• Skylark

Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)

Hej! Jag fick diagnosen morbus de quervain (inte samma som karpaltunnelsyndrom, men liknande) under graviditeten och har nu 7 veckor efter förlossing samma (värre!) problem! Har ännu ej kunnat bära/lyfta min bebi utan att uppleva hemsk smärta i båda handlederna och operation och kortisoninjektion har inte hjälpt... Orkar snart inte! Snälla hjälp mig med råd någon som blivit frisk: vart gick du och vad gjordes åt det? (Jag bor i Göteborg). Allt Gott!

• Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)
  • Skylark

TACK Anza och Flox! Hoppas verkligen era besvär håller sig borta nu! Jag kommer omg. försöka få remiss till Frölunda, och det känns bra att veta att det kan ta mer än en operation att få bukt med det (var rädd att jag var ett olyckligt fall!)

Kan jag få passa på att fråga ett par saker? Vore toppen!

Undrar: Efter era operationer; hur såg/ser ärret och området runt ärret ut? Jag har en stor hård (som bråsk) svullnad runt ärret, ca 1 cm runt åt alla håll. Det är 5 veckor sedan jag blev opererad. Ser ut som om handleden är deformerad. Området gör mkt ont. Undrar hur läkte era handleder efter op?

Anza, 4 kortisonsprutor... var det även efter op du fick sprutor?

Flox, du hade alltså ingen sjukskrivning fr föräldraledigheten? (Jag har sjukskrivning i 3 veckor efter op men kan ju fortf. ej lyfta/sköta bebin...)

Tack än en gång för era svar, ni anar inte hur lättad och glad jag blev! Ha det jättefint!

• Skylark

Hej igen och tusen tack för era svar! Jag är helt nere pga det här med händerna (mb de Q i båda) och vår son har ett hjärtfel och efter op. måste jag kunna lyfta honom ordentligt för att inte bröstkorgen ska ta skada på den lille... Så alla svar har betytt mkt för mig så jag orkar gå vidare i vården och försöka få hjälp tillslut. Har lite svar till er som svarat:

Anza, jag har krävt återbesök men de vägrade ge mig det pga att läkaren som opererat mig slutade dagen efter op!! Men nu har jag tjatat till mig en ny tid - på fredag! Så jag mobiliserar med kraft o info till dess. Har läst om vården på SÖS och det verkar betydligt mer seriöst än här... Kommer försöka få en second opinion om det inte går bra på fredag. Tack för tips!

Flox, tack för stöd! Verkligen tråkigt att du också drabbats av en sådan knöl! Låter som om det värsta är över, hps som sagt det forts i rätt riktning... Har du erbjudits arb.terapi? (Läste på ngn hemsida att det kan vara bra för att bevara rörligheten). Jag pratade med en arbetsterapeut idag (på telefon -hon har ej sett ärret/knölen men trodde hon visste vad det var) och hon sa att det 'kan bli så om man rör på handen under läkningen' och att det är samma fenomen som 'vid brännskada'. Låter ju knappast upplyftande... :S Jag fick inte gips efter min op, utan bara bandage så nu slår ju tanken ned att de borde ha gipsat för att öka stabiliteten under läkning... Jag ska som sagt tillbaka till handkir. på fredag och då kommer jag KRÄVA att få veta vad det här hårda (knölen) är för något och vad de kan göra åt det. Kan skriva här så snart jag varit där. Vad jag förstår har de itne gett dig nån förklaring till vad 'knölen' är för ngt...?

Ciamia, min erfarenhet är att du bör få remiss till en ortoped för en ordentlig diagnos. Bara en ortoped kan fastställa om det räcker med stödskena eller ej. (Jag hade skenor dygnet runt i 3 veckor; det blev bara värre.) Innan du opererar i så fall så be att få prova med kortisoninjektion först; det hjälper I TIDIGT SKEDE, men går man för länge så kan op. krävas. Lycka till!

