• Fröken Inga

Vad gör man med bilen när man kommer till förlossningen?

Hade en jobbig mardröm i natt. (Kan läsas i min blogg) I drömmen så var jag på sjukhuset och skulle föda men allt blev fel. Min man hade släppt av mig för att åka och parkera bilen men han kom aldrig. Han hittade aldrig mig.

Jag vet att det är en rätt töntig fråga men jag kan  inte låta bli att grubbla eftersom jag helst inte vill vara ensam en enda sekund när jag ska föda. Hur gör man med bilen när man kommer till sjukhuset? Hur gjorde ni? Ställde ni den bara utanför och er man parkerade den rätt senare eller följde ni med och parkerade bilen?

Tänk om han snubblar och bryter nacken på vägen från bilen? Blir kidnappad eller påkörd? Min skräcksenarium är många just nu...

Hur i helvete ska det här gå?! Jag kanske bara borde ta en taxi eller föda hemma! Nu är jag helt säker på att allt kommer gå fel om jag låter sven parkera bilen själv!Hjälp, vilken panik!

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
  • Svar på tråden Vad gör man med bilen när man kommer till förlossningen?
  • Lorelei

Allt kan gå fel och allt kan gå alldeles rätt också. Varför oroa sig för saker man ändå inte kan styra?
    Fröken Inga skrev 2008-01-09 11:06:05 följande:

Vad gör man om bilen pajar, mobilen dör och man står mitt ute i skogen? Då hjälper varken parkeringskort eller mynt! Herre gud! Allt kan verkligen gå fel!
  • Fröken Inga

Kanske för att man inte kan styra oron. Inte så att jag medvetet sitter och försöker komma opå saker som kan gå fel. Oron bara kommer ovälkommet

• Lorelei

Har ni långt till USÖ? Ladda mobilerna varje dag. Risken att båda dör samtidigt är väl iaf ganska liten tror jag. Försök att ladda för en positiv upplevelse istället. Även om det är svårt. *försöker peppa*

• twinstar

Min man släppte av mig vid akuten:) och gick sen och parkerade.

jag satt i väntrummet och väntade och personalen hade ett evigt besvär med att försöka övertala mig om att jag gått fel. ag var synbart väldigt smärtpåverkad dessutom.

- jag vet sa jag, men min man kommer snart, upprepade jag som ett mantra...

Till slut kom dom med en bår och som tur var kom min man samtodigt så fick de köra mig till förlossningen.

• Fröken Inga

Tack. Det har du rätt i. Vi bor på gångavstånd till sjukhuset. Har bra batterier i telefonerna. Just skaffat ny. I pampersboxen fick man ju dessutom ett telefonkort laddat med 25 spänn om nåt skulle hända med ens eget. Jag behöver inte ens lämna stan om jag är orolig.

Säkert bara nån grej man går igenom. När man väl räknat igenom allt som kan gå fel kan jag nog koncentrera mig på det som ska gå rätt igen.

Vilken kontrollnörd man är!

• Fröken Inga
    twinstar skrev 2008-01-09 11:34:14 följande:
    Min man släppte av mig vid akuten:) och gick sen och parkerade. jag satt i väntrummet och väntade och personalen hade ett evigt besvär med att försöka övertala mig om att jag gått fel. ag var synbart väldigt smärtpåverkad dessutom.- jag vet sa jag, men min man kommer snart, upprepade jag som ett mantra...Till slut kom dom med en bår och som tur var kom min man samtodigt så fick de köra mig till förlossningen.
    Gud, vad jobbigt. Får börja peka ut BB-ingången för min man varje gång vi är på sjukhuset.
  • Tussiluskan

Här har du ett controlfreak till!

Jag tvingade min man att göra en "övning" före förlossningen.

Vi tog helt enkelt bilen till sjukhuset och gick igenom de steg vi skulle behöva ta när det var dags, så visste vi precis hur det skulle gå till när tiden väl var innne.

Nu blev det ju inte alls så, istället blev jag inlagd utan en enda värk för att vattnet hade gått, och blev igångsatt dagen därpå, men ändå skönt att försöka känna att man har koll på läget.

Risken att din man ska släppa av dig vid sjukhuset och sedan aldrig hitta dig eller dö på vägen till sjukhuset skulle jag vilja påstå är obefintlig, men man kan ju inte rå för att man blir nojjig inför en förlossning!

Lycka till!

• Lorelei

Fröken Inga skrev 2008-01-09 11:36:51 följande:

Tack. Det har du rätt i. Vi bor på gångavstånd till sjukhuset. Har bra batterier i telefonerna. Just skaffat ny. I pampersboxen fick man ju dessutom ett telefonkort laddat med 25 spänn om nåt skulle hända med ens eget. Jag behöver inte ens lämna stan om jag är orolig. Säkert bara nån grej man går igenom. När man väl räknat igenom allt som kan gå fel kan jag nog koncentrera mig på det som ska gå rätt igen. Vilken kontrollnörd man är!
    Har ni gångavstånd så skulle jag kanske tom skippa att ta bilen om det är inte är för onda värkar och går väldigt fort. De flesta har värkar ett bra tag innan det är dags för bebis att komma ut.

Man ska vara kontrollnörd Det är jag med! Men försök att tänka någolunda rationellt på rädslan. Om ni bor nära, så är risken för att fastna i skogen nästan obefintlig. Har ni två telefoner så är risken att båda slutar fungera nästan obefintlig. Är du orolig för att det ska starta och ni ska vara på vift någonstanns så ge dig inte iväg på långresa veckorna innan

Såg att du har ett tag kvar tills det är dags för förlossning. Ett tips. Om ni inte har varit på studiebesök på förlossningen så ta med Sven dit och kolla vart det ligger, träffa lite personal och titta på rummen. Det är jättenyttigt! Då är risken för att han inte ska hitta dig sen minimal eftersom personalen har koll på vilket rum du ligger på och han hittar till avd.
  • norpan74

När det gäller USÖ kan man köpa ett parkeringskort som gäller i 30 dagar, det kostade 70kr förra året när jag fick min lilla. Det kan man ju köpa när förlossningen börjar närma sig om man vill vara förberedd

Mamma till Thea 050716 och Hugo 070223
  • some day

Vi tog en taxi, just för att slippa fundera på det här med bilen. Hade inte heller långt till förlossningen, ca 5min med bil. Det rekomenderar jag!

Hur det ska gå denna gången är jag supernervös för. Bor numera strax utanför Genéve och för att komma till förlossningen måste man åka genom hela stan och är det rusningstrafik (vilket det verkar vara jämt) kan det ta minst en timme trots att det bara är några kilometer. Jag hoppas verkligen att det sätter igång mitt i natten! Jag lär inte vänta så länge som möjligt hemma som sist iallafall Vid minsta tecken på att det är på G så åker vi.

Parkeringen är det nog dock inga problem med då de har några platser reserverade i parkeringshuset för de som ska föda.

Svar på tråden Vad gör man med bilen när man kommer till förlossningen?