Inlägg från: Frantic |Visa alla inlägg
  • Frantic

Nu får det vara nog!!!

Jag frågar en gång till: Vad pratar du om? Vem har sagt att du är hemsk? Vilka är de här "vissa"?

mammapuh skrev 2008-01-04 13:52:31 följande:
    Jag är en hemsk mamma till min dotter! *S* Vilket jag och alla jag känner vet att jag inte är så det tar jag inte åt mig i alla fall *S*
  • Frantic

OK jag har inte hittat någon som kallat dig hemsk och jag tänker inte sitta och lusläsa gästböckerna hos alla som figurerat i tråden heller.

mammapuh skrev 2008-01-04 14:06:24 följande:
    Du får väl läsa igenom tråden!
  • Frantic

Så ditt inlägg idag 13:41 var bara på skoj? För att röra om lite i grytan eller?

mammapuh skrev 2008-01-04 14:21:32 följande:
    Någon här skrev att jag var en dålig mamma som inte ser till mitt barns behov eller vad de nu skrev, jag lägger inte på minnet vem det var då det inte fanns någon som helst sanning bakom. Ni får själv leta om ni är så intresserade av det!
  • Frantic

Idag 13:41 skrev du ett inlägg som vi ifrågasatte grunden till, du menade att du inte kan peka på några inlägg eller användare utan bara lite i luften hävde det ur dig. Eller har du hittat vad det var för inlägg du åsyftade?

mammapuh skrev 2008-01-04 14:33:16 följande:
    Va?
  • Frantic

Elakt? Det är ju precis på det här sättet bland annat du för diskussionen hela tiden; vägrar svara på frågor och försvarar dig mot påhopp som aldrig skett.

mammapuh skrev 2008-01-04 22:32:50 följande:
    Hör du inte hur elakt det låter det du skriver?
  • Frantic

Ja eftersom vi har fri abort till Vecka 18 i Sverige så är det upp till varje kvinna att bestämma det själv. Man behöver inte ange skäl alls och kan abortera helt kärnfriska livsdugliga foster om man så önskar och det tycker jag är toppen. Jag är oerhört tacksam att det inte är du och Mammapuh som skall sitta och avgöra vilka embryon som är för mysiga för att aborteras.

UWO BaraJag skrev 2008-01-04 23:33:31 följande:

Håller med för hela diskussionen är ju egentligen helt befängd. Att den tas upp öht är ju bara för att det går att göra fosterdiagnostik gällande DS och inget annat. Annars skulle man ju inte kunna diskutera ämnet alls.Det etiska i det här tycker jag är att en person med DS ju väldigt ofta kan gå själv, äta själv, klara sig rätt bra ändå medan det finns många fler handikapp och sjukdomar som kan anses som svårare. Men dessa diskuteras inte, såklart. Det blir en sån kränkande diskussion tycker jag när det fokuseras just på foster med presumtiv eller diagnostiserad DS och inte fosterdiagnostik i allmänhet.Och om man nu kunde diagnostisera allt i fosterstadiet, var ska man dra gränsen? Vid fibromyalgi, ska dessa personer tas bort i fosterstadie? För det är ju också ett handikapp. Eller barn som saknar fingrar? Eller drar vi gränsen vid avsaknad av en hel arm. eller vad? Eller risk för schizofreni, hyperaktivitet/ADHD? *ironisk i större delen av detta stycke*Är själv mamma till en hel bunt presumtiva hyperaktiva barn och vet att många säkert skulle välja bort dessa också om det fanns möjlighet. Själv skulle jag nog fortfarande vara barnlös om jag var sån (som valde bort) och den möjligheten fanns. 
  • Frantic

Så detta hade ingenting med aborter att göra?:

"Och om man nu kunde diagnostisera allt i fosterstadiet, var ska man dra gränsen? Vid fibromyalgi, ska dessa personer tas bort i fosterstadie? För det är ju också ett handikapp. Eller barn som saknar fingrar? Eller drar vi gränsen vid avsaknad av en hel arm. eller vad? Eller risk för schizofreni, hyperaktivitet/ADHD? *ironisk i större delen av detta stycke*Är själv mamma till en hel bunt presumtiva hyperaktiva barn och vet att många säkert skulle välja bort dessa också om det fanns möjlighet. Själv skulle jag nog fortfarande vara barnlös om jag var sån (som valde bort) och den möjligheten fanns."

