• Pimpinellan

Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?

Det enda som BEVISLIGEN inte är bra är koffein,transfetter och magra mejeriprodukter - allt detta bör undvikas i största möjliga mån. Det enda som bevisligen är bra är folsyra och det då för fostrets skull. Allt det andra ni pratar om finns det inga som helst vetenskapliga belägg för att det fungerar. Rosenrot kan sabba en normal menscykel och Bisolvon är en total myt som effektivt slogs hål på häromdan i efter tio-programmet! Rent krasst är det så att är man fertil så blir man gravid och har man problem så kvittar det vad man än stoppar i sig. Ser man på vad som är de vanligaste orsakerna till infertilitet så kommer mat inte in nånstans! Sen skadar det självklart inte att leva sunt,äta nyttigt och i viss mån extra tillskott för det gör ju väl för kroppen i övrigt,men bli gravid p.g.a av det? Nä,det blir man inte.

• Pimpinellan

Flisan: ja,koffein sätter ner fertiliteten och kan framkalla m.f. Bör undvikas helt eller drickas MAX tre kaffekoppar per dag. Gäller även cocacola och svart te.

• Pimpinellan

Flisan: svart te är ju allt det vi normalt kallar te,oavsett märke. Grönt te är något bättre,vitt ännu bättre och rött te är helt utan koffein. Hur det är med killar låter jag vara osagt. Det pratas alltid bara om vad kvinnor bör/inte bör,men jag tror dock inte det gäller männen. Spermierna nybildas ju hela tiden och det är annat som påverkar dem negativt,t.e.x rökning,alkohol,varma bad,extrem cykling och vad var det nu... om man är brandman.

• Pimpinellan

Flisan: jag förstår dig verkligen! Jag ska också snart sluta helt med kaffe inför vår första ivf och det är i sammanhanget inget offer alls.

• Pimpinellan

Lyckoprinssesan: nej,det är inte bevisat att stress påverkar fertiliteten negativt! Bara om stressen leder till utebliven äl-inte annars.

• Pimpinellan

Jag tycker det är ett enormt skuldbeläggande av oss barnlösa att säga att stress påverkar! Det blir som att säga att det är mitt eget fel att jag inte blir gravid och det gör ont att höra. OM det skulle stämma så har jag inte en susning att bli gravid för min inre stress är enorm p.g.a depression över min barnlöshet,men du kanske syftar mer på fysisk stress? Fysisk sress är INTE bra när man precis gjort ivf,det kan jag hålla med om,men om skratt gjorde en gravid skulle jag haft barn för länge sen så mycke komedier jag tittar på... Placeboeffekt i all ära,när man börjar bebbeverkstan tror väl alla att de ska bli gravida och då borde väl alla bli det också inom rimlig tid? Det finns i de flesta fall fysiska orsaker till infertilitet och gör man inget åt det så kvittar det nog hur mycket man än slappnar av eller skrattar...

• Pimpinellan

Nä,sluta hoppas ska man ju aldrig göra,det är självklart! Fanns inte hoppet hos mig heller skulle jag ju inte göra IVF. Jag lyssnar på klassisk musik för att koppla av och det kommer det bli massor av när jag väl gjort mitt ET!

• Pimpinellan

Det finns inga som helst vetenskapliga belägg att Bisolvon skulle fungera : Torbjörn Berg på CvL,allså en fertilitetsläkare sen många,många år dementerade som sagt Bisolvon som en total myt när han pratade om fertilitet på tv. OM det hade funnits bevis för att det funkat hade det sålts som fertilitetsmedicin vilket de inte gör! FÖR tjockt sekret är så extremt,extremt ovanligt att det inte ens tas upp i en utredning och har man normalt sekret kan man istället förstöra chansen att bli gravid. Det ÄR en slump att vissa blvit gravida just när de ätit Bisolvon,för det har aldrig gått bevisa att det beror på B. Så oroligt många som ätit Bisolvon och INTE blivit gravida istället!

Svar på tråden Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?