Marybluestar, läste att du ej kan röra tummen. Tänkte nämna att då jag fick min kortisoninjektion (axessakuten, gbg) så sa de att 'om tummen låser sig så måste du omgående komma in och visa upp den'. Jag vet ej vad som gäller i ditt fall, men jag tycker det låter lite 'akut' om tummen inte går att röra... Kanske kan du ringa och förklara läget för dem (kirurgen) så kanske du får kallelse fortare? Hps det löser sig!

• Skylark

Hej igen!

Flox: Känner så väl igen det här med att inte riktigt kunna vila händerna även om man 'anar' att man borde... :) Ska ta och samla så mkt info som möjligt på fredag (Sahlgrenska handkir.) om handledsknölen :S och se vart det leder... Känns så bittert om man ska behöva leva vidare med denna deformerade handled med smärta o allt pga en inflmamation i en 'sketen sena'!! Men slaget är väl inte över än... :) Så: på återhörande, tackar än en gång för stöd!

Sudd: Akupunktur låter väldigt intressant - och fantastiskt bra att det hjälpt dig så pass relativt snabbt (har läst om några som haft besvären i flera månader/år!!) Undrar hur du kom i kontakt med sjukgymnast som behandlade med akupunktur? Var det via remiss eller hänvisning från vanliga vården - typ VC? Var arb.terap. ansluten till FK? (Har gått hos privat akupunktör tidigare för andra åkommor - det har funkat men varit dyrt...)HOppas du har tid att svara - tackar på förhand!

• Skylark

Hejsan!

Sudd, tackar för svar! Kommer försöka med akup. här!

Flox, ursäkta att jag dröjt med att återkomma. Jo, jag var hos handkir. i fredags och ortoped/kirurgen bekräftade det arb.terap. sagt: att det är ärrvävnad (bindväv) som bildat knölen. Han förklarade det med att det kan ha varit en långt gången inflammation då ingreppet gjordes och att kroppen reagerat med detta extrema bindväv/ärrvävnadsbygge! Kan säkert ha förvärrats ytterligare av, som arb.terapeuten menade, att handen ej gipsades utan bara fick bandage eft. op tänker jag men kirurgen sa inget sådant om sin kollega. :)

Han trodde att knölen skulle minska ngt i storlek men det kommer ta 'månader' och själva smärtan och obehaget i knölen och området runt (speciellt ut i tummen) ska man tydligen massera ganska våldsamt med en frottéhandduk; då 'vänjer sig' nerverna vid beröring. Det tar tid, sa han, för nerver att återhämta sig. Om det blir för obehagligt att massera med frotté så kan man sätta ett tunnt plåster över (ett sådant där hudfärgat tejp-liknande plåster, satte han dit på mig).

Att det fortf gör ont i senorna ut i tummen etc beror på att de reagerar på ingreppet och det är inte tal om ny op. eller kortison nu, sa han. Sedan ska man inte låta handen var exponerad för sol under ett helt år, för att få ett så snyggt ärr som möjligt, men det visste du nog... Känner mig lite som fru Frankenstein med min vulgo-handled... ;) men jag ska börja med att massera o se om jag får bort smärtan/obehaget i knölen o runtom. Skulle bli jätteglad om den verkligen minskade, men i annat fall så säger jag som du; tur man redan är gift (eller tja, sambo):)

Arbetsterapeuten tipsade också om att man kan tejpa fast plastfolie (gladpack) över knölen så mjuknar ärret samt massera runt ärret; så att 'ärret lossnar från muskulaturen omkring' vad jag förstod... (Det var sambon som pratade med arb.terap. för jag var minst sagt ledsen). Arb.terap. förklarade att man ska sätta ett finger på vardera sid. om knölen o dra i motsatta riktningar så lossnar det. Ska kanske testa lite gladpack?

Hoppas ngt här kan vara till nytta för dig! Vill inte att en jäkla knöl ska dämpa / splittra mammalyckan så jag tänker vägra hata knölen! ;) Känner mig lite lättad att den inte är farlig, iaf! Ha det nu så jättebra och hör gärna av dig om du hör ngt tips om att bli av med handledsknölar eller så! :) Kram!

