• Getover

Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?

Vill bara ha några tips om vad man kan äta/göra för att lättast bli gravid?
    Har både läst/hört att folsyra ska va bra? Morot & avokado.. Inget har hjälpt iallafall.

Brukar ha ägglossning dag 13 enligt ÄL-test, VILKEN dag ska man ha sex för att öka chansen då? Har hört att den är 1-2 dagar INNAN ÄL, enligt clearblue ska man ha sex den DAGEN? Har läst en hel del att man ska ha sex 1-2 dagar EFTER ÄL? Vilket är det egenligen som sätmmer?

Har gjort utredning och allt såg bra ut på oss båda. Är oförklarligt barnlösa.

• Svar på tråden Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?
  • Pimpinellan

Flisan: svart te är ju allt det vi normalt kallar te,oavsett märke. Grönt te är något bättre,vitt ännu bättre och rött te är helt utan koffein. Hur det är med killar låter jag vara osagt. Det pratas alltid bara om vad kvinnor bör/inte bör,men jag tror dock inte det gäller männen. Spermierna nybildas ju hela tiden och det är annat som påverkar dem negativt,t.e.x rökning,alkohol,varma bad,extrem cykling och vad var det nu... om man är brandman.

• Flisan76

Ok, då ska får jag nog försöka undvika vanlig the och kaffe... har som sagt haft svårt för att bli gravid med ett mf bakom mig så va har jag att förlora. Dricker som sagt ganska mkt kaffe... Ska kolla efter de "nyttigare" tesorterna då. Tack för svaret

• Pimpinellan

Flisan: jag förstår dig verkligen! Jag ska också snart sluta helt med kaffe inför vår första ivf och det är i sammanhanget inget offer alls.

• Flisan76
    Svar på #23
    Nej verkligen inte. Även om jag älskar kaffe lever jag gärna helt utan om det kan göra en mer fertil och hålla undan missfall. Lycka till med ivf. Hoppas det snart börjar gro en liten i din mage
  • Lyckoprinsessan

Även om det inte finns någon dokumenterad forskning så säger det ju sig själv att man inte direkt blir mer fertil av att äta onyttig mat.
    Jag tror absolut att kosten och andra nyttigheter kan ha en positiv inverkan och dessuom ska man ta det lugnt och inte stressa. Att stress minskar fertiliteten är vetenskapligt bevisat.

Lycka till alla som kämpar och försöker!

• Pimpinellan

Lyckoprinssesan: nej,det är inte bevisat att stress påverkar fertiliteten negativt! Bara om stressen leder till utebliven äl-inte annars.

• Lyckoprinsessan

Jag har läst en tysk undersökning på kvinnor som gjorde IVF, där man mätte deras stresshormoner. De som var mindre stressade lyckades bättre. I en annan test jämförde man kvinnor som skrattade mer och de blev också lättare gravida än de som inte skrattade varje dag. man hyrde in en clown som underhöll kvinnorna. Och skratt minskar stress...

Så joo, i den under sökningen är det bevisat...

Placeboeffekten är också bevisad!!!!

Allt man tror på kan hjälpa en att bli gravid.... det må vara kost, vitaminer minskad stress eller what ever...

Så alla ni som kämpar, ge inte upp utan tro på er förmåga att bli gravida!

• Pimpinellan

Jag tycker det är ett enormt skuldbeläggande av oss barnlösa att säga att stress påverkar! Det blir som att säga att det är mitt eget fel att jag inte blir gravid och det gör ont att höra. OM det skulle stämma så har jag inte en susning att bli gravid för min inre stress är enorm p.g.a depression över min barnlöshet,men du kanske syftar mer på fysisk stress? Fysisk sress är INTE bra när man precis gjort ivf,det kan jag hålla med om,men om skratt gjorde en gravid skulle jag haft barn för länge sen så mycke komedier jag tittar på... Placeboeffekt i all ära,när man börjar bebbeverkstan tror väl alla att de ska bli gravida och då borde väl alla bli det också inom rimlig tid? Det finns i de flesta fall fysiska orsaker till infertilitet och gör man inget åt det så kvittar det nog hur mycket man än slappnar av eller skrattar...

• Lyckoprinsessan
    Pimpinellan skrev 2008-03-07 15:08:43 följande:
    Jag tycker det är ett enormt skuldbeläggande av oss barnlösa att säga att stress påverkar! Det blir som att säga att det är mitt eget fel att jag inte blir gravid och det gör ont att höra. OM det skulle stämma så har jag inte en susning att bli gravid för min inre stress är enorm p.g.a depression över min barnlöshet,men du kanske syftar mer på fysisk stress? Fysisk sress är INTE bra när man precis gjort ivf,det kan jag hålla med om,men om skratt gjorde en gravid skulle jag haft barn för länge sen så mycke komedier jag tittar på... Placeboeffekt i all ära,när man börjar bebbeverkstan tror väl alla att de ska bli gravida och då borde väl alla bli det också inom rimlig tid? Det finns i de flesta fall fysiska orsaker till infertilitet och gör man inget åt det så kvittar det nog hur mycket man än slappnar av eller skrattar...
    Absolut, håller med dig men samtidigt så får vi ju inte sluta hoppas och tro!
    Jag har också mycket inre stress, försöker meditera...