UWO BaraJag skrev 2008-01-04 23:45:30 följande:

...fast om du hade läst mitt inlägg hade du sett att jag inte skrivit ett jota om vad jag tycker om aborter så det vet du egentligen inte.Jag har bara skrivit vad jag tycker om diskussionen.
  • Frantic

Nu är det knappast för att jag tycker så mycket om dig och dina åskiter som jag nämner dig och dem, det gissar jag att du greppat vid det här laget.

mammapuh skrev 2008-01-04 23:48:42 följande:
    Oj vad du måste tycka om mig som måste nämna mitt namn i varje inlägg.Puss på dig från en influensasjuk ds-mamma
  • Frantic

Vilken tur att folk i den här tråden inte beter sig så då.

anne h skrev 2008-01-04 23:57:21 följande:

Men självklart får och skall var och en välja om de vill ha barn med eventuella funktionshinder, de kan alltid adoptera bort dem om de råkar få ett sådant barn ifall de itne hittat rätt på det via fosterdiagnostik.det jag inte gillar är när folk ska skriva mig på näsan om hur hemskt det är att ha barn med DS, hur hemskt det är att ha DS, hur kort tid de lever, hur mycket de lider. Tänk om folk bara sa att "Nej, jag vill inte ha ett barn med DS". Punkt. Nej, då ska det vara långa utläggningar om hur hemskt det är osv, som sagt..!
  • Frantic

1. Klok är inte synonymt med intelligent
    2. Nej barn är inte klokare än vuxna
    2. Ja det är ett faktum att DS även påverkar personens mentala utveckling.
    3. Ja DS klassas som genetisk sjukdom enligt läkarvetenskapen och WHO

thj skrev 2008-01-05 09:42:24 följande:
    vad vet du om deras inteligens nivå?Har du fakta för ditt inlägg?Faktum är att barn oftast är  klokare än vuxna.Jag är ingen DS-Mamma,men jag är en MammaOm det har något med saken att göra
  • Frantic

OK det är möjligt att din dotter är som Mammapuhs dotter Emma, där DS varken märks på utseendet, kroppen eller den mentala utvecklingen , då är det bara att gratulera.
    Men menar du att andra kvinnor som blir gravida med ett DS-sjukt foster skall utgå ifrån att dels kommer ungen förmodligen inte bli skadad vare sig fysiskt eller psykiskt av det, och dels så är ju det där med skolgång och akademiska examina inte så viktigt, och dels finns det ju DS-mammor som utan DS ändå inte kommer över 1,9 i snitt när de går ut gymnasiet?

Helt koko resonemang i mina öron.

calistra skrev 2008-01-05 10:21:37 följande:
    Men om det nu finns undantag som du själv skriver. Så kanske min dotter är det undantaget-eller inte. Det vet vi inte förrän hon är vuxen. Men Om det nu skulle var så att hon är en av dom som är det så borde ni förstå varför jag reagerar så skarpt. Ni har åsikten att tex mitt barn är sjukt, mitt barn har lågt iq, då blir man ledsen då tar man åt sig. tänk om jag eller någon annan hade haft den åsikten om ert barn. hade inte ni reagerat. empati kallas det.....
  • Frantic

Nettan är tillbaka Welcome!

tristania skrev 2008-01-05 12:07:41 följande:
    Pröva får du se.
  • Frantic

Och flera gånger har vi frågat vad det är för felaktigheter ni menar, har du lust att klargöra tror du?