• Skylark

Ojdå! Vilken klarsynt make du har!! :) Min sambo tröstar bara med att 'det inte gör nåt', men jag kanske kan omorientera honom till att se det sexiga i ärret! ;)

Jag fick faktiskt ingen info om hur länge man ska undvika tyngre lyft etc, utan han sa bara 'du ska använda handen' (ja, det vore ju svårt annars....) och att 'inget kommer gå sönder i den även om det gör ont'... Tolkar det som att det läker långsamt och att smärtan i sig inte är så farlig... Kommer försöka få tag i en arb.terapeut för att få mer info och tips om övningar (har läst att det ska finnas arb.terapeutiska övnignar) så om jag får napp hör jag av mig här!

Ha det nu så jättgott och en ordentlig ryggdunk till maken för hans sköna inställning till ditt ärr! :) Kram!

• Skylark

Hej Edvina82! Underbart, vilken tur du har! Hoppas det funkar med kortison för mig i min högra hand. (Fick spruta i högra för ett par veckor sen. Vänster som opererats känns inte så bra...)

• Skylark

Hej Jojoje! Kan lugna dig med att kortisonsprutan gjorde verkligen inte ont på mig. Jag gillar inte heller sprutor men det här var inte alls svårt! Dels är nålen väldigt, väldigt tunn och dels så sticker doktorn (se till att en ortoped gör det) i ett område som inte är så smärtkänsligt: det är inne i själva sen-skidan som kortisonet läggs. Och det går fort. Ingen dramatik! :) Kortisonet läggs tillsammans med en bedövning, så nej, det gör verkligen inte ont! När bedövningen släpper så spänner o värker det i senan i ca 3 dagar (för mig) men då kan man ta värktabletter. Ta gärna smärtstillande innan bedövningen fr sprutan släpper, så är du helgarderad!

Det är betydligt värre att bedöva handen för att operera den. Den bedövningen gjorde riktigt ont så jag instämmer med Flox: ta sprutan så snart du kan så du slipper operera!!

Innan du tar kortison så kan du om du vill prova kombination av anti-inflammatoriskt gel (tex ipren) och en ortos ('skena') men låt en ortoped bedömma om det verkligen är lönt, så du inte slösar tid. Man kan även ha handleden gipsad (Vet ej hur länge) för att hidra all rörelse, och detta kan bota mb de Q. Detta kan en ortoped hjälpa dig med. AKUPUNKTUR är väldigt framgångsrikt har jag hört från flera håll men det kanske itne är så kul om man är rädd för nålar...? (Rätt utförd akupunktur gör ju dock ej ont. Men det gäller att det är rätt akupunktör.)

GOOGLA gärna mb de Q så hittar du behandlingsmöjligheterna ovan. Men kortison är enligt min erf. bäst. Smärtfritt, inga ärr, besvären försvinnner, det går fort. LYCKA TILL!

• Skylark

PS - aldrig Ipren om du är eller just nu försöker bli gravid!!

• Skylark

Hej igen jojoje! Ja, receptfria smärtstillande räcker bra efter sprutan. Jag tog inga smärtstillande alls pga att jag ammar och jag hade inte så himla ont men jag har läst att det kan kännas ett par till tre dagar efter injektionen. Det kommer gå bra för dig, oroa dig inte! Och lycka till!

PS - har du provat med visualiseringar när du får spruta? Jag burkar andas djupt o föreställa mig en plats jag vill vara på, tex en strand. Så föreställer jag mig dofter från vattnet och stranden, känslor av vind i håret, vatten över anklarna och saker jag ser omkring mig. Har klarat rätt många sputor, tandläkarebesök mm obehagligt skit :)på det sätter o behållit lugnet. Ibland företställer jag mig bara en blomma eller ett ansikte (den jag älskar) så håller jag tankarna borta från det obehagliga. Man kan också le lite, lite grand; leenden frisläpper endorfiner i kroppen och ökar välbefinnandet / minskar obehag. Haha, blotta tanken är ju komisk: att man LER då man får en spruta... ;) Okey; än en gång: lycka till!

