Inlägg från: Frantic |Visa alla inlägg
  • Frantic

Nu får det vara nog!!!

Eh... för att även personer med DS kan känna vrede, avundsjuka, besvikelse et.c visste inte du det?

Lefo skrev 2007-12-29 23:18:57 följande:
    Hur vet du detta?
  • Frantic

1. Jag tycker inte illa om DS-barn.

2. Jag tycker inte illa om föräldrar till DS-barn

3. Jag har inget behov av att göra folk vare sig arga eller ledsna oavsett om deras barn är friska eller ej.

4. Jag är inte mer intresserad av DS än av andra sjukdomar, dock så är jag på väg att skaffa barn själv och givetvis funderar man mycker på vad som kan hända under en eventuell graviditet. Givetvis önskar jag mig ett friskt barn, men om jag fick veta att jag väntade ett DS-barn vet jag inte säkert om jag skulle göra abort.

5.Jag har aldrig påstått att jag kan "så mycket om DS"

Lefo skrev 2007-12-29 23:28:12 följande:
    En fråga till dig till:Varför tycker du så illa om DS barn eller är det bara deras föräldrar du vill ska bli lessna eller rent av arga så att du får skriva mer inlägg här på forumet? En fråga till: Vad gör dig så intresserad av just DS och att du enligt mig tror dig veta så mycket om DS?Sedan vet jag att min skrivna svenska är väldigt dålig så du behöver inte anmärka på den igen. Tackar på förhand. 
  • Frantic

Hur menar du? Baserat på det här inlägget verkar det ju som att du håller med mig.

anne h skrev 2007-12-29 23:29:16 följande:

Jaså, det är inte så? Vad baserar du det uttalandet på?För av mina fyra barn så är det ett av dem som utmärker sig mycket vad gäller just den biten, o det är inte något av nDS-barnen.. Jo, det är snarast så att de är mer spontana, lever ut sina känslor eftersom de inte har lika mycket hämningar som vissa andra här i världen. Tänk om alla kunde göra så, leva ut sina känslor.. Det är ju just sånt här som många företag betalar dyrt för att de anställda ska lära sig, att visa sina känslor, inte stänga dem inne, det har min unge gratis.  Nu menar jag naturligtvis inte att alla med DS är så, det finns ju de som är tvärtom, men de flesta jag träffat är det.
  • Frantic

Det säger mer om dig än om mig är jag rädd.

Lefo skrev 2007-12-29 23:37:38 följande:
    När jag läser detta så låter det som att du tror dig veta väldigt mycket om DS.
  • Frantic

Vad syftar du nu på Mammapu? Vem är det som inte tycker att DS-barn är "lika mycket värda" eller har en "hemsk nedvärderande syn" på era barn? Det är mycket diffusa anklagelser från ditt håll som liksom aldrig landar någonstans på riktigt.

Det är mycket möjligt att du enbart är här för att provocera, som du skriver, men det får stå för dig i så fall, tillskriv inte oss andra dina anledningar att vara här tack.

Allt det märkliga du skriver om att du fått friska barn och att andra kanske inte ens kan få barn och att det skall ni vara stolta över fattar jag inte riktigt. Menar du att det är dina karaktärsdrag som givit dig moderskapet? Utveckla gärna!

mammapuh skrev 2007-12-30 00:04:19 följande:
    Har inte läst mer än sista sidan här nu och tänker inte läsa heller men vill bara säga till alla DS-mammor som skriver här att tänka på vem det är ni käbblar med! Det är liksom inte lönt och det som skrivs av vissa personer här är enbart för att provocera och det är som tur är så många fler bra människor på FL som inte har denna hemska nedvärderande synen på våra barn. Människor som förstår att alla människor är lika mycket värda och har så väl samma rättigheter som skyldigheter! Sen finns det dem som av någon anledning inte alls tänker så, vi vet inte varför. Kanske beror det på deras uppväxt, kanske på att de har dålig erfarenhet av livet, kanske beror det på att de helt enkelt föddes utan sinne för empati? Vi ska inte låta dessa människor få oss att sänka oss till samma låga nivå utan vi ska sträcka på oss och vara stolta över dem vi är och kanske är det just tack vare våra fina barn som vi blivit till just de vi är? Kanske inte! Men stolta ska vi vara som fått den vackraste av gåvor man kan få. Många här skriver som om det är självklart att få barn men det är det inte för alla. Vissa har krav på sina ofödda barn innan de ens är gravida vad är det som säger att de ens blir gravida? Vad är det som säger att de inte får sjuka barn som sen dör? Men vi har i alla fall våra friska fina underbara barn och dem kan ingen ta ifrån oss!KramNikki
  • Frantic