Lefo skrev 2008-01-05 12:28:01 följande:
    Men flera gånger i denna tråd har man motiverat det med felaktigheter om DS och då tycker jag det är bra att man informerar om hur det är med DS. Eller ska sanningen inte finnas? Sedan att personen fortfarande inte vill ha ett barn med DS är helt ok men varför får jag och andra DS föräldrar inte rätt till fel?
  • Frantic

Nej du det där fungerar inte längre. Antingen får ni lägga av med era generella luddiga anklagelser, eller ha anständigheten att faktiskt visa vad tusan det är ni syftar på. Att gång på gång komma med diffusa anklagelser om att folk sprider osanningar och felaktigheter men inte kunna peka på ETT ENDA inlägg i en tråd på över tusen inlägg blir bara pinsamt för dig och dina grälsjuka medsystrar.

Lefo skrev 2008-01-05 12:40:56 följande:
    Jag har svarat på detta längre bak i tråden, bara att leta.
  • Frantic

Det finns kvinnor som fött barn med anencefali eller Harlequin syndrome och som visst älskat dem under den korta tid de levat. Skall man då önska sig barn med dessa diagnoser, just för att man kommer kunna älska dem?

Att ta argumentet att när barnet väl är fött so kommer man älska det, gör ju alla aborter omöjliga, inte bara abort av sjuka foster.

Med den logiken är varje obefruktad ägglossning en kränkning mot alla vuxna och barn på denna jord. Kom igen nu!

snöstjärna71 skrev 2008-01-05 21:17:59 följande:
    Jamen om man ändå kommer att älska ett barn med DS och tycka att man fått något alldeles särskilt som man inte skulle vilja vara utan förstår jag inte varför man håller på med en massa tester och oro, och kanske utsätter sig för en sen abort, vilket ju innebär att man sväljer ett piller som dödar fostret och sedan får man föda ut den lille/lilla som vid en vanlig förlossning. Då var ju allt det där helt onödigt eftersom man ändå hade varit så lycklig om man fött barnet. Men allt här i världen ska man väl inte förstå.
  • Frantic

OK och på vilket sätt motsäger du dig Myrtilles uttalande?

snöstjärna71 skrev 2008-01-07 10:26:45 följande:
    Enligt "Barnmedicin" av Lindberg och Lagercrantz (red), som brukar vara kurslitteratur på barnkursen på Läkarutbildningen kan man hitta en bakomliggande orsak hos ungefär 60% av de som får diagnosen Mental retardation - Psykisk utvecklingsstörning enl ICD. Bland dessa 60% hittar man t ex störningar i ämnesomsättning (inborns errors of metabolism), kromosomskador, skador under graviditet, förlossning och förta levnadsåren, exempelvis svåra skalltrauma och encefaliter (hjärninflammationer). Hos resterande 40 % vet man inte vad utvecklingsförseningen beror på. Gruppen utan diagnos är mindre vid grav utvecklingsförsening och större vid lätt utvecklingsförsening.Det finns alltså massor av orsaker till utvecklingsförsening och om man räknar hur många barn som finns inom varje specifik diagnos blir säkert gruppen DS stor. MEN om man tittar på hur stor andel av de barn som fick diagnosen "Utvecklingsförsening" under ett visst år är gruppen DS inte särskilt stor. Hittar inga exakta siffror just nu, men jag skulle gissa att det är under 10 %. Risken för DS stiger ju med åldern hos modern och det är klart att är man 45 år utgör DS en stor andel av ens risk att föda ett barn med utvecklingsförsening. Alltså minskar man sin risk att få barn med utvecklingsförsening ganska mycket om man är 45 och tar bort DS-foster. Är man däremot i 25-30 årsåldern eliminerar man långt under hälften av sin risk att få ett utvecklingsförsenat barn genom att leta och abortera DS-foster, kanske rör det sig om 10%, vet inte exakt.
  • Frantic

