölen o dra i motsatta riktningar så lossnar det. Ska kanske testa lite gladpack?
Hoppas ngt här kan vara till nytta för dig! Vill inte att en jäkla knöl ska dämpa / splittra mammalyckan så jag tänker vägra hata knölen! ;) Känner mig lite lättad att den inte är farlig, iaf! Ha det nu så jättebra och hör gärna av dig om du hör ngt tips om att bli av med handledsknölar eller så! :) Kram!