• Skylark

Hej! Min bebi ropar (vill amma) men jag ska slänga in ett par tillägg ang de sista inläggen häri:

Jag fick 1 1/2 mån. sjuksrivn. fr föräldraledigheten efter en (misslyckad) op och en kortisoninjektion. (I samb. med op fick jag 3 v sjukskrivning av kirurgen, sedan fick jag 3 v sjukskrivning av en ortoped som injicerade kortison och SIST fick jag 1 1/2 mån ytterligare av en annan ortopedkirurg pga att operationen gjort min hand mer eller mindre oanvändbar samt för att låta den injicerade handen vila...

Har haft kontakt med FLERA personer som blivit hjälpta med akupunktur!!

Själv blev jag värre av att anv. skena...

Operationen har förstört min handled för livet

Kortisoninjektionen hjälpte mig - blev frisk!

Har även träffat folk som rekommenderat att få handen GIPSAD. Detta kan man få hos en ortoped. (Gipset fungerar som en skena: håller tummen utom rörelse)

Det beror mao helt på vem man kommer till hur det går... Så mitt råd är: LÄS PÅ!!! Googla morbus de Quervain och Quervains sjukdom så hittar ni massor om behandling etc. Och undvik operation in i det sista... Lycka till!

• Skylark

Tillägg: man kan använda anti-inflammat. gel också om man ej ammar o ej är gravid! (OBS: anv. definitivt EJ om gravid!!)

• Skylark

En sak tilL: Anbiel - 6 månaders väntetid för op?? Det finns akutremiss till op också! Då får man förtur! Allt beror på ortopedens/remissskrivarens :) bedömning (hur de formulerar behovet av op/annan åtgräd). Ge ej upp - men prova annat innan du låter dig opereras... Good luck!

• Skylark

Hej Pnut, fint att din Quervain har gett med sig!
    Jag håller andan då jag läser att 'svullnaden runtomkring ditt ärr har lagt sig!' Jag har drabbats av en hemsk svullnad - den är stenhård och sträcker sig 1 - 1.1/2 cm runt i alla riktnignar... Ser ut som om handleden gått av och läkt ihop snett... Undrar om din svulland var likadan - hård och verkade som om den aldrig skulle försvinna? I så fall finns hopp för mig... Undrar även hur länge det dröjde innan din svulland gick ned? Och så undrar jag om du förlorade mkt av känseln en tid i områden runt ärret? Tackar SÅ MKT på förhand för svar! Ha det gott!

• Skylark

Anbiel - vad bra att du fått injektionen! HOPPAS resultatet håller i sig!!
    Och jo tack, det vekar som om svullnaden håller på att gå ner!!!:D Så lättad! Fortfarande fult men vesäntligt bättre!

Jojoje, ej hört talas om laserbehadnling för Q men den laser jag har hört talas om har inte gjort ont. (... Eh, vill ej tjata ;)men jag har hört mkt gott om akupunktur o Q. Har själv blivit botad fr tinnitus och infertilitet (utebliven ÄL) med akup så jag är lite 'frälst';) Vad du än tar för behandling: LYCKA TILL!

PS - Min doktor sa att viktuppgång kan försvåra läkning av Q. Det gör att vävnaderna svullnar. Om man går ner i vikt kan det läka lättare!!

• Skylark

Hej HHS, Hoppas att din handled återhämtar sig fort. Kan bara svara på din fråga med att det verkar variera ENORMT hur lång tid det tar innan det läker/är bra igen. Beror bla på hur inflammaerat det var i senskidan då opl ufördes. Jag var mkt inflammerad o belv sjukskirven i flera månader, lite i taget. Andra läker ihop på någr veckor - fast stelhet kan hålla i sig ett tag. Är du mkt stel så be om sjukgymnast-kontakt: de kan ge dig övningar som lättar upp det. Känselnedsättning kan hålla i sig länge (under op. läggs nerverna åt sidan o det tar ett tag - upp till 2 år - innan de återhämtar sig). Men det är bara små nedsättnignar av känseln det handlar om. Ingen fara! Lycka till med läkningne o glad vår!

Svar på tråden Någon som botats från Morbus de Quervain? (Inflammation i senskida i handleden)