Nu är du nere och snurrar in dig värre och värre. Myrtille har rätt och det gissar jag att både du och Anne H vet vid det här laget. Fackspråk kan vara knepigt om man inte är van att läsa facktexter, men nu har ju Myrtille med en ängels tålamod gång på gång förenklat resonemanget för att ni skall förstå. Menar du att det fortfarande inte riktigt lyckats? Ja då är det sannerligen inte Myrtilles semantik det är fel på utan något annat.

snöstjärna71 skrev 2008-01-07 21:49:38 följande:
    Har du svenska som modersmål? Jag tänkte att du kanske inte har det och att det är därför det blir sådana missförstånd? För om man har svenska som modersmål tror jag att man känner intuitivt att utrycket "främsta orsaken till" inte är tillämpbart i det här sammanhanget. "Främsta orsaken till" uppfattas som att åtminstone sisådär en 40% kan förklaras av orsaken i fråga. Till exempel "Den främsta orsaken till lungcancer är rökning". Men när den viktigaste enskilda faktorn förklarar så lite som mindre än 10 % använder man helt enkelt inte uttrycket "främsta orsaken till". Då uttrycker man det på ett annat sätt, typ "vanligaste enskilda orsaken till utvecklingsstörning är DS, DS står dock för mindre än 10% av fallen eftersom orsakerna till utvecklingsstörning är väldigt många"
  • Frantic

Men där har du fel. Vi vet att du vet hur det ligger till med ditt barn, men andra mödrar i den här tråden har envist hävdat att deras barn är friska utan vare sig fysiska eller psykiska men av sin DS. Man hävdar att eftersom man själv som icke DS-sjuk gick ut med underkänt i Gymnasiet så är det inte relevant för diagnosen DS att barnet med DS inte klarar skolgången. Logik?

tretösersmamsen skrev 2008-01-08 09:57:20 följande:
    Jag tror inte att någon av dessa "känslomässigt trassliga ds-morsor" lever i en drömvärld. Tvärtom, alla är nog i allra högsta grad medvetna om att barnen kan ha en utvecklingsstörning men det kan givetvis variera i vilken grad. De flesta är säkerligen nöjda med om deras barn får en bra uppväxt, får gå i skola och lära sig skriva, läsa och räkna så att de kan klara det dagliga livet och att barnen blir accepterade för den de är. Poängen är ju att våra barn kan leva ett bra liv. Dom som inte har barn med ds kan ju inte läsa sig till hur det är, dom kan bara anta att så är det. Men vi som har barn med ds vi har ju kunskapen. En av frågorna i TS var Är ett barn med DS det värsta man kan få? Nej det är det inte säger flera ds-föräldrar eftersom de har kunskap om det.
  • Frantic

OK men om din son fått en legosats där inte alla bitarna fanns med, skulle han då tycka att det legosatsen var bättre än en legosats med alla bitar? Skulle han säga att det rymdskeppet blev "mysigare" av att inte alla bitar fanns i förpackningen?

mammapuh skrev 2008-03-10 11:54:34 följande:
    Det är nog ingen här som är glada för just handikappet vi är glada för våra barn för just de dem är! Vi sitter inte och gråter för att de inte är allt det de inte är! Kanske är det så att vi ds-mammor blivit mer ödmjuka till livet. Kanske var det så att vi förut också önskade oss en massa saker men som idag inser att även om man inte får det man önskar så blir man ändå glad över det man får! Tycker det snackas om så mycket att VILJA ha och ha och att JAG ÖNSKAR MIG osv........ Inget fel att önska sig men man ska veta att det är väldigt sällan man får precis ALLT man önskar sig. Som min son han har kollat ut tre olika stora legosatser som kostar runt 1000 kr styck, han får EN av dem och han kommer vara överlycklig för den, han kommer inte sitta och gråta för att han inte fick de två andra. Han kommer inte vilja lämna tillbaka den han fick för att han inte fick allt han ville ha. Samma med våra barn! Visst vi satt inte och önskade oss ett barn med ds MEN idag så kan de flesta av oss inte tänka oss något annat barn än just det barn vi fick!
Svar på tråden Nu får det vara nog!!!