Önskar dig en skön helg!
  • Pimpinellan

Nä,sluta hoppas ska man ju aldrig göra,det är självklart! Fanns inte hoppet hos mig heller skulle jag ju inte göra IVF. Jag lyssnar på klassisk musik för att koppla av och det kommer det bli massor av när jag väl gjort mitt ET!

• Tekla78

Har sjukt stressigt på jobbet och har haft sen jag började i oktober 2006, tror det påverkar mina chanser att bli gravid. Helt frisk i övrigt enligt doktorn.

• Flisan79

Läste igenom lite snabbt och såg något som var missat. Man ska undvika värktabletter typ Ipren. Eftersom att de är inflammationshämmande....det sägs att kroppen kan se ägget som ett angrepp när det fäster och om man då hjälper imunförsvaret kan kroppen helt enkelt kämpa emot.

Någon nämnde att Bisolvon inte skulle fungera....hmmm....lustigt då att det är den enda huskuren som vi fick rekomenderade av en av Svergies bästa fertilitetsläkare. Han berättade att ibland är det så att våra "slem" är lite för tjocka för spermierna att simma igenom. Bisolvon är ju receptfri slemlösande som facktiskt inte bara gör snoret i halsen mer lättrunnet.

Om man seriöst tror att det är en slump att jag blev gravid just den månad jag åt de preparat jag nämnde tidigare, ja då är man en sann pesemist

• Getover

Flisan79:
    Vart köper man Bisolvon & vad skostar det?
    Kan juh vara värt att testan iaf ;)

• Pimpinellan

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg att Bisolvon skulle fungera : Torbjörn Berg på CvL,allså en fertilitetsläkare sen många,många år dementerade som sagt Bisolvon som en total myt när han pratade om fertilitet på tv. OM det hade funnits bevis för att det funkat hade det sålts som fertilitetsmedicin vilket de inte gör! FÖR tjockt sekret är så extremt,extremt ovanligt att det inte ens tas upp i en utredning och har man normalt sekret kan man istället förstöra chansen att bli gravid. Det ÄR en slump att vissa blvit gravida just när de ätit Bisolvon,för det har aldrig gått bevisa att det beror på B. Så oroligt många som ätit Bisolvon och INTE blivit gravida istället!

• Tekla78

Pimpinellan: Det kanske inte går att bevisa, men jag måste berätta om min bror och hans fru som hade försökt i 4 år. Den månaden de båda åt bisolvon blev de gravida. Sen är det så att hon ofta är förkyld och kanske därför har tjocka slemhinnor. Så, jag tror att det fungerar för vissa. För mig som sällan är förkyld eller inte har problem med trögt slem i övrigt tror jag inte att det fungerar.

• Hjärtefröjd
    Tekla78 skrev 2008-03-09 21:12:55 följande:
    Pimpinellan: Det kanske inte går att bevisa, men jag måste berätta om min bror och hans fru som hade försökt i 4 år. Den månaden de båda åt bisolvon blev de gravida. Sen är det så att hon ofta är förkyld och kanske därför har tjocka slemhinnor. Så, jag tror att det fungerar för vissa. För mig som sällan är förkyld eller inte har problem med trögt slem i övrigt tror jag inte att det fungerar.
    TROR OXÅ MKT PÅ DET DÄR!
  • Flisan79

Bisolvon kan man köpa på apoteket och är receptfritt. Jag åt i tablettform 3 st/dag. Apoteksbiträdet sa att full effekt blev efter 3 dagar så jag åt dem några dagar innan och fram till ÄL. Tänk på att även mannen kan äta dem.

De kostar väl ca 30-40 kr.

Jag ser det så här. Även om vetenskapen inte kan bevisa att det fungerar så har men inget att förlora. Om man försökt i flera år utan resultat så kan man ju knappast förvärra situationen. Sen om jag inte hade lyckats så hade jag försökt kanske 2 månader till och sen slutat och provat något annat.

• Kodjuret

De där me kaffe är ju bara skitsnack
    har en kompis som lever på kaffe typ 12 koppar per dag...
    Å hon har 3 barn inget missfall
    Jag dricker aldrig kaffe och är oförklarligt barnlös...

• Primrose

Nej, att kaffe möjligen kan förhöja missfallsrisken är inte skitsnack. Det finns vetenskapligt utförda undersökningar som visar motsatsen. Däremot är det naturligtvis så att de flesta kvinnor kan äta och dricka i princip vad som helst och ändå föda barn på löpande band. Och det är naturligtvis även så att de flesta som har svårt att bli gravida och/eller drabbas av MF inte drastiskt förändrar sina chanser genom att sluta dricka kaffe. Men ... en del (inte alla) forskare anser nu att man inte ska dricka mer än c:a 2 koppar om dagen för att inte riskera att höja missfallstendensen. Om man har haft ett flertal MF kanske man tycker att det är onödigt att dricka kaffe, om det möjligen finns en viss risk med att dricka det. Men många kan säkert fortsätta som vanligt utan att det gör varken till eller ifrån.

Svar på tråden Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?