• Getover

Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?

Vill bara ha några tips om vad man kan äta/göra för att lättast bli gravid?
    Har både läst/hört att folsyra ska va bra? Morot & avokado.. Inget har hjälpt iallafall.

Brukar ha ägglossning dag 13 enligt ÄL-test, VILKEN dag ska man ha sex för att öka chansen då? Har hört att den är 1-2 dagar INNAN ÄL, enligt clearblue ska man ha sex den DAGEN? Har läst en hel del att man ska ha sex 1-2 dagar EFTER ÄL? Vilket är det egenligen som sätmmer?

Har gjort utredning och allt såg bra ut på oss båda. Är oförklarligt barnlösa.

• Svar på tråden Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?
  • Fru hemlig

Ja vad säger dom Omega 3, feta mjölkprodukter, undvika kaffe och rökning... Men jag tror mest på att äta sunt. Jag tror inte att dieten har så stor betydelse om det vore så skulle inte så många var oförklarligt barnlösa.

• Getover

Dricker kaffe eller röker gör jag inte ändå. :)
    Äter sunt tycker jag att jag gör. Väger ca 60kg & tränar någon/några gånger i veckan.

Men jag kanske skulle ta å testa Omega 3?

• mikalala

600 gram frukt och grönt per dag rekommenderar de i danmark, anna skipper sa i du är vad du äter att man ska äta sista stumpen på morötterna den där blasten suttit och att det ska vara bra urk

men jag ve inte om maten har så himla stor inverkan, fast det är klart att man vill testa allt.

angående sex har jag hört att varannan dag kring ägglossning är bra då kvaliten på spermierna kan bli sämre om man har det för ofta, inte för att man inte får ha sex under resten av tiden...

• Tekla78

Ett kosttillskott som är viktigt är folsyra, men det kanske du redan visste. Det är inget som underlättar själva tillverkningen, men om du skulle bli gravid minskar risken för ryggmärgsbråck o gomspalt.

Håller annars med föregående talare :)

Angående ÄL. Det är bra att ha sex några dagar före ÄL eller på ÄL dagen. Efter ÄL lever ägget i 24timmar, så efter det är det "kört". Såvida du inte har fler ÄL i en cykel, vilket faktiskt kan hända. Det läkarna brukar rekommendera är varannandagssex eller hålla upp 3-4 dagar innan ÄL och sedan pricka in ÄL.

Har själv hållt på i 9 mån och inte ett enda dugg har hänt än tyvärr. "Plötsligt händer det" och då ska jag köpa en trisslott :)

• Primrose

Jag tror på två dagar innan och på ÄL-dagen om man har väldigt regelbunden cykel. Annars kan man ju köra varannan dag. Jag lyckades bli gravid två (eller till och med tre - hann inte testa) gånger på fem ÄL med hjälp av testerna. Tyvärr MF varje gång.

Folsyra är viktigt. Annars tror jag att det är väldigt individuellt. Det finns en uppsjö av varningar och tips och slår man ihop dem skulle det bli ungefär så här:

Ät absolut ingen mango, apelsin eller vitlök. Drick inget, kaffe, svart, te, grönt te, "avfettad" mjölk och ingen alkohol. Ät gärna organisk kyckling och ägg. Ät måttligt med soja.

ELLER

Ät en mango om dagen, drick vatten med citron och örtté. Ät inget rött kött, inga skaldjur, inga mjölkprodukter och inget gluten. Ät inga starka kryddor och ingen gurkmeja (!).

etc. etc.
    Ja, det är en djungel! Jag håller med om att det bästa troligen är att äta nyttigt och inte överdriva intaget av någonting.

• Getover

Tack för era svar. Är värt att testa det mesta. Spenat ska tydligen vara väldigt bra oxå, någon mer som hört de?

Folsyra har jag ätit mellan 1-2 år.. :) Men som alltid så händer det ALDRIG ngt.. :/
    Men.. Det kanske är som du säger - Plötsligt händer de :)

• Getover

Primrose:
    Det är verkligen som du säger, att det finns en hel uppsjö av varningar & tips..

Men kan juh vara värt att testa det man hört mest om.
    Folsyra tex. Även fast inget händer :)

• Malou75

Har just fått en lista:

B-vitamin (B6), zink (lär ska vara bra för slemhinnan), Magnesium, Omega 3, C-vitamin, selen...

Inte för mycket kaffe eller mjölkprodukter (??)...

osv osv, det är en djungel, men man vill ju testa ALLT :)!

• Primrose

Det som är så förvirrande är alla motstridiga uppgifter. Min akupunktör har sagt att man inte ska äta vitlök eftersom det stärker immunförsvaret. Men hon sa inget om selen och C-vitamin som väl också stärker immunförsvaret? Fast hon sa att man inte skulle äta apelsiner - vilket ju verkar litet konstigt men sedan har jag läst att askorbinsyra kan användas som aborterande medel (jag googlade och hittade den informationen).

Så mycket motstridig information. Men jag tror också att det handlar om mängden man äter av dessa saker. I slutändan är det nog bäst att vara förnuftig!

• Flisan79

Vad för mat man bör äta har jag inte så bra koll på men däremot tabletter.

Det här åt jag: Rosenrot extra stark 2/dag, Multikvinna (vitaminer)maxdos, Omega 3 3/dag samt Bisolvon 3/dag (slemlösande)
    Min man åt: Zinktabletter 3/dag, Multiman maxdos, Omega 3 3/dag samt Bisolvon 3/dag.

Alla tabletter utom Bisolvon hittar du på Naturapoteket. Bisolvon är reseptfritt och finns på vanliga apoteket.

Vitaminerna och omega 3 äter ni varge dag. Zinken och rosenroten äts från mensens första dag till ÄL. Bisolvonet räcker det med att äta i en vecka tom ÄL.

Tack vare denna kur blev jag gravid efter mer än 7 års försök och 3 misslyckade IVF. Vi han bara äta kuren i en månad. Fantastiskt va!

Folsyra finns rekomenderad dos i "mitt val kvinna" och som många andra skriver hjälper det inte till att bli gravid men är bra om du blir det.

Svar på tråden Vad har NI hört är bra att äta för att kunna bli gravida?