Lite mysko attityd, att komma med generella anklagelser och sedan "välja" att inte stå för dem när det kommer till kritan.

mammapuh skrev 2007-12-30 02:14:32 följande:
    Lyckligtvis väljer jag själv vem jag vill föra en diskussion med och då jag inte så gärna talar (skriver) inför någon som ändå inte lyssnar har jag inte så mycket att säga!
    Du har din åsikt i frågan och den kan jag inte ta ifrån dig. Jag delar lyckligtvis inte den!
    Mer än så får du inte från mig så du behöver inte tjata om ett svar! Jag har nämligen lika stor rätt att välja att inte svara dig som du har att kalla min dotter för sjuk!
  • Frantic

Mammapu:

Du skriver att "alla människor är lika mycket värda och har så väl samma rättigheter som skyldigheter"

Betyder det att du anser att personer med en mental utvecklingsstörning skall ha exakt samma skyldigheter i samhället som icke utvecklingsstörda har?

• Frantic

Nu är väl inte ADHD möjligt att avläsa genom fosterdiagnostik så jag ser inte relevansen i ditt inlägg riktigt. Vem har pratat om att ha en leksak i magen? Jag hittar inte inlägget. Du undrar vad vi kvinnor har för rätt att avgöra om vi skall genomföra en graviditet eller ej, och svaret på den frågan är att vi har en laglig rätt. Jag anser även att det är en moralisk rätt att låta var och en bestämma över sin egen kropp.

Jag vet inte själv hur jag skulle reagera om jag fick veta att jag bar ett DS-sjukt foster, kanske skulle jag behålla, kanske inte, hur som helst är jag glad och tacksam att det inte är DU som skall ha rätten att avgöra att jag inte skall få utföra abort om jag skulle känna att det var vad jag ville.

heavymetal2 skrev 2007-12-30 09:53:45 följande:
    Gud vilken debatt...trodde att den hade ebbat ut när jag loggade ut igår.....Vill bara säga från min egen sida,att om jag hade varit så "rädd" som vissa av er är här,att inte få ett "friskt" barn,hade jag varit barnlös just nu....Jag har själv ADHD,och med 60% ärftlighet,så borde nåt av mina 4 barn ha det.....mina 3 största har det inte,den sista är än så länge för liten...men skulle jag bli så chockad om så va?Skulle jag bli besviken?Nej.Jag visste ju om ärftligheten innan,och eftersom jag älskar barn så tänker jag inte avstå.DS kanske inte är ärftligt,vet inte så noga,men spelar det egentligen så stor roll?Det är ju våra älskade ungar vi pratar om,inte nån jävla maskin!tror ni att ni har en leksak i magen,som man kan göra vad man vill med?Det är ju ett LIV för jösse namn!Förstår inte hur man kan tänka annorlunda......"inget skulle bli bättre med en värld full av DS".....vilket resonemang....varför måla världen svart eller vit,varför kan vi inte hålla oss till ämnet och tycka det är ganska härligt att det finns OLIKA individer?????För DS är precis som vi,dom tänker och känner precis som vi!Vad har vi för rätt att betämma om dom ska få leva eller inte???
  • Frantic

Vilke är de här "dem" du tillskriver olika åsikter?

anne h skrev 2007-12-30 10:22:38 följande:

Känns inte ens som om de "tror" det är en leksak, utan något ännu mindre värt.. och det är det, för dem.Men det får stå för dem, de har inte mer kunskap och insikt, tyvärr.
  • Frantic

Det blir så märligt när föräldrar till ett sjukt/handikappat barn tror att det just är på grund av sjukdomen/handikappet de älskar sitt barn. Tror ni inte att om just detta barn, just exakt denna individ hade kunnat födas utan DS, ADHD, Tourettes et.c ändå hade varit fint och värt att älska?

Jag fattar heller inte resonemanget med att ÖNSKA ett DS-sjukt barn? Är det så att de barn ni har som inte fått DS är en besvikelse? Skulle ni hellre vilja att de också fått DS, jag fattar inte. Vilka övriga handikapp tillönskar ni era barn? CP? Blindhet? Dövhet? Blinda och döva barn kan också vara glada och kärleksfulla, det betyder inte att man måste ÖNSKA sig blinda eller döva barn och skriva i fetstil att man så GÄRNA skulle ha lite fler dövblinda barn här på jorden eller i sin familj, eller?

Svar på tråden Nu får det vara